B_Neu Neuromarketing

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
1/1/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Neu/cMMO: každé liché úterý 12:15–12:59 M17, každé liché úterý 13:00–13:45 M17, každé liché úterý 14:00–14:44 M17, každé liché úterý 14:45–15:30 M17, P. Rosenlacher
B_Neu/cM1PH: každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 E309, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 E309, každý lichý čtvrtek 15:45–16:29 E309, každý lichý čtvrtek 16:30–17:15 E309, P. Rosenlacher
B_Neu/cM2PH: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 E309, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 E309, každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 E309, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 E309, kromě Čt 29. 2. ; a Čt 7. 3. 8:45–10:15 E307, 10:30–12:00 E307, P. Rosenlacher
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět se zabývá poměrně novým oborem zvaným neuromarketing, který se v zahraničí začal rozvíjet na počátku nového tisíciletí. Cílem předmětu je seznámit studenty nejen s historií a vznikem neuromarketingu, ale především s jeho podstatou, principy a metodami. V návaznosti na to, budou studenti seznámeni s medicínskými diagnostickými metodami, jako je například EEG mozku, srdeční aktivita anebo svalové napětí, které jsou v neuromarketingu zpravidla používány. Dále budou zmíněny související pojmy z oblasti somatologie, psychologie, neuropsychologie, sociologie, marketingu a dalších oborů, ze kterých neuromarketing jako multi-vědní disciplína vychází. Předmět se bude také věnovat nejvhodnějším metodám z oblasti kvantitativního i kvalitativního výzkumu, které je možné aplikovat v případě vyhodnocení a interpretace výsledků neuromarketingového měření. Vzhledem k použití možných matematicko-statistických metod bude představeno základní softwarové vybavení vhodné k vyhodnocení. Zároveň budou studenti seznámeni se základními možnostmi aplikace psychologie a psychologických metod v oblasti neuromarketingu. Neuromarketing, jeho přínosy a úskalí, budou také představeny z pohledu spotřebitelů a z pohledu firem, včetně vývoje vnímání neuromarketingu uvedenými skupinami. Cílem je předmětu bude věnovat se otázkám etiky a etickému kodexu neuromarketingu ve vztahu k povaze oboru jako takového. Po úspěšném absolvování předmětu bude student: - Schopen vysvětlit základní principy a podstatu neuromarketingu, včetně jeho výhod a nevýhod pro firmy a spotřebitele - Rozumět základům vybraných diagnostických metod vhodných pro neuromarketingový výzkum - Posoudit vhodnost vybraných metod zpracování a vyhodnocení dat v neuromarketingu - Obeznámen s možností aplikace psychologie v neuromarketingu - Znát základní etická pravidla pro neuromarketingový výzkum
Výstupy z učení
Studenti uplatní naučené znalosti a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Úvod do neuromarketingu – principy, podstata, neurobiologické základy oboru
  • 2. Modely sociální motivace – typologie osobnosti, limbická typologie osobnosti
  • 3. Emoce v neuromarketingu - limbické mapy, emoce v mozku, biologický základ emocí, limbický systém v mozku
  • 4. Psychologické procesy spotřebitele ve vztahu k marketingu – paměť, pozornost, vnímání, učení
  • 5. Biomedicínská technika v neuromarketingu a základy somatologie – EEG, EMG, GSR, HRV
  • 6. Způsob získávání dat – technika používána v neuromarketingové výzkumu, doplňkové metody, metody sběru dat, psychologická charakteristika
  • 7. Statistika v neuromarketingu - použití statistických metod v neuromarketingu
  • 8. Eye-Tracking - praktický nácvik práce s oční kamerou
  • 9. Uplatnění neuromarketingu ve firemním marketingu – možnosti aplikace neuromarketingu v oblasti reklamy, marketingu, online marketingu
  • 10. Neuromarketing v oblasti produktů – emoce a produkt, homo economicus
  • 11. Etika v neuromarketingu – základní etické normy, etický kodex v neuromarketingu
  • 12. Nové trendy v neuromarketingu
Literatura
    povinná literatura
  • VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 5., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2023. Expert. ISBN 978-80-271-3654-4.
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2021. ISBN 978-80-7553-886-4.
  • ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. 4. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0532-6.
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie: pro předmět Základy anatomie a fyziologie člověka. 3. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2111-3.
  • BRIESEMEISTER, Benny a Werner Klaus SELMER, ed. Neuromarketing in business: identifying implicit purchase drivers and leveraging them for sales. Wiesbaden: Springer, [2022]. Management for professionals. ISBN 978-3-658-35184-7.
  • KOZEL, Roman, Lenka MYNÁŘOVÁ a Hana SVOBODOVÁ. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3527-6.
    doporučená literatura
  • LINDSTROM, Martin. Nákup.ologie: pravda a lži o tom, proč nakupujeme. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2396-6.
  • HOLMQVIST, Kenneth B. I. a Richard ANDERSSON. Eye tracking. 2nd edition. Lund, Sweden: Lund Eye-Tracking Research Institute, 2017. ISBN 978-1-9794-8489-3.
  • CONKLIN, Kathryn, Ana PELLICER-SÁNCHEZ a Gareth CARROL. Eye-tracking: a guide for applied linguistics research. Cambridge: Cambrisge University Press, 2018. ISBN 978-1-108-40120-3.
  • DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá značku: nahlédněte s pomocí neurovědy do hlav spotřebitelů. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3529-7.
  • ZURAWICKI, Leon. Neuromarketing: exploring the brain of the consumer. Berlin: Springer, 2010. ISBN 978-3-540-77828-8.
  • STEIDL, Peter E. Neurobranding: strategies for shaping consumer behavior. 3rd edition. [Great Britain]: Amazon, [2018]. ISBN 978-1-7171-4619-9.
  • GARAY, Rob. Marketing minds: a look at psychology in marketing. [Great Britain]: Amazon, [2021]. ISBN 979-85-1458-288-4.
  • HÄUSEL, Hans-Georg. Neuromarketing: Erkenntnisse der Hirnforschung für Markenführung, Werbung und Verkauf. 2. Aufl. München: Haufe Gruppe, 2013. ISBN 978-3-648-02941-1.
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury.
Metody hodnocení
Zápočet - předmět je ukončen prezentací zpracovanou na návrh vlastního neuromarketingového šetření. Minimální docházka je 80%.
Informace učitele
Předpoklad - studenti znají základy marketingu, nástrojů marketingové komunikace a znají základní metody marketingového výzkumu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.