B_CjMK Český jazyk v marketingové komunikaci

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
0/2/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. Oldřich Johannes Petr (cvičící)
Garance
Ing. Mgr. Oldřich Johannes Petr
Sekce jazyků (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_CjMK/cMMO: Út 10:30–11:14 M23, Út 11:15–12:00 M23, O. Petr
B_CjMK/cM1PH: St 12:15–12:59 E307, St 13:00–13:45 E307, kromě St 27. 3. ; a Út 30. 4. 12:15–13:45 E307, O. Petr
B_CjMK/cM2PH: St 14:00–14:44 E307, St 14:45–15:30 E307, kromě St 27. 3. ; a Út 30. 4. 14:00–15:30 E307, O. Petr
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: posoudit promluvy a texty z hlediska jazykové kultury a správnosti; rozpoznat různé stylové vrstvy jazyka na základě teoretické průpravy; rozlišit funkce mluvených a psaných projevů; interpretovat a porovnávat publicistické a marketingové texty; prokázat zdokonalení v produktivních řečových dovednostech; volit při vlastní stylizaci textu přiměřené jazykové prostředky vzhledem k cíli sdělení; vyjadřovat se v souladu s požadavky kultivovaného projevu.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni se dobře orientovat v českém jazyce, rozlišovat spisovnost a nespisovnost, pojmenovat druhy komunikace, porozumět reklamnímu textu, budou ho umět analyzovat, modifikovat a upravovat. Zároveň budou schopni tvořit vlastní marketingová a reklamní sdělení. Dále budou umět rozeznávat základní funkční styly a naučí se psát krátké texty dle zadání pedagoga. Seznámí se blíže s konkrétními příklady reklam. Nedílnou součástí tohoto kurzu je i promítnutí českého jazyka do oblasti marketingu.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah cvičení: 1. - 2. Jazyk, řeč, jazyková kultura 3. - 4. Český národní jazyk a jeho stratifikace 5. - 6. Jazyková stylizace reklamního textu 7. - 8. Kompozice textu, psaní reklamních textů 9. - 10. Současný vývoj češtiny, stylové rozpětí 11. - 12. Copywriting - reklamní slogany 13. - 14. Copywriting - názvy firem a značek 15. - 16. Reklamní komunikace 17. - 18. Výrazové prostředky marketingové komunikace 19. - 20. Jazykové prostředky reklamy - jazyková hra 21. - 22. Tvorba PR článků 23. - 24. Cvičení, zápočtové prezentace studentů
Literatura
    povinná literatura
  • Minářová, Eva: Stylistika pro žurnalisty. Praha, Grada 2011. ISBN 978-80-247-2979-4
  • ČMEJRKOVÁ, Světla: Reklama v češtině - čeština v reklamě. Praha, Leda 2008. ISBN 80-85927-75-6
  • Sálová A., Veselá Z., Raková M.: Copywriting. Brno, Computer Press, 2020. ISBN 978-80-251-5017-7
    doporučená literatura
  • Kraus, J.: Člověk mluvící. LEDA 2011. ISBN 978-80-7335-258-5
  • Králík, J. a kolektiv: Každý den s češtinou. Zajímavosti a zvláštnosti. NLN, Praha 2009. ISBN 978-80-7106-884-6
  • Pravidla českého pravopisu – studentské vydání. Praha, Academia 2010. ISBN 978-80-200-1327-9
  • Svobodová, J., Svobodová, D., Gejgušová, I.: Zdroje a cíle jazykové popularizace. Pedagogická fakulta Ostrava 2010. ISBN 978-80-7368-916-2
  • Cvrček, V.: Mluvnice současné češtiny. Praha, Karolinum 2010. ISBN 978-80-246-1743-5
  • Straková, H., Kalandra, F.: Jak psát bez chyb. Brno 2011. ISBN 978-80-7204-733-8
  • Dočekalová, M.: Tvůrčí psaní pro každého. Grada, Praha 2006. ISBN 80-247-1602-X
  • http://prirucka.ujc.cas.cz/
  • www.jazykovaporadna.cz
Výukové metody
Výuka probíhá formou cvičení v prezenčním studiu a řízených skupinových konzultací v kombinovaném studiu. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%.
Metody hodnocení
Způsob zakončení předmětu: Předmět je zakončen zápočtem. SPECIFIKACE POŽADAVKŮ K ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU 1. POVINNÁ ÚČAST VE VÝUCE Na cvičeních je její rozsah v prezenčním studiu stanoven minimálně na 75 %. 2. PREZENTACE na marketingové téma. SPECIFIKACE POŽADAVKŮ KE SPLNĚNÍ ZÁPOČTU. Zkoušení probíhá formou testu z okruhu otázek vytvořených na základě povinné literatury a obsahu učiva. Součástí konečné klasifikace je vyhodnocení písemných úkolů a předvedené prezentace. Poznámka: V případě nedostatečné docházky se studentovi v hodnocení v IS zapíše "-“ a dotyčný automaticky ztrácí jeden pokus složit zkoušku. V případě účasti nedosahující 4 vyuč. hodin se v hodnocení v IS zapíše "NNN“ (tj. nesplněno). V takovém případě si student bude muset nesplněný předmět převést do následujícího semestru/studijního roku a po zakoupení potřebných kreditů bude mít opět tři možnosti k zakončení předmětu (tj. získání zápočtu). STUDENTI S INDIVIDUÁLNÍM STUDIJNÍM PLÁNEM Studenti se schváleným ISP mají za povinnost kontaktovat nejpozději do tří týdnů od začátku aktuálního semestru svého kmenového vyučujícího, se kterým se domluví na alternativním způsobu plnění studijních povinností vyplývajícího z nepovinné docházky. V případě, že tak dotyčný student prokazatelně neučiní, zapíše mu následně vyučující do hodnocení daného předmětu v IS "NNN" (tj. nesplněno). Studentům, kterým bude přiznán ISP až v průběhu probíhajícího semestru, se ukládá za povinnost kontaktovat kmenového vyučujícího nejpozději do 14 dnů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.