- 1.Kde může uživatel plnit doplňující údaje předmětu?Předměty v Katalogu předmětů jsou popsány dvěma skupinami údajů. Základní údaje (jako název, počet kreditů, ...) mohou vyplňovat pověřené osoby s právem katal_a či katal_b a provádí to v aplikaciInformační systém Předměty Úprava základních údajůDoplňující údaje (osnova, webová stránka...) vyplňují vyučující předmětu. Editaci najdete pod odkazemInformační systém Předměty Úprava sylabu a doplňujících údajů učitelePři vstupu do editace doplňujících údajů zadejte kód či část názvu předmětu a stiskněte „Dohledat“. Výběr lze též omezit na předměty vámi vyučované, ty na něž máte katalogové právo a podobně. Pokud nemáte nějaké zvláštní přístupové právo (např. katal_a, katal_b, katal_c či katal_d), můžete upravovat ty předměty, u nichž jste uvedeni jako „přednášející“ nebo „cvičící“ nebo jako garant (tato skutečnost se zadává v aplikaci pro základní údaje). Po výběru předmětu se rozbalí editační rubriky. Pokud zadáváte předmět podobný jinému, můžete formulář předvyplnit údaji jiného předmětu a doupravit. Jednotlivé rubriky vyplníte dle pokynů „Poznámky“ u nich uvedených. Pokud už byla rubrika vyplněna (např. minule), objevuje se testovací výpis jejího obsahu (s modrým podkladem).
- 2.Vyplňované rubriky
- Údaje vyplňujte také v angličtině. Pro usnadnění práce můžete použít tlačítko „Zkopíruj“ a poté upravit.
- Předpoklady/Prerequisities
- Textové informace vyučujícího, informující o potřebných znalostech pro vstup do předmětu, např. „znalost jazyka C na mírně pokročilé úrovni“ nebo „vyžadován je předmět A000 Úvod do oboru, předmět B000 Základy jazykovědy je výhodou, ale ne podmínkou“. Tyto informace budou zobrazeny zájemci o údaje o předmětu. Předmět je možno opatřit i automaticky testovanými prerekvizitami (předpoklady), které studentu zabrání předmět zapsat, nesplnil-li je. Ty se však nezadávají zde, ale v aplikaci „Úprava základních údajů předmětu“. Domníváte-li se, že určitý předmět má být opatřen takovými prerekvizitami, obraťte se na některou osobu s právem katal_a či katal_b (konzultujte se správcem práv).
- Cíle předmětu/Objective of the course (pozn. dříve Anotace)
- Cíle předmětu popisují jeho základní charakteristiku, koncepci, specifičnost a představují studentovi hlavní témata výuky. Cíle předmětu dále mohou odkazovat na jeho pozici v rámci kurikula a návaznost na další předměty. Cíle předmětu musí být v souladu s výstupy z učení a metodami hodnocení.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení představují konkrétní odborné znalosti (teoretické/deklarativní znalosti), dovednosti (aplikace znalostí) a obecné způsobilosti (přenositelné dovednosti/soft skills), které by si absolvent měl v průběhu studia předmětu osvojit. Zachycují minimální standard, kterého musí každý úspěšný absolvent předmětu dosáhnout. Výstup z učení je formulován tak, aby byl měřitelný a ověřitelný při hodnocení studenta.
- Osnova předmětu
- Bodově zadejte probíraná témata, oddělte znakem <p>. Obvyklé je zadat řádově tolik témat, kolik přednášek proběhne.
- Literatura/Recommended reading
- Zadejte seznam doporučené studijní literatury k předmětu. Doporučenou literaturu vybíráte zejména z titulů obsažených v universitní databázi.
Vyhledat titul je možno podle části názvu, autora či ISBN. Pokud titul v databázi chybí, prosíme, doplňte ho přímo do systému pro správu publikací
Informační systém Publikacepoté ho dohledejte a začleňte k příslušnému předmětu.
- Výukové metody/Teaching methods
- Způsob výuky, která podporuje dosažení zamýšlených výstupů z učení (např. teoretická příprava, laboratorní cvičení, stáž atd.).
- Metody hodnocení a kritéria/Assessment methods and criteria
- Metody sloužící k ověření, zda bylo dosaženo plánovaných výstupů z učení (např. písemný test, ústní zkouška, zpracování případové studie, esej, prezentace, týmová práce, analýza dat apod.). Metody hodnocení mohou být průběžné a/nebo po ukončení vzdělávací jednotky, tzn. závěrečné hodnocení. Do této rubriky je nutné vyplnit i kritéria hodnocení, tedy např. kolik bodů, správných odpovědí atp. je nutné k úspěšnému absolvování testu, co je nutné k získání zápočtu, např. aktivní účast na terénní výuce, za vypracování x kapitol závěrečné práce, vypracování seminární práce atd.
- Navazující předměty
- Zde můžete studentům nabídnout předměty, kterými je vhodné pokračovat po absolvování tohoto předmětu.
- Odkaz na webovou stránku předmětu
- Existuje-li ucelená stránka dalších informací o tomto předmětu, uveďte její adresu.
- Informace učitele
- Toto pole je nepovinné, nicméně pokud předmět nemá svoji webovou stránku, je vhodné zde studentům sdělit alespoň základní kontakt – kdy a kde jsou konzultační hodiny, že další informace o semináři vyvěšujete na nástěnce katedry anglistiky či obdobně.
- 3.Jak mám vyplnit výstupy z učení pro katalog ECTS?V této nápovědě naleznete stylistická doporučení pro formulaci výstupů z učení (learning outcomes), které se pro účely ECTS katalogu vyplňují do rubriky Výstupy z učení/Learning outcomes of the course unit. Výstupy z učení představují konkrétní (měřitelné) znalosti, dovednosti, schopnosti, které by si student v rámci studia měl osvojit (resp. co student umí po úspěšném absolvování oboru/předmětu). V tomto smyslu jsou výstupy z učení neoddělitelně spjaty s hodnocením, neboť zároveň popisují, jak mohou studenti prokázat, že zamýšlených výstupů dosáhli. Výstupy z učení by měly být formulovány pomocí tzv. „aktivních sloves“. Pro formulaci výstupů vzdělávání se proto užívá tzv. Bloomova taxonomie , která identifikuje celkem šest kategorií učení, jež jsou hierarchicky uspořádány dle náročnosti. Ke každé z kategorií existuje indikativní výčet aktivních sloves, která by měla být použita při formulaci výstupů z učení:
- Znalosti a porozumění:
- znalost/zapamatování
- termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace
- porozumění
- demonstrativní porozumění faktům a myšlenkám organizováním, porovnáváním, překládáním, interpretováním, vysvětlováním
- aplikace
- použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích)
- analýza
- rozbor částí, vztahů a organizačních principů, rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení jejich organizace, vztahů a interakce
- syntéza
- složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (ucelené sdělení, plán nebo řada operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, odvození souboru abstraktních vztahů k účelu klasifikace nebo objasnění jevů)
- evaluace
- kritické posouzení materiálů, podkladů, metod a technik založené na znalostech
Příklad anglických aktivních sloves (citováno z https://cs.wikipedia.org/wiki/Bloomova_taxonomie):znalost porozumění aplikace analýza syntéza evaluace definovat
popsat
vyjmenovat
vybrat
doplnit
pojmenovat
seřadit
určit
reprodukovat
citovatvysvětlit
vypočítat
vyjádřit
identifikovat
zařadit
diskutovat
přeformulovat
dokázat
změřit
interpretovatinterpretovat
aplikovat
využít
demonstrovat
praktikovat
ukázat
ovládatrozlišit
analyzovat
charakterizovat
odhadnout
vypočítat
testovat
srovnat
posoudit
kategorizovat
znázornit
zkontrolovat
zpochybnitshrnout
naplánovat
navrhnout
konstruovat
formulovat
sestavit
kombinovat
vytvořit
nastavit
zorganizovat
řídit
připravitposoudit
zhodnotit
argumentovat
oponovat
porovnat
revidovat
zdůvodnit
ocenit
Formulace jednotlivých výstupů z učení je pak uvedena formulí typu „Absolvent po úspěšném ukončení studia …“ nebo „Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen…“ po níž následuje konkrétní znalost/dovednost či schopnost vyjádřená nejlépe pomocí jednoho z aktivních sloves dané kategorie. Rady pro formulaci výstupů z učení:Knowledge Comprehension Application Analysis Synthesis Evaluation define
repeat
record
list
recall
name
relate
underlinetranslate
restate
discuss
describe
recognize
explain
express
identify
locate
report
review
tellinterpret
apply
employ
use
demonstrate
dramatize
practise
illustrate
operate
schedule
sketchdistinguish
analyse
differentiate
appraise
calculate
experiment
test
compare
contrast
criticize
diagram
inspect
debate
question
relate
solve
examine
categorizecompose
plan
propose
design
formulate
arrange
assemble
collect
construct
create
set up
organize
manage
preparejudge
appraise
evaluate
rate
compare
revise
assess
estimate- Formulaci začněte aktivním slovesem, po němž následuje předmět a kontext.
- Používejte vždy jen jedno aktivní sloveso na každý výstup z učení.
- Vyhněte se vágním termínům, jako např. seznámit se s (to be familiar with), být si vědom (to be aware of), dozvědět se (to know).
- Vyhýbejte se komplikovaným, složeným větám.
- Výstupy z učení musí být pozorovatelné a měřitelné. Ujistěte se, že naplnění výstupů lze hodnotit.
- Častou chybou jsou přehnané a nerealistické požadavky, je proto třeba kriticky posoudit, zda jsou výstupy dosažitelné v závislosti na čase a zdrojích.
- Při formulaci výstupů z učení je třeba mít stále na paměti, jak budou hodnoceny, tzn. jak mohou studenti prokázat, že zamýšlených výstupů dosáhli. Jsou-li výstupy z učení příliš obecné, může být hodnocení neefektivní. Jsou-li naopak příliš úzce zaměřené, bude seznam výstupů zbytečně dlouhý a detailní.
- Před dokončením je vhodné konzultovat výsledné formulace výstupů z učení s kolegy či absolventy, zda se jim jeví jako srozumitelné a adekvátní.
- Při formulaci výstupů z učení pro studenty nižších ročníků se snažte vyhnout přílišnému používání aktivních slov z nižších kategorií Bloomovy taxonomie (kognitivní doména), ale naopak studenty motivujte výstupy z učení patřící do vyšších kategorií (aplikace, analýza, syntéza, evaluace).
- 4.Kdy je možné měnit doplňující údaje o předmětu?Sylabus (předpoklady, osnova, literatura...) předmětu lze editovat, pokud má časové období, v němž je předmět zařazen, nastaveno příznak „Lze editovat sylaby“. Typicky poté, co garant katalogu založí nové období, umožní v něm editovat sylaby. V okamžiku, kdy jsou data předána např. pro sazbu Seznamu přednášek, může garant tento příznak změnit a další změny v sylabech smějí provádět pouze osoby s právem katal_d (typicky sazeč Seznamu přednášek). Dále nelze už měnit sylaby (bez ohledu na nastavení příznaku) u předmětů z období, které začalo před více než třičtvrtě rokem. Informace učitele a odkaz na webovou stránku lze měnit bez ohledu na nastavení příznaku „Lze editovat sylaby“ (údaje z těchto rubrik se typicky neumisťují do Seznamu přednášek, jde o interní sdělení vyučujícího), a to během celého semestru opět nejdéle třičtvrtě roku od začátku období.
- 5.Kdo může měnit tyto doplňující údaje (předpoklady, osnova, ...)?Přesné rozdělení přístupových práv je toto: každý předmět je zařazen na určité pracoviště (toto je uvedeno v rubrice Zařazení ve formuláři pro základní údaje o předmětu, např. předmět spadá pod matematickou sekci, či katedru XYZ). Osoba, která má právo katal_a, katal_b nebo katal_c pro dané zařazení, může editovat doplňující údaje u všech předmětů s oním zařazením. Právo editovat doplňující údaje o určitém předmětu získává také osoba, která je v záznamu o předmětu uvedena mezi vyučujícími jako „přednášející“ nebo „cvičící“ nebo jako garant. Osoba „přednášející“ a garanti předmětu mohou navíc přidat do záznamu další vyučující osoby (a tím jim zpřístupnit editaci doplňujících údajů).
- 6.Kde se mohu inspirovat?Chcete-li se při vyplňování inspirovat prací vašich kolegů, můžete vybrat pod „zvolit jiný předmět“ i předmět cizí a prohlédnout si výpis rubrik.
Nenašli jste odpověď? Pošlete nám svůj dotaz na