B_PAsJ Psychological Aspects of Negotiation

University of Finance and Administration
Summer 2024
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Michal Blahout, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Michal Blahout, Ph.D.
Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Bc. Kateřina Konupková
Timetable of Seminar Groups
B_PAsJ/poEKKV: each even Tuesday 12:15–12:59 KV205, each even Tuesday 13:00–13:45 KV205, each even Tuesday 14:00–14:44 KV205, each even Tuesday 14:45–15:30 KV205, M. Blahout
B_PAsJ/pxEKPPPH: each even Tuesday 12:15–12:59 E007KC, each even Tuesday 13:00–13:45 E007KC, each even Tuesday 14:00–14:44 E007KC, each even Tuesday 14:45–15:30 E007KC, M. Blahout
B_PAsJ/vEKPH: Fri 9. 2. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, Sat 24. 2. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, Sat 9. 3. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, M. Blahout
Prerequisites (in Czech)
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je rozšířit poznatky studentů o psychologické aspekty lidského jednání. Studenti v minulém semestru absolvovali předměty mikroekonomie a makroekonomie, kde byli seznámeni s předpokladem racionálního účastníka ekonomických procesů. Tento předpoklad je v tomto předmětu rozšířen o psychologické a sociální vlivy, které činí rozhodovací proces mnohem komplexnějším. V rámci předmětu je na rozhodovací proces účastníka aplikován normativní a pozitivní pohled. V první části předmětu je student seznámen se základními pojmy teorie her, která reprezentuje normativní pohled na lidské rozhodování a následně s poznatky behaviorální ekonomie, která reprezentuje pohled pozitivní.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen: - porozumět základů teorie her a behaviorální ekonomie. - určit optimální rozhodovací strategii. - identifikovat příčiny selhání v rozhodovacím procesu. - znát význam a vzájemnou interakci společenských, tržních a právních norem. - znát příčiny a důsledky tendenčních selhání racionality. - lépe se orientovat v rozhodovacích procesech.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do teorie her, vymezení, typologie a historie. 2. Hry bez opakování - Hry s konstantním součtem, Hry s nekonstantním součtem - Kooperativní hra dvou hráčů. 3. Hry s nekonstantním součtem - Kooperativní hra N hráčů - Volební hry, Teorie formování koalic. 4. Teorie Redistribučních systémů a teorie kontextuálních her. 5. Rozhodování při riziku a neurčitosti - Rozhodování při riziku, Rozhodování při neurčitosti, Hry s neúplnou informací 6. Úvod do behaviorální ekonomie, vymezení, koncept omezené racionality a historie. 7. Dunning krugerův efekt a prospektová teorie. 8. Behaviorální biasy, základní charakteristika, projevy a dopady. 9. Tržní, společenské a právní normy a jejich interakce. 10. Chyba zpětného pohledu. Efekt potvrzování. Vliv náhody, ne/predikovatelnost a expertní znalosti. 11. Principy strategického a kritického myšlení: myšlení ve variantách, permanentnost, systémové myšlení, logika a intuice. 12. Prezentace a vyhodnocení seminárních prací
Literature
    required literature
  • THALER, R. H. 2017. Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie. Praha: Argo.
  • SUNSTEIN, C.; THALER, R. H. 2010. Nudge (Šťouch), Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí. Zlín: Kniha Zlín.
  • DLOUHÝ, M., FIALA, P. 2011. Úvod do teorie her. Praha: VŠE
    recommended literature
  • KAHNEMAN, D. 2012. Myšlení, rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil Publishing.
  • BADDELEY M. 2019. Behavioral economics and finance. London: Routledge.
  • ARIELY , D.2016.. Jak drahá je nepoctivost? Praha: Práh.
  • ARIELY, D. 2009. Jak drahé je zdarma: Iracionální faktory v ekonomice i v životě. Praha: Práh
Teaching methods (in Czech)
12 seminářů na prezenční formě studia, řízené konzultace na kombinované formě studia. Studenti se musí účastniat alespoň 80 % výuky, jinak obdrží náhradní domácí úkoly.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je zakončen zápočtem, který student získá za podmínky minimálně 80 % docházky, aktivní práce v průběhu seminářů a následném zpracování a prezentování seminární práce na vybrané téma.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2022, Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2024/B_PAsJ