B_FVM Formování veřejného mínění

Vysoká škola finanční a správní
léto 2017
Rozsah
2/0/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_FVM/pMMO: Čt 10:30–11:14 M26, Čt 11:15–12:00 M26, M. Tomčík
B_FVM/pMPH: St 12:15–12:59 E230, St 13:00–13:45 E230, kromě St 8. 2. ; a St 15. 2. 15:45–17:15 E004, G. Maiello
B_FVM/uMPH: Út 21. 2. 17:30–19:00 E128, Út 7. 3. 17:30–19:00 E128, Út 21. 3. 15:45–17:15 E128, 17:30–19:00 E128, G. Maiello
B_FVM/vMPH: So 11. 3. 9:45–11:15 E127, 11:30–13:00 E127, So 25. 3. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, G. Maiello
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Základními cíly tohoto kurzu je představit studentům teoretické a empirické přístupy ke studiu veřejného mínění. Oba přístupy ke zkoumání veřejného mínění ve společnosti budou zhodnoceny jak z hlediska historického vývoje, tak z pozice dopadů aktuálních výzkumů veřejného mínění na společnost. Nedílnou součástí se stane výklad základních metod zkoumání veřejného mínění a jejich reflexe z hlediska parametrů kvalitního šetření. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak:
1. pochopí roli, význam a funkce veřejného mínění v moderních společnostech;
2. budou umět charakterizovat jeho nositele, základní prvky a faktory, které jej ovlivňují;
3. budou schopni identifikovat veřejné mínění ve vztahu k nejdůležitějším politickým jevům a procesům a pochopí jeho dynamiku ve společnosti;
4. získají dovednost analyzovat procesy formování a fungování veřejného mínění;
5. budou umět vysvětlit aktivní roli médií a názorových vůdců při vytváření názorových struktur;
6. se seznámí s logikou výzkumů volebních preferencí a metodami zkoumání veřejného mínění.
Osnova
  • 1. Podstata veřejného mínění. a) Mnohovýznamnost pojmu veřejné mínění. b) Rozdíly mezi pojmy mínění a názor. Mínění lidu, názorové klima, masové mínění a public opinion. c) Diskuzní proces veřejného mínění.
  • 2. Teoretické přístupy k veřejnému mínění. a) Veřejné mínění jako sociálně-historický fenomén. b) Primordialistická a modernistická teorie veřejného mínění. c) Realistický a nominalistický přístup k veřejnému mínění. d) Vztah sociologie, filozofie a politologie k veřejnému mínění.
  • 3. Charakteristika nositelů veřejného mínění. a) Subjekt veřejného mínění. b) Veřejnost a její historická reflexe. c) Masa a masová veřejnost. d) Davy a publika. e) Objekt veřejného mínění.
  • 4. Základní prvky veřejného mínění a procesy jejich uplatnění. a) Vlastnosti veřejného mínění. Intenzita a směr veřejného mínění. b) Stabilita veřejného mínění. c) Struktura veřejného mínění. d) Funkce veřejného mínění. e) Spirála mlčení (E. Noelle-Neumann).
  • 5. Formování veřejného mínění. a) Etapy vzniku a utváření veřejného mínění. b) Procesy formování veřejného mínění. c) Oscilace veřejného mínění.
  • 6. Faktory ovlivňující formování veřejného mínění a jeho dynamické projevy. a) Schéma vlivu faktorů utvářející veřejné mínění. b) Faktory zkreslující veřejné mínění. c) Manipulace veřejným míněním. d) Dynamika veřejného mínění.
  • 7. Individuální projevy vědomí spojené s veřejným míněním. a) Sociální psychologie a veřejné mínění. b) Role individuálního mínění při formování veřejného mínění. c) Každodenní vědomí. Role emocí, hodnot, motivace a potřeb. d) Vznik předsudků a stereotypů a fenomén vzniku fámy.
  • 8. Dopady komunikačního působení na veřejné mínění. a) Mezilidská komunikace a její mediace. b) Teorie masové komunikace. c) Model injekční jehly a dvoustupňový komunikační tok.
  • 9. Role médií a názorových vůdců při formování veřejného mínění. a) Teorie masových médií a vlivu interpersonální komunikace. b) Periodizace teorií účinků masových médií. c) Výzkumy opinion leaders. Dvoucyklový model komunikace. Měření názorového vůdcovství, PS-škála. d) Zkoumání dopadů masové komunikace, efekty zveřejňování výzkumů veřejného mínění.
  • 10. Empirické přístupy k veřejnému mínění. a) Počátky výzkumů veřejného mínění. b) Výzkum veřejného mínění v USA (Gallup). c) Rozšiřování výzkumů veřejného mínění ve světě. d) Vznik a vývoj výzkumu veřejného mínění v Československu. e) Kritika a možné zneužití výzkumu veřejného mínění.
  • 11. Zkoumání obsahů veřejného mínění. a) Mass Obsevation. b) Současnost průzkumů veřejného mínění v ČR. c) Zkoumání veřejného mínění. Předmět měření – postoj. Způsob měření – dotazování. Nástroj měření – dotazník. d) Fáze výzkumu veřejného mínění. e) Kvalitativní metody ve výzkumu veřejného mínění. f) Etický kodex WAPOR.
  • 12. Volební a další politické průzkumy. a) Výzkumy volebních preferencí. b) Volební a další politické průzkumy. c) Předvolební výzkumy, exit poll, povolební výzkumy. d) Role médií ve volebních průzkumech.
Literatura
    povinná literatura
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
  • MIŠOVIČ, Ján a KOL. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. ISBN 978-80-86741-94-9. info
  • MCCOMBS, M. Agenda setting : nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. info
  • JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
  • ŠKODOVÁ, Markéta. "Co je to veřejnost.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, roč. 3. ISSN 1214-1720. URL info
  • KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti . Praha: SOU AV ČR, 2006. info
    doporučená literatura
  • CHOMSKÝ, Noam. Tajnosti, lži a demokracie. Olomou: Votobia, 1999
  • URBAN, Lukáš, Josef DUBSKÝ a Karol MURDZA. Masová komunikace : a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4. info
  • ŠKODOVÁ, M. (ed.). Agenda-setting : teoretické přístupy. Praha: SOU AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4. info
  • KREJČÍ, Jindřich. Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-7419-001-8. info
  • VINOPAL, J. "Rozhodovací procesy při zodpovídání výzkumných dotazů.". Naše společnost. 2008, roč. 6, č. 1, s. 9 – 13. ISSN 1214-438X. URL info
  • KREJČÍ, Jindřich. Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 80-7330-056-7. info
  • PECÁKOVÁ, Iva, Ilja NOVÁK a Jan HERZMANN. Pořizování a vyhodnocování dat ve výzkumech veřejného mínění. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0753-6. info
  • KREJČÍ, J. "Předvolební průzkumy a média.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004, roč. 3, s. 10 - 12. ISSN 1214-1720. URL info
  • JEŘÁBEK, H. „Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech.“. Sociologický časopis. 2003, roč. 39, č. 5, s. 687 – 706. ISSN 0038-0288. URL info
  • RENDLOVÁ, E a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7330-032-X. info
  • VLACHOVÁ, Klára. „Výzkumy volebních preferencí : Trnitá cesta od otázky k datům“. Revue Proglas, 2002. 3. ISSN 1803-8468. URL info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
  • HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. info
  • SPLICHAL, S. Public opinion : developments and controversies in the twentieth century. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 1999. ISBN 978-0-8476-9163-0. info
  • ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1. info
  • SARTORI, Giovanni. Teória demokracie. Bratislava: Archa, 1993. ISBN 80-7115-049-5. info
  • CRESPI, Irving. „Polls as Journalism”. Public Opinion Quarterly. 1980, roč. 44, s. 462 - 476. ISSN 1537-5331. URL info
Výukové metody
Přednášky a semináře v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %. V denním studiu bude každé téma prezentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen vypracováním a prezentací zadaných studentských projektů. Zadání projektu napodobuje reálnou situaci zadání výzkumu veřejného mínění firmou. Studenti vytvoří studijní skupiny, ve kterých kolektivní spoluprací a s přidělenými rolemi zpracovávají dané dotazníkové šetření. Výsledky výzkumu musejí být prezentovány v určených skupinách a vyhrazeném čase přednášky (cca 20-30 min.). Všichni studenti musejí být do tohoto projektu zapojeni. Hodnocení úspěšnosti projektu je založeno na 1) profesionálním výstupu týmu (10 %), 2) kvalitě a podobě prezentace (20 %), 3) úplnosti a povaze analýzy dat (odpovědi na výzkumné otázky) (25 %), 4) podobě dotazníku a průběhu sběru dat (technické parametry) (25 %), 5) marketingových doporučení/strategii (10 %) a 6) kvalitě kolektivní spolupráce (10 %). V případě neúspěchu týmu při prezentaci projektu je ukončení předmětu formou ústní zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, léto 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2017/B_FVM