N_VSVM Využití sociologického výzkumu v marketingu

Vysoká škola finanční a správní
léto 2019
Rozsah
1/1/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_VSVM/cMMO: každé sudé úterý 12:15–12:59 M17, každé sudé úterý 13:00–13:45 M17, M. Tomčík
N_VSVM/cM1PH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S16PC, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S16PC, kromě Čt 21. 2. ; a Čt 14. 3. 10:30–12:00 S32, J. Cirklová
N_VSVM/cM2PH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 S16PC, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 S16PC, kromě Čt 14. 3. ; a Čt 14. 3. 10:30–12:00 S32, J. Cirklová
N_VSVM/pMMO: každou sudou středu 14:00–14:44 M27, každou sudou středu 14:45–15:30 M27, M. Tomčík
N_VSVM/pMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S32, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S32, kromě Čt 21. 2. ; a Čt 7. 3. 8:45–10:15 S32, J. Cirklová
N_VSVM/vM2PH: Pá 29. 3. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, So 27. 4. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, J. Cirklová
N_VSVM/vM3PH: Pá 15. 3. 15:45–17:15 S23, 17:30–19:00 S23, Pá 12. 4. 17:30–19:00 S23, 19:15–20:45 S23, J. Cirklová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Studenti se v tomto předmětu seznámí s celým procesem výzkumu, od přípravy projektu výzkumu, přes tvorbu instrumentů, sběr dat, vytvoření datového souboru až po základní principy zpracování dat. přípravu vlastního projektu výzkumu, sběr dat a jejich přípravu pro analýzy. Absolventi předmětu by na základě stanoveného tématu a výzkumných otázek měli umět připravit projekt výzkumu, umět navrhnout výběr, formulovat hypotézy, sestavit dotazník, připravit datový soubor a navrhnout plán analýzy dat. Základní metody analýzy dat a interpretaci výsledků si studenti osvojí v navazujícím předmětu Analýza společenskovědních a mediálních dat.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování schopni:
- aplikovat metody sociologického výzkumu na marketingové támata,
- rozpoznat kvalitu a relevanci výzkumu realizovaného někým jiným,
- připravit samostatně či ve skupině design výzkumu,
- zrealizovat výzkum (sběr dat),
- zanalyzovat sebraná výzkumná data a interpretovat je vzhledem ke svému výzkumnému zájmu,
- napsat výzkumnou zprávu.
Osnova
  • 1. Proč v marketingu potřebujeme sociologii a sociologický výzkum? Na jaké otázky sociologie a sociologický výzkum odpovídá? Jaká rizika plynou ze zanedbání výzkumné fáze marketingu? 2. Projekt výzkumu, jeho základní fáze: obecné schéma pro přípravu návrhu (projektu) výzkumu, zaměření výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné problémy, hypotézy a jejich role. 3. Proč i v marketingovém výzkumu potřebujeme pracovat se základními sociologickými teoriemi? Práce s literaturou: vymezení tématu, kde a jak hledat literaturu, příprava přehledu literatury, inventář pojmů, formulace otázek s ohledem na existující poznání. Tzv. „desk research“ - kde hledat zdroje dat, role běžné statistiky, jiné výzkumy, archivy dat ze sociologických výzkumů. Jak pracovat s on-line informacemi o stavu výzkumu na dané téma. Návštěva knihovny. Práce s databázemi Ebsco, PROQUEST. 4. Od otázek k hypotézám. typy hypotéz, pravidla jejich formulování, příprava hypotéz pro vlastní výzkum. Logika empirického výzkumu: otevřené vs. uzavřené systémy, typy vztahů a možná zkreslení, experiment v sociologii a marketingu, možnosti a meze, typy experimentů, možná zkreslení v experimentálních designech. 5.Základní fáze kvantitativního empirického výzkumu: rozhodnutí o populaci a vzorku, pilotní studie, rozhodnutí o technice sběru dat, konstrukce nástrojů pro sběr, předvýzkum, sběr dat., analýza dat, interpretace a závěry. Paul Lazarsfeld a jeho práce. Inspirace prací profesionálů – výzkumné agentury, Sociologický ústav Akedemie věd. 6. Umění zeptat se. Dotazník a jeho struktura: struktura dotazníku (scénář), typy otázek, baterie otázek, jak se ptát na citlivé věci, typy zkreslení v důsledku nevhodně formulovaných otázek. Praxe tazatele v reálném výzkumu. Vytvoření dotazníku k danému problému, výzkumné otázce a hypotézám. Základní socio-demografické údaje, typické klasifikace (vzdělání, ekonomická aktivita, zaměstnání, proměnné potřebné pro tvorbu třídních klasifikací, sociálně-ekonomického stutusu a prestiže). 7. Analýza a interpretace kvantitativních dat. Kódování, kategorie. Typy kódování. Distribuce, centrální tendence, rozptýlení. Statistické zobecňování a měření souvislostí. 8. Kvalitativní výzkum a jeho logika. Etika výzkumu. Přednosti a rizika. Typy rozhovorů. 9.Kvatitativní metodologie. Focus groups, zúčastněné pozorování. Analýza kvalitativních dat. Vzájemná propojenost kvalitativního a kvantitativního výzkumného paradigmatu. 10. Triangulace dat – kombinace metodologie sběru dat. Srovnávací analýza. Zakotvená teorie. Ekologická validita výzkumu. Kódování ve vztahu k Zakotvené teorii – kódy, koncepty, kategorie. Případové studie. 11. Institucionální analýza. Teorie sociální role a sociální pozice. Statika a dynamika organizací – jak ji měřit. AGIL a Talcott Parsons. Otevřené a Uzavřené/totální instituce. Faktory ovlivňující změnu a dynamiku institucí. Technické, ekonomické, sociální subsystémy organizací. Výzkum veřejného prostoru (nákupní centra, veřejná prostranství apod.). 12. Interpretativní analýza. Kódování kultur. Vizuální analýza. Kulturní kolo/Culture wheel. Jak zkoumat subkultury. Metodologie výzkumu globálních témat. Hodnotové studie a jejich místo v marketingu. Kulturní kreativismus jako příklad výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • Zich, F., Roubal, O.: Úvod do sociologického výzkumu. 2. rozšířené vydání. Praha: VŠFS – EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-093-7.
  • Roubal, O., Petrová, I., Zich F.: Metodologie marketingových výzkumů. Praha: VŠFS – EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-092-0.
  • Punch, K.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál: 2006. ISBN: 978/80/7367-468-7
  • Sedláková, R. Výzkum médií. Nejužíavanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
  • Reichel, J., Kapitoly metodlologie sociálních výzkumů, Grada Publishing a.s., 2009, ISBN 8024730065, 9788024730066
  • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7.
  • Zich, F. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: VŠFS – Eupress, 2008. ISBN 80-86754-19-7.
    doporučená literatura
  • Kozel, R., Mynářová, L., Svobodová, H. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. 304 s. ISBN 9788024735276
  • Foret, M. Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008. 121 s. ISBN 9788025121832.
Výukové metody
Přednášky a semináře v prezenční formě studia; tutoriály v kombinovaném studiu; povinná účast na seminářích je 75% u prezenční formy studia, povinná účast na tutoriálech je 50% u kombinovaného studia
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je zápočtem a zkouškou (Písemné vypracování testu). Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 75 % účast na seminářích a odevzdávání průběžně zadávaných prací během semestru (návrh dotazníku, návrh strukturovaného rozhovoru apod. do příslušné složky v IS) Neúčast musí být řádně a předem omluvena. Zápočet bude udělen na základě předložení vlastního projektu výzkumu na zvolené téma, které musí schválit vyučující.Požadovaná struktura projektu: Určení a zdůvodnění tématu Předchozí výzkumy či práce na vybrané téma Formulace výzkumné otázky Formulace výzkumných hypotéz Návrh operacionalizace Popis cílové populace Popis metody výběru Návrh dotazníku Návrh šablony datového souboru
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2019/N_VSVM