B_MVM Media and Public Opinion

University of Finance and Administration
Summer 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Prerequisites
This subject has no prerequisites
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The main objectives of this course are to introduce students to the theoretical and empirical approaches to studying public opinion. Both approaches to the study of public opinion in society will be assessed both from the point of view of historical development and from the position of the impact of current opinion polls on society. An integral part of the interpretation will be the basic methods of public opinion research and their reflection from the point of view of parameters of quality research. Students who successfully complete the course: 1. Understand the role, importance and function of public opinion in modern societies; 2. will be able to characterize its bearers, the basic elements and the factors that influence it; 3. be able to identify public opinion in relation to the most important political phenomena and processes and understand its dynamics in society; 4. acquire the ability to analyze the processes of formation and functioning of public opinion; 5. will be able to explain the active role of the media and opinion leaders in forming opinion structures; 6. learn about the logic of electoral preferences research and methods of public opinion research.
Learning outcomes
Basic theoretical knowledge, orientation in problems and context of monitored topics. At the same time, the practical skills and skills of applying the acquired knowledge in a real environment of professional activities. The learning outcomes are the support and development of the profile of the educated practitioner.
Syllabus
  • 1. Substance of public opinion. 2. Theoretical approaches to study of public opinion. 3. The characterization of subject of public opinion. 4. The principal elements of public opinion. 5. Formation of public opinion. 6. Factors which create public opinion and public opinion dynamics. 7. Individual opinion and its relationship with public opinion. 8. The impact of communication processes on public opinion. 9. The role of media and opinion leaders in the formation of public opinion. 10. Empirical approaches to study of public opinion. 11. Public opinion research. 12. Electoral research and other political surveys.
Literature
    required literature
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
  • JIRÁK, J and B KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
  • MCCOMBS, M. Agenda setting : nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. info
  • KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti . Praha: SOU AV ČR, 2006. info
    recommended literature
  • CHOMSKÝ, Noam. Tajnosti, lži a demokracie. Olomou: Votobia, 1999
  • URBAN, Lukáš, Josef DUBSKÝ and Karol MURDZA. Masová komunikace : a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4. info
  • MIŠOVIČ, Ján and KOL. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. ISBN 978-80-86741-94-9. info
  • ŠKODOVÁ, M. (ed.). Agenda-setting : teoretické přístupy. Praha: SOU AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4. info
  • KREJČÍ, Jindřich. Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-7419-001-8. info
  • VINOPAL, J. "Rozhodovací procesy při zodpovídání výzkumných dotazů.". Naše společnost. 2008, vol. 6, No 1, p. 9 – 13. ISSN 1214-438X. URL info
  • ŠKODOVÁ, Markéta. "Co je to veřejnost.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, vol. 3. ISSN 1214-1720. URL info
  • KREJČÍ, Jindřich. Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 80-7330-056-7. info
  • PECÁKOVÁ, Iva, Ilja NOVÁK and Jan HERZMANN. Pořizování a vyhodnocování dat ve výzkumech veřejného mínění. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0753-6. info
  • KREJČÍ, J. "Předvolební průzkumy a média.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004, vol. 3, p. 10 - 12. ISSN 1214-1720. URL info
  • JEŘÁBEK, H. „Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech.“. Sociologický časopis. 2003, vol. 39, No 5, p. 687 – 706. ISSN 0038-0288. URL info
  • RENDLOVÁ, E and Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7330-032-X. info
  • VLACHOVÁ, Klára. „Výzkumy volebních preferencí : Trnitá cesta od otázky k datům“. Revue Proglas, 2002. 3. ISSN 1803-8468. URL info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
  • HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. info
  • SPLICHAL, S. Public opinion : developments and controversies in the twentieth century. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 1999. ISBN 978-0-8476-9163-0. info
  • ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1. info
  • SARTORI, Giovanni. Teória demokracie. Bratislava: Archa, 1993. ISBN 80-7115-049-5. info
  • CRESPI, Irving. „Polls as Journalism”. Public Opinion Quarterly. 1980, vol. 44, p. 462 - 476. ISSN 1537-5331. URL info
Teaching methods
Lectures (2 units per week) in full-time study, tutorials in part-time study; with respect to demanding character of the course it is expected presence at lessons (ca. 50 %), compulsory tutorial participation is 50 % in part-time study. In full-time study, every topic will be covered by a lectures. Lectures will be based on presentations of individual topics by the lecturer followed by a discussion.
Assessment methods
The course is closured by oral exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2018/B_MVM