VSFS:N_ROb Řízení obchodu - Informace o předmětu
N_ROb Řízení obchodu
Vysoká škola finanční a správnízima 2012
- Rozsah
- 1/1. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Pavla Břečková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Miloš Krejčí (cvičící)
JUDr. Josef Novák (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Mgr. Dina Riegerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_ROb/cRMO: každou sudou středu 15:45–16:29 M26, každou sudou středu 16:30–17:15 M26, N. Petrů
N_ROb/cR1PH: každé sudé úterý 10:30–11:14 S23, každé sudé úterý 11:15–12:00 S23, M. Krejčí
N_ROb/cR2PH: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 S26, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 S26, N. Petrů
N_ROb/cR3PH: každé sudé úterý 10:30–11:14 S34, každé sudé úterý 11:15–12:00 S34, J. Novák
N_ROb/pRMO: každou sudou středu 14:00–14:44 M26, každou sudou středu 14:45–15:30 M26, N. Petrů
N_ROb/pRPH: každé sudé pondělí 10:30–11:14 S01, každé sudé pondělí 11:15–12:00 S01, P. Břečková
N_ROb/uRPH: Út 2. 10. 15:45–17:15 S36, 17:30–19:00 S36, Út 30. 10. 15:45–17:15 S36, 17:30–19:00 S36, Út 27. 11. 15:45–17:15 S36, P. Břečková
N_ROb/vRKL: Pá 12. 10. 17:15–18:45 K206, 19:00–20:30 K206, Pá 16. 11. 13:45–15:15 K206, Pá 23. 11. 13:45–15:15 K311, 15:30–17:00 K311, J. Novák
N_ROb/vRMO: Pá 5. 10. 12:00–13:30 M14, 13:45–15:15 M14, Pá 2. 11. 13:45–15:15 M14, So 3. 11. 9:45–11:15 M14, 11:30–13:00 M14, J. Tichý
N_ROb/vR2PH: Pá 19. 10. 12:00–13:30 S26, 13:45–15:15 S26, Pá 2. 11. 12:00–13:30 S26, Pá 23. 11. 15:30–17:00 S01, Pá 7. 12. 13:45–15:15 S26, P. Břečková
N_ROb/vR3PH: Pá 19. 10. 15:30–17:00 S32, Pá 2. 11. 13:45–15:15 S32, Pá 23. 11. 13:45–15:15 S32, 15:30–17:00 S01, Pá 7. 12. 15:30–17:00 S32, P. Břečková
N_ROb/vR4PH: Pá 19. 10. 12:00–13:30 S21, 13:45–15:15 S21, Pá 2. 11. 12:00–13:30 S21, 13:45–15:15 S21, Pá 23. 11. 12:00–13:30 S21, M. Krejčí - Předpoklady
- Znalost základů marketingu, financí a podnikového prostředí, výhodou je předchozí absolvování předmětu Řízení podniku. Absolvování předmětů Strategický management, Řízení lidských zdrojů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je komplexně seznámit studenty se základními pojmy v oblasti obchodu a jeho řízením, neboť jej lze bez nadsázky považovat za základ ekonomiky země a jejího hospodářství, stejně jako za základ fungování firmy, a to bez ohledu na oborové začlenění. V rámci předmětu dojde k rozšíření znalostní základny v oblasti typologie trhů, právní úpravy pro podnikání v obchodě v České republice, tvorby obchodních či obchodně marketingových plánů a jejich hodnocení, řízení obchodních pohledávek. Cílem je též zvýšit povědomí o důležitosti obchodních dovedností, specificích jednání, reportingu, klíčových smluvních ujednáních, dodacích podmínkách, a to nejen v obchodě tuzemském, ale i zahraničním, který je vzhledem k charakteru naší země i ke stále dravějšímu trendu internacionalizace nevyhnutelný. V přednáškách je kladen důraz na praktickou aplikaci a využitelnost znalostí na spotřebitelských a průmyslových trzích se záměrem vybavit absolventy školy znalostmi, jenž jim umožní vysoce kvalifikované uplatnění v podnikatelské i správní sféře. Absolventi budou znát význam obchodu v ekonomice státu a firmy, budou znát principy řízení obchodních operací, plánů a pohledávek, budou se orientovat v obchodní dokumentaci, posílí své obchodní dovednosti a budou schopni rozpoznat a reagovat na spektrum vyjednávacích technik. Budou též schopni identifikovat různé druhy obchodu, stejně jako způsoby expanze na zahraniční trhy, budou chápat principy fungování cla, kvót a souvztažných záležitostí; studenti budou též schopni posoudit význam národně-kulturních odlišností a zohlednit jej ve způsobu řízení obchodu.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). OBSAH PŘEDNÁŠEK: Předmět je koncipován tak, aby reflektoval vývoj trhu a jeho trendy v řízení obchodu nejen v kontextu české integrace do evropských struktur, ale nyní zejména ve světle celosvětové hospodářské krize, jež zasáhla i Českou republiku coby velmi otevřenou ekonomiku závislou na exportu. Změny v řízení obchodu, plánování nákupu a prodeje, řízení pohledávek a podobně jsou jen některé z oblastí, na něž podniky byly nuceny v postkrizovém období zareagovat. Obsah předmětu je rozdělen do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány. Obsah přednášek: 1. Podnik a jeho struktura. Obchod a jeho role v podniku. Činnosti v rámci obchodu. Řízení obchodu. Trh a konkurence. Změny a nové přístupy v postkrizovém období. 2. Sjednání obchodu – příprava jednání, obchodní vyjednávání, nefinanční zisky. Dokumentace obchodu. Důraz na správné podložení obchodu. 3. Obchodní plán, nástroje řízení obchodu. Forecasty. Obchodní pohledávky a jejich zajištění. Řízení pohledávek jako manažerský nástroj a nástroj k prosperitě podniku. 4. Zahraniční obchod. Formy vstupu na zahraniční trh. Kulturní odlišnosti. Specifika jednání. Řízení rizik spojených se zahraničním obchodem. 5. Kontrakt a klíčová ujednání kontraktu, obchodně smluvní dokumentace. Distribuce a distribuční strategie. Dodací podmínky. 6. Nákup v rámci obchodu – strategický a operativní, faktory úspěchu v nákupu, kvalifikace dodavatelů. Obchodní riziko a jeho řízení. Obchodně-marketingový průzkum trhu, sběr dat. Předmět poskytuje základní teoretické znalosti o oblasti obchodních vztahů a jejich řízení uvnitř i vně firmy, přičemž je směřován nejen do roviny obecných znalostí, ale zejména do roviny praktické (tj. využitelné v dnešní podnikové praxi), přičemž zohledňuje změny, jež přinesla nedávná hospodářská krize. Tyto je nezbytné do řízení mnohých podnikových, obchodních a marketingových procesů promítnout, chce-li být firma úspěšná a prosperující.
- Literatura
- povinná literatura
- KAŠÍK, Milan, Karel HAVLÍČEK a Miloslav ŠAŠEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2009, 256 s. ISBN 978-80-7408-022-7. info
- OPLETALOVÁ, S.: Obchodní dovednosti. Rubico. ISBN 80-85839-36-9
- HAVLÍČEK, Karel. Management & controlling malé a střední firmy. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2011, 220 s. ISBN 978-80-7408-056-2. info
- neurčeno
- CZINKOTA, M. - RONKAINEN, I. - MOFFETT, M. International Business. Harcourt, Inc., 2002. ISBN 0-03-033564-7
- KAŠÍK, M. – HAVLÍČEK, K.: Marketingové řízení zahraničního obchodu. EUPRESS, VŠFS Praha, 2006. ISBN 80-86754-67-7
- TERMANN, S.: Umění přesvědčit a vyjednat. Grada Publishing, 1.vydání, 2002. ISBN 80-247-0304-1
- HOFSTEDE, G. : Culture’s Consequences: International differences in work-related values. 1980, Beverley Hills: Sage Publications. ISBN 0-8039-1306-0
- KLEIN, H.,M. – KRESSE, A.: Psychologie – základ úspěchu v práci. Grada. ISBN 978-80-247-2444-7
- ROBBINS, S.P. – COULTER, M.: Management. Grada, 7. Vydání, edice „Profesionál“. ISBN 80-247-0495-1
- MACHKOVÁ, H. - ČERNOHLÁVKOVÁ, E. - SATO, A.: Mezinárodní obchodní operace. Grada Publishing. ISBN: 8024715902
- JOBBER, D. –LANCASTER, G.: Management prodeje. ComputerPress. ISBN 80-7226-533-4
- Výukové metody
- V přednáškách je kladen důraz na praktickou aplikaci a využitelnost znalostí na spotřebitelských a průmyslových trzích včetně nutnosti přizpůsobovat se tržním změnám a reagovat tak flexibilně na tržní trendy. Záměrem je vybavit absolventy univerzity znalostmi, jenž jim umožní vysoce kvalifikované uplatnění v podnikatelské i správní sféře. Prezenční studium: cyklus 6 přednášek a 6 cvičení, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě nichž si posluchač vytvoří představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí. Kombinované studium: 5 řízených konzultací, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, diskutována a konfrontována s reálnými příklady z praxe posluchačů tak, aby si posluchač byl schopen vytvořit představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ZÁPOČTEM a ZKOUŠKOU. Prezenční studium: Udělení zápočtu vázáno na splnění povinností stanovených vedoucím cvičení prezentovaných na počátku semestru (tj. zejména vypracování prakticky zaměřené semestrální práce a její prezentace). Udělení zkoušky je podmíněno úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem. Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na aktivní účast na řízených konzultacích, udělení zkoušky pak úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
- Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2012/N_ROb