B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správníléto 2017
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Giuseppe Maiello, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_FVM/pMMO: Čt 10:30–11:14 M26, Čt 11:15–12:00 M26, M. Tomčík
B_FVM/pMPH: St 12:15–12:59 E230, St 13:00–13:45 E230, kromě St 8. 2. ; a St 15. 2. 15:45–17:15 E004, G. Maiello
B_FVM/uMPH: Út 21. 2. 17:30–19:00 E128, Út 7. 3. 17:30–19:00 E128, Út 21. 3. 15:45–17:15 E128, 17:30–19:00 E128, G. Maiello
B_FVM/vMPH: So 11. 3. 9:45–11:15 E127, 11:30–13:00 E127, So 25. 3. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, G. Maiello - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Základními cíly tohoto kurzu je představit studentům teoretické a empirické přístupy ke studiu veřejného mínění. Oba přístupy ke zkoumání veřejného mínění ve společnosti budou zhodnoceny jak z hlediska historického vývoje, tak z pozice dopadů aktuálních výzkumů veřejného mínění na společnost. Nedílnou součástí se stane výklad základních metod zkoumání veřejného mínění a jejich reflexe z hlediska parametrů kvalitního šetření. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak:
1. pochopí roli, význam a funkce veřejného mínění v moderních společnostech;
2. budou umět charakterizovat jeho nositele, základní prvky a faktory, které jej ovlivňují;
3. budou schopni identifikovat veřejné mínění ve vztahu k nejdůležitějším politickým jevům a procesům a pochopí jeho dynamiku ve společnosti;
4. získají dovednost analyzovat procesy formování a fungování veřejného mínění;
5. budou umět vysvětlit aktivní roli médií a názorových vůdců při vytváření názorových struktur;
6. se seznámí s logikou výzkumů volebních preferencí a metodami zkoumání veřejného mínění. - Osnova
- 1. Podstata veřejného mínění. a) Mnohovýznamnost pojmu veřejné mínění. b) Rozdíly mezi pojmy mínění a názor. Mínění lidu, názorové klima, masové mínění a public opinion. c) Diskuzní proces veřejného mínění.
- 2. Teoretické přístupy k veřejnému mínění. a) Veřejné mínění jako sociálně-historický fenomén. b) Primordialistická a modernistická teorie veřejného mínění. c) Realistický a nominalistický přístup k veřejnému mínění. d) Vztah sociologie, filozofie a politologie k veřejnému mínění.
- 3. Charakteristika nositelů veřejného mínění. a) Subjekt veřejného mínění. b) Veřejnost a její historická reflexe. c) Masa a masová veřejnost. d) Davy a publika. e) Objekt veřejného mínění.
- 4. Základní prvky veřejného mínění a procesy jejich uplatnění. a) Vlastnosti veřejného mínění. Intenzita a směr veřejného mínění. b) Stabilita veřejného mínění. c) Struktura veřejného mínění. d) Funkce veřejného mínění. e) Spirála mlčení (E. Noelle-Neumann).
- 5. Formování veřejného mínění. a) Etapy vzniku a utváření veřejného mínění. b) Procesy formování veřejného mínění. c) Oscilace veřejného mínění.
- 6. Faktory ovlivňující formování veřejného mínění a jeho dynamické projevy. a) Schéma vlivu faktorů utvářející veřejné mínění. b) Faktory zkreslující veřejné mínění. c) Manipulace veřejným míněním. d) Dynamika veřejného mínění.
- 7. Individuální projevy vědomí spojené s veřejným míněním. a) Sociální psychologie a veřejné mínění. b) Role individuálního mínění při formování veřejného mínění. c) Každodenní vědomí. Role emocí, hodnot, motivace a potřeb. d) Vznik předsudků a stereotypů a fenomén vzniku fámy.
- 8. Dopady komunikačního působení na veřejné mínění. a) Mezilidská komunikace a její mediace. b) Teorie masové komunikace. c) Model injekční jehly a dvoustupňový komunikační tok.
- 9. Role médií a názorových vůdců při formování veřejného mínění. a) Teorie masových médií a vlivu interpersonální komunikace. b) Periodizace teorií účinků masových médií. c) Výzkumy opinion leaders. Dvoucyklový model komunikace. Měření názorového vůdcovství, PS-škála. d) Zkoumání dopadů masové komunikace, efekty zveřejňování výzkumů veřejného mínění.
- 10. Empirické přístupy k veřejnému mínění. a) Počátky výzkumů veřejného mínění. b) Výzkum veřejného mínění v USA (Gallup). c) Rozšiřování výzkumů veřejného mínění ve světě. d) Vznik a vývoj výzkumu veřejného mínění v Československu. e) Kritika a možné zneužití výzkumu veřejného mínění.
- 11. Zkoumání obsahů veřejného mínění. a) Mass Obsevation. b) Současnost průzkumů veřejného mínění v ČR. c) Zkoumání veřejného mínění. Předmět měření – postoj. Způsob měření – dotazování. Nástroj měření – dotazník. d) Fáze výzkumu veřejného mínění. e) Kvalitativní metody ve výzkumu veřejného mínění. f) Etický kodex WAPOR.
- 12. Volební a další politické průzkumy. a) Výzkumy volebních preferencí. b) Volební a další politické průzkumy. c) Předvolební výzkumy, exit poll, povolební výzkumy. d) Role médií ve volebních průzkumech.
- Literatura
- povinná literatura
- MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
- MIŠOVIČ, Ján a KOL. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. ISBN 978-80-86741-94-9. info
- MCCOMBS, M. Agenda setting : nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. info
- JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
- ŠKODOVÁ, Markéta. "Co je to veřejnost.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, roč. 3. ISSN 1214-1720. URL info
- KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti . Praha: SOU AV ČR, 2006. info
- doporučená literatura
- CHOMSKÝ, Noam. Tajnosti, lži a demokracie. Olomou: Votobia, 1999
- URBAN, Lukáš, Josef DUBSKÝ a Karol MURDZA. Masová komunikace : a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4. info
- ŠKODOVÁ, M. (ed.). Agenda-setting : teoretické přístupy. Praha: SOU AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4. info
- KREJČÍ, Jindřich. Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-7419-001-8. info
- VINOPAL, J. "Rozhodovací procesy při zodpovídání výzkumných dotazů.". Naše společnost. 2008, roč. 6, č. 1, s. 9 – 13. ISSN 1214-438X. URL info
- KREJČÍ, Jindřich. Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 80-7330-056-7. info
- PECÁKOVÁ, Iva, Ilja NOVÁK a Jan HERZMANN. Pořizování a vyhodnocování dat ve výzkumech veřejného mínění. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0753-6. info
- KREJČÍ, J. "Předvolební průzkumy a média.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004, roč. 3, s. 10 - 12. ISSN 1214-1720. URL info
- JEŘÁBEK, H. „Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech.“. Sociologický časopis. 2003, roč. 39, č. 5, s. 687 – 706. ISSN 0038-0288. URL info
- RENDLOVÁ, E a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7330-032-X. info
- VLACHOVÁ, Klára. „Výzkumy volebních preferencí : Trnitá cesta od otázky k datům“. Revue Proglas, 2002. 3. ISSN 1803-8468. URL info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
- HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. info
- SPLICHAL, S. Public opinion : developments and controversies in the twentieth century. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 1999. ISBN 978-0-8476-9163-0. info
- ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1. info
- SARTORI, Giovanni. Teória demokracie. Bratislava: Archa, 1993. ISBN 80-7115-049-5. info
- CRESPI, Irving. „Polls as Journalism”. Public Opinion Quarterly. 1980, roč. 44, s. 462 - 476. ISSN 1537-5331. URL info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %. V denním studiu bude každé téma prezentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen vypracováním a prezentací zadaných studentských projektů. Zadání projektu napodobuje reálnou situaci zadání výzkumu veřejného mínění firmou. Studenti vytvoří studijní skupiny, ve kterých kolektivní spoluprací a s přidělenými rolemi zpracovávají dané dotazníkové šetření. Výsledky výzkumu musejí být prezentovány v určených skupinách a vyhrazeném čase přednášky (cca 20-30 min.). Všichni studenti musejí být do tohoto projektu zapojeni. Hodnocení úspěšnosti projektu je založeno na 1) profesionálním výstupu týmu (10 %), 2) kvalitě a podobě prezentace (20 %), 3) úplnosti a povaze analýzy dat (odpovědi na výzkumné otázky) (25 %), 4) podobě dotazníku a průběhu sběru dat (technické parametry) (25 %), 5) marketingových doporučení/strategii (10 %) a 6) kvalitě kolektivní spolupráce (10 %). V případě neúspěchu týmu při prezentaci projektu je ukončení předmětu formou ústní zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správníléto 2016
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Giuseppe Maiello, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- PhDr. Petra Raudenská, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_FVM/pMMO: Po 12:15–12:59 M15, Po 13:00–13:45 M15, M. Tomčík
B_FVM/pMPH: Čt 10:30–11:14 E004, Čt 11:15–12:00 E004, G. Maiello
B_FVM/uMPH: Út 9. 2. 15:45–17:15 E127, 17:30–19:00 E127, Út 23. 2. 15:45–17:15 E127, 17:30–19:00 E127, P. Raudenská
B_FVM/vMKL: Pá 19. 2. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Pá 18. 3. 15:30–17:00 K203, 17:15–18:45 K203, P. Raudenská
B_FVM/vMMO: Pá 11. 3. 17:15–18:45 M25, So 12. 3. 8:00–9:30 M17, 9:45–11:15 M17, Pá 8. 4. 12:00–13:30 M15, M. Tomčík
B_FVM/vMPH: Pá 12. 2. 15:30–17:00 E225, 17:15–18:45 E225, Pá 26. 2. 15:30–17:00 E124, 17:15–18:45 E124, G. Maiello - Předpoklady
- Sociologie B1;
Sociologie B2 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Základními cíly tohoto kurzu je představit studentům teoretické a empirické přístupy ke studiu veřejného mínění. Oba přístupy ke zkoumání veřejného mínění ve společnosti budou zhodnoceny jak z hlediska historického vývoje, tak z pozice dopadů aktuálních výzkumů veřejného mínění na společnost. Nedílnou součástí se stane výklad základních metod zkoumání veřejného mínění a jejich reflexe z hlediska parametrů kvalitního šetření. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak:
1. pochopí roli, význam a funkce veřejného mínění v moderních společnostech;
2. budou umět charakterizovat jeho nositele, základní prvky a faktory, které jej ovlivňují;
3. budou schopni identifikovat veřejné mínění ve vztahu k nejdůležitějším politickým jevům a procesům a pochopí jeho dynamiku ve společnosti;
4. získají dovednost analyzovat procesy formování a fungování veřejného mínění;
5. budou umět vysvětlit aktivní roli médií a názorových vůdců při vytváření názorových struktur;
6. se seznámí s logikou výzkumů volebních preferencí a metodami zkoumání veřejného mínění. - Osnova
- 1. Podstata veřejného mínění. a) Mnohovýznamnost pojmu veřejné mínění. b) Rozdíly mezi pojmy mínění a názor. Mínění lidu, názorové klima, masové mínění a public opinion. c) Diskuzní proces veřejného mínění.
- 2. Teoretické přístupy k veřejnému mínění. a) Veřejné mínění jako sociálně-historický fenomén. b) Primordialistická a modernistická teorie veřejného mínění. c) Realistický a nominalistický přístup k veřejnému mínění. d) Vztah sociologie, filozofie a politologie k veřejnému mínění.
- 3. Charakteristika nositelů veřejného mínění. a) Subjekt veřejného mínění. b) Veřejnost a její historická reflexe. c) Masa a masová veřejnost. d) Davy a publika. e) Objekt veřejného mínění.
- 4. Základní prvky veřejného mínění a procesy jejich uplatnění. a) Vlastnosti veřejného mínění. Intenzita a směr veřejného mínění. b) Stabilita veřejného mínění. c) Struktura veřejného mínění. d) Funkce veřejného mínění. e) Spirála mlčení (E. Noelle-Neumann).
- 5. Formování veřejného mínění. a) Etapy vzniku a utváření veřejného mínění. b) Procesy formování veřejného mínění. c) Oscilace veřejného mínění.
- 6. Faktory ovlivňující formování veřejného mínění a jeho dynamické projevy. a) Schéma vlivu faktorů utvářející veřejné mínění. b) Faktory zkreslující veřejné mínění. c) Manipulace veřejným míněním. d) Dynamika veřejného mínění.
- 7. Individuální projevy vědomí spojené s veřejným míněním. a) Sociální psychologie a veřejné mínění. b) Role individuálního mínění při formování veřejného mínění. c) Každodenní vědomí. Role emocí, hodnot, motivace a potřeb. d) Vznik předsudků a stereotypů a fenomén vzniku fámy.
- 8. Dopady komunikačního působení na veřejné mínění. a) Mezilidská komunikace a její mediace. b) Teorie masové komunikace. c) Model injekční jehly a dvoustupňový komunikační tok.
- 9. Role médií a názorových vůdců při formování veřejného mínění. a) Teorie masových médií a vlivu interpersonální komunikace. b) Periodizace teorií účinků masových médií. c) Výzkumy opinion leaders. Dvoucyklový model komunikace. Měření názorového vůdcovství, PS-škála. d) Zkoumání dopadů masové komunikace, efekty zveřejňování výzkumů veřejného mínění.
- 10. Empirické přístupy k veřejnému mínění. a) Počátky výzkumů veřejného mínění. b) Výzkum veřejného mínění v USA (Gallup). c) Rozšiřování výzkumů veřejného mínění ve světě. d) Vznik a vývoj výzkumu veřejného mínění v Československu. e) Kritika a možné zneužití výzkumu veřejného mínění.
- 11. Zkoumání obsahů veřejného mínění. a) Mass Obsevation. b) Současnost průzkumů veřejného mínění v ČR. c) Zkoumání veřejného mínění. Předmět měření – postoj. Způsob měření – dotazování. Nástroj měření – dotazník. d) Fáze výzkumu veřejného mínění. e) Kvalitativní metody ve výzkumu veřejného mínění. f) Etický kodex WAPOR.
- 12. Volební a další politické průzkumy. a) Výzkumy volebních preferencí. b) Volební a další politické průzkumy. c) Předvolební výzkumy, exit poll, povolební výzkumy. d) Role médií ve volebních průzkumech.
- Literatura
- povinná literatura
- KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti . Praha: SOU AV ČR, 2006. info
- HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. info
- MIŠOVIČ, Ján a KOL. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. ISBN 978-80-86741-94-9. info
- JEŘÁBEK, H. „Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech.“. Sociologický časopis. 2003, roč. 39, č. 5, s. 687 – 706. ISSN 0038-0288. URL info
- ŠKODOVÁ, Markéta. "Co je to veřejnost.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, roč. 3. ISSN 1214-1720. URL info
- MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
- JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
- VINOPAL, J. "Rozhodovací procesy při zodpovídání výzkumných dotazů.". Naše společnost. 2008, roč. 6, č. 1, s. 9 – 13. ISSN 1214-438X. URL info
- KREJČÍ, J. "Předvolební průzkumy a média.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004, roč. 3, s. 10 - 12. ISSN 1214-1720. URL info
- LEBEDA, Tomáš, Y. LEONTIYEVA a J. KREJČÍ. „Volební preference (jak jim správně porozumět).“. Naše společnost. 2005, roč. 3, č. 2, s. 1 – 10. ISSN 1214-438X. URL info
- ŠKODOVÁ, M. (ed.). Agenda-setting : teoretické přístupy. Praha: SOU AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4. info
- MCCOMBS, M. Agenda setting : nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. info
- KREJČÍ, Jindřich. Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-7419-001-8. info
- URBAN, Lukáš, Josef DUBSKÝ a Karol MURDZA. Masová komunikace : a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4. info
- doporučená literatura
- ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1. info
- KREJČÍ, Jindřich. Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 80-7330-056-7. info
- RENDLOVÁ, E a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7330-032-X. info
- PECÁKOVÁ, Iva, Ilja NOVÁK a Jan HERZMANN. Pořizování a vyhodnocování dat ve výzkumech veřejného mínění. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0753-6. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
- SARTORI, Giovanni. Teória demokracie. Bratislava: Archa, 1993. ISBN 80-7115-049-5. info
- SPLICHAL, S. Public opinion : developments and controversies in the twentieth century. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 1999. ISBN 978-0-8476-9163-0. info
- VLACHOVÁ, Klára. „Výzkumy volebních preferencí : Trnitá cesta od otázky k datům“. Revue Proglas, 2002. 3. ISSN 1803-8468. URL info
- CRESPI, Irving. „Polls as Journalism”. Public Opinion Quarterly. 1980, roč. 44, s. 462 - 476. ISSN 1537-5331. URL info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %. V denním studiu bude každé téma prezentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen vypracováním a prezentací zadaných studentských projektů. Zadání projektu napodobuje reálnou situaci zadání výzkumu veřejného mínění firmou. Studenti vytvoří studijní skupiny, ve kterých kolektivní spoluprací a s přidělenými rolemi zpracovávají dané dotazníkové šetření. Výsledky výzkumu musejí být prezentovány v určených skupinách a vyhrazeném čase přednášky (cca 20-30 min.). Všichni studenti musejí být do tohoto projektu zapojeni. Hodnocení úspěšnosti projektu je založeno na 1) profesionálním výstupu týmu (10 %), 2) kvalitě a podobě prezentace (20 %), 3) úplnosti a povaze analýzy dat (odpovědi na výzkumné otázky) (25 %), 4) podobě dotazníku a průběhu sběru dat (technické parametry) (25 %), 5) marketingových doporučení/strategii (10 %) a 6) kvalitě kolektivní spolupráce (10 %). V případě neúspěchu týmu při prezentaci projektu je ukončení předmětu formou písemného testu.
1. Písemný test se skládá z přibližně 25 – 30 otázek (kombinace uzavřených a otevřených otázek). Test bude trvat zhruba 60 minut.
2. Testovací otázky jsou založeny na tématech z přednášek, povinné studijní literatuře a prezentačních materiálech. V závěrečném testu budou zahrnuty jak teoretické, tak i empirické přístupy ke zkoumání veřejného mínění.
3. Pro složení testu je nutné dosáhnout 60 % úspěšnosti (tzn. správné zodpovězení otázek). - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správnízima 2014
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Petra Raudenská, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_FVM/pMMO: každé sudé pondělí 10:30–11:14 M15, každé sudé pondělí 11:15–12:00 M15, každé sudé pondělí 12:15–12:59 M15, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M15, P. Raudenská
B_FVM/pMPH: St 12:15–12:59 E004, St 13:00–13:45 E004, P. Raudenská
B_FVM/uMKL: Út 7. 10. 14:00–15:30 K212, 15:45–17:15 K212, Út 11. 11. 14:00–15:30 K212, 15:45–17:15 K212, P. Raudenská
B_FVM/uMPH: Út 30. 9. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, Út 14. 10. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, P. Raudenská
B_FVM/vMMO: Pá 14. 11. 13:45–15:15 M25, 15:30–17:00 M25, Pá 28. 11. 12:00–13:30 M25, 13:45–15:15 M25, P. Raudenská
B_FVM/vMPH: Pá 7. 11. 13:45–15:15 E126, 15:30–17:00 E126, Pá 5. 12. 13:45–15:15 E126, 15:30–17:00 E126, P. Raudenská - Předpoklady
- Sociologie B1;
Sociologie B2 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Základními cíly tohoto kurzu je představit studentům teoretické a empirické přístupy ke studiu veřejného mínění. Oba přístupy ke zkoumání veřejného mínění ve společnosti budou zhodnoceny jak z hlediska historického vývoje, tak z pozice dopadů aktuálních výzkumů veřejného mínění na společnost. Nedílnou součástí se stane výklad základních metod zkoumání veřejného mínění a jejich reflexe z hlediska parametrů kvalitního šetření. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak:
1. pochopí roli, význam a funkce veřejného mínění v moderních společnostech;
2. budou umět charakterizovat jeho nositele, základní prvky a faktory, které jej ovlivňují;
3. budou schopni identifikovat veřejné mínění ve vztahu k nejdůležitějším politickým jevům a procesům a pochopí jeho dynamiku ve společnosti;
4. získají dovednost analyzovat procesy formování a fungování veřejného mínění;
5. budou umět vysvětlit aktivní roli médií a názorových vůdců při vytváření názorových struktur;
6. se seznámí s logikou výzkumů volebních preferencí a metodami zkoumání veřejného mínění. - Osnova
- 1. Podstata veřejného mínění. a) Mnohovýznamnost pojmu veřejné mínění. b) Rozdíly mezi pojmy mínění a názor. Mínění lidu, názorové klima, masové mínění a public opinion. c) Diskuzní proces veřejného mínění.
- 2. Teoretické přístupy k veřejnému mínění. a) Veřejné mínění jako sociálně-historický fenomén. b) Primordialistická a modernistická teorie veřejného mínění. c) Realistický a nominalistický přístup k veřejnému mínění. d) Vztah sociologie, filozofie a politologie k veřejnému mínění.
- 3. Charakteristika nositelů veřejného mínění. a) Subjekt veřejného mínění. b) Veřejnost a její historická reflexe. c) Masa a masová veřejnost. d) Davy a publika. e) Objekt veřejného mínění.
- 4. Základní prvky veřejného mínění a procesy jejich uplatnění. a) Vlastnosti veřejného mínění. Intenzita a směr veřejného mínění. b) Stabilita veřejného mínění. c) Struktura veřejného mínění. d) Funkce veřejného mínění. e) Spirála mlčení (E. Noelle-Neumann).
- 5. Formování veřejného mínění. a) Etapy vzniku a utváření veřejného mínění. b) Procesy formování veřejného mínění. c) Oscilace veřejného mínění.
- 6. Faktory ovlivňující formování veřejného mínění a jeho dynamické projevy. a) Schéma vlivu faktorů utvářející veřejné mínění. b) Faktory zkreslující veřejné mínění. c) Manipulace veřejným míněním. d) Dynamika veřejného mínění.
- 7. Individuální projevy vědomí spojené s veřejným míněním. a) Sociální psychologie a veřejné mínění. b) Role individuálního mínění při formování veřejného mínění. c) Každodenní vědomí. Role emocí, hodnot, motivace a potřeb. d) Vznik předsudků a stereotypů a fenomén vzniku fámy.
- 8. Dopady komunikačního působení na veřejné mínění. a) Mezilidská komunikace a její mediace. b) Teorie masové komunikace. c) Model injekční jehly a dvoustupňový komunikační tok.
- 9. Role médií a názorových vůdců při formování veřejného mínění. a) Teorie masových médií a vlivu interpersonální komunikace. b) Periodizace teorií účinků masových médií. c) Výzkumy opinion leaders. Dvoucyklový model komunikace. Měření názorového vůdcovství, PS-škála. d) Zkoumání dopadů masové komunikace, efekty zveřejňování výzkumů veřejného mínění.
- 10. Empirické přístupy k veřejnému mínění. a) Počátky výzkumů veřejného mínění. b) Výzkum veřejného mínění v USA (Gallup). c) Rozšiřování výzkumů veřejného mínění ve světě. d) Vznik a vývoj výzkumu veřejného mínění v Československu. e) Kritika a možné zneužití výzkumu veřejného mínění.
- 11. Zkoumání obsahů veřejného mínění. a) Mass Obsevation. b) Současnost průzkumů veřejného mínění v ČR. c) Zkoumání veřejného mínění. Předmět měření – postoj. Způsob měření – dotazování. Nástroj měření – dotazník. d) Fáze výzkumu veřejného mínění. e) Kvalitativní metody ve výzkumu veřejného mínění. f) Etický kodex WAPOR.
- 12. Volební a další politické průzkumy. a) Výzkumy volebních preferencí. b) Volební a další politické průzkumy. c) Předvolební výzkumy, exit poll, povolební výzkumy. d) Role médií ve volebních průzkumech.
- Literatura
- povinná literatura
- KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti . Praha: SOU AV ČR, 2006. info
- HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. info
- MIŠOVIČ, Ján a KOL. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. ISBN 978-80-86741-94-9. info
- JEŘÁBEK, H. „Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech.“. Sociologický časopis. 2003, roč. 39, č. 5, s. 687 – 706. ISSN 0038-0288. URL info
- ŠKODOVÁ, Markéta. "Co je to veřejnost.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, roč. 3. ISSN 1214-1720. URL info
- MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
- JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
- VINOPAL, J. "Rozhodovací procesy při zodpovídání výzkumných dotazů.". Naše společnost. 2008, roč. 6, č. 1, s. 9 – 13. ISSN 1214-438X. URL info
- KREJČÍ, J. "Předvolební průzkumy a média.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004, roč. 3, s. 10 - 12. ISSN 1214-1720. URL info
- LEBEDA, Tomáš, Y. LEONTIYEVA a J. KREJČÍ. „Volební preference (jak jim správně porozumět).“. Naše společnost. 2005, roč. 3, č. 2, s. 1 – 10. ISSN 1214-438X. URL info
- ŠKODOVÁ, M. (ed.). Agenda-setting : teoretické přístupy. Praha: SOU AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4. info
- MCCOMBS, M. Agenda setting : nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. info
- KREJČÍ, Jindřich. Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-7419-001-8. info
- URBAN, Lukáš, Josef DUBSKÝ a Karol MURDZA. Masová komunikace : a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4. info
- doporučená literatura
- ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1. info
- KREJČÍ, Jindřich. Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 80-7330-056-7. info
- RENDLOVÁ, E a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7330-032-X. info
- PECÁKOVÁ, Iva, Ilja NOVÁK a Jan HERZMANN. Pořizování a vyhodnocování dat ve výzkumech veřejného mínění. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0753-6. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
- SARTORI, Giovanni. Teória demokracie. Bratislava: Archa, 1993. ISBN 80-7115-049-5. info
- SPLICHAL, S. Public opinion : developments and controversies in the twentieth century. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 1999. ISBN 978-0-8476-9163-0. info
- VLACHOVÁ, Klára. „Výzkumy volebních preferencí : Trnitá cesta od otázky k datům“. Revue Proglas, 2002. 3. ISSN 1803-8468. URL info
- CRESPI, Irving. „Polls as Journalism”. Public Opinion Quarterly. 1980, roč. 44, s. 462 - 476. ISSN 1537-5331. URL info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %. V denním studiu bude každé téma prezentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen vypracováním a prezentací zadaných studentských projektů. Zadání projektu napodobuje reálnou situaci zadání výzkumu veřejného mínění firmou. Studenti vytvoří studijní skupiny, ve kterých kolektivní spoluprací a s přidělenými rolemi zpracovávají dané dotazníkové šetření. Výsledky výzkumu musejí být prezentovány v určených skupinách a vyhrazeném čase přednášky (cca 20-30 min.). Všichni studenti musejí být do tohoto projektu zapojeni. Hodnocení úspěšnosti projektu je založeno na 1) profesionálním výstupu týmu (10 %), 2) kvalitě a podobě prezentace (20 %), 3) úplnosti a povaze analýzy dat (odpovědi na výzkumné otázky) (25 %), 4) podobě dotazníku a průběhu sběru dat (technické parametry) (25 %), 5) marketingových doporučení/strategii (10 %) a 6) kvalitě kolektivní spolupráce (10 %). V případě neúspěchu týmu při prezentaci projektu je ukončení předmětu formou písemného testu.
1. Písemný test se skládá z přibližně 25 – 30 otázek (kombinace uzavřených a otevřených otázek). Test bude trvat zhruba 60 minut.
2. Testovací otázky jsou založeny na tématech z přednášek, povinné studijní literatuře a prezentačních materiálech. V závěrečném testu budou zahrnuty jak teoretické, tak i empirické přístupy ke zkoumání veřejného mínění.
3. Pro složení testu je nutné dosáhnout 60 % úspěšnosti (tzn. správné zodpovězení otázek). - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správnízima 2013
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Petra Raudenská, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_FVM/pMMO: každé sudé pondělí 14:00–14:44 M25, každé sudé pondělí 14:45–15:30 M25, každé sudé pondělí 15:45–16:29 M25, každé sudé pondělí 16:30–17:15 M25, P. Raudenská
B_FVM/pMPH: St 8:45–9:29 E007KC, St 9:30–10:15 E007KC, P. Raudenská
B_FVM/sMKL: St 2. 10. 15:45–17:15 K211, 17:30–19:00 K211, St 30. 10. 15:45–17:15 K211, 17:30–19:00 K211, P. Raudenská
B_FVM/sMPH: St 23. 10. 15:45–17:15 E228, 17:30–19:00 E228, St 27. 11. 15:45–17:15 E228, 17:30–19:00 E228, P. Raudenská
B_FVM/vMMO: Pá 11. 10. 13:45–15:15 M25, 15:30–17:00 M25, Pá 25. 10. 13:45–15:15 M25, 15:30–17:00 M25, P. Raudenská
B_FVM/vMPH: Pá 1. 11. 17:15–18:45 E224, Pá 29. 11. 13:45–15:15 E224, 15:30–17:00 E224, Pá 13. 12. 17:15–18:45 E224, P. Raudenská - Předpoklady
- Sociologie B1;
Sociologie B2 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Základními cíly tohoto kurzu je představit studentům teoretické a empirické přístupy ke studiu teorie veřejného mínění. Oba přístupy ke zkoumání veřejného mínění ve společnosti budou zhodnoceny jak z hlediska historického vývoje, tak z pozice dopadů aktuálních výzkumů veřejného mínění na společnost. Nedílnou součástí se stane výklad základních metod zkoumání veřejného mínění a jejich reflexe z hlediska parametrů kvalitního šetření. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak:
1. pochopí roli, význam a funkce veřejného mínění v moderních společnostech;
2. budou umět charakterizovat jeho nositele, základní prvky a faktory, které jej ovlivňují;
3. budou schopni identifikovat veřejné mínění ve vztahu k nejdůležitějším politickým jevům a procesům a pochopí jeho dynamiku ve společnosti;
4. získají dovednost analyzovat procesy formování a fungování veřejného mínění;
5. budou umět vysvětlit aktivní roli médií a názorových vůdců při vytváření názorových struktur;
6. se seznámí s logikou výzkumů volebních preferencí a metodami zkoumání veřejného mínění. - Osnova
- 1. Podstata veřejného mínění. a) Mnohovýznamnost pojmu veřejné mínění. b) Rozdíly mezi pojmy mínění a názor. Mínění lidu, názorové klima, masové mínění a public opinion. c) Diskuzní proces veřejného mínění.
- 2. Teoretické přístupy k veřejnému mínění. a) Veřejné mínění jako sociálně-historický fenomén. b) Primordialistická a modernistická teorie veřejného mínění. c) Realistický a nominalistický přístup k veřejnému mínění. d) Vztah sociologie, filozofie a politologie k veřejnému mínění.
- 3. Charakteristika nositelů veřejného mínění. a) Subjekt veřejného mínění. b) Veřejnost a její historická reflexe. c) Masa a masová veřejnost. d) Davy a publika. e) Objekt veřejného mínění.
- 4. Základní prvky veřejného mínění a procesy jejich uplatnění. a) Vlastnosti veřejného mínění. Intenzita a směr veřejného mínění. b) Stabilita veřejného mínění. c) Struktura veřejného mínění. d) Funkce veřejného mínění. e) Spirála mlčení (E. Noelle-Neumann).
- 5. Formování veřejného mínění. a) Etapy vzniku a utváření veřejného mínění. b) Procesy formování veřejného mínění. c) Oscilace veřejného mínění.
- 6. Faktory ovlivňující formování veřejného mínění a jeho dynamické projevy. a) Schéma vlivu faktorů utvářející veřejné mínění. b) Faktory zkreslující veřejné mínění. c) Manipulace veřejným míněním. d) Dynamika veřejného mínění.
- 7. Individuální projevy vědomí spojené s veřejným míněním. a) Sociální psychologie a veřejné mínění. b) Role individuálního mínění při formování veřejného mínění. c) Každodenní vědomí. Role emocí, hodnot, motivace a potřeb. d) Vznik předsudků a stereotypů a fenomén vzniku fámy.
- 8. Dopady komunikačního působení na veřejné mínění. a) Mezilidská komunikace a její mediace. b) Teorie masové komunikace. c) Model injekční jehly a dvoustupňový komunikační tok.
- 9. Role médií a názorových vůdců při formování veřejného mínění. a) Teorie masových médií a vlivu interpersonální komunikace. b) Periodizace teorií účinků masových médií. c) Výzkumy opinion leaders. Dvoucyklový model komunikace. Měření názorového vůdcovství, PS-škála. d) Zkoumání dopadů masové komunikace, efekty zveřejňování výzkumů veřejného mínění.
- 10. Empirické přístupy k veřejnému mínění. a) Počátky výzkumů veřejného mínění. b) Výzkum veřejného mínění v USA (Gallup). c) Rozšiřování výzkumů veřejného mínění ve světě. d) Vznik a vývoj výzkumu veřejného mínění v Československu. e) Kritika a možné zneužití výzkumu veřejného mínění.
- 11. Zkoumání obsahů veřejného mínění. a) Mass Obsevation. b) Současnost průzkumů veřejného mínění v ČR. c) Zkoumání veřejného mínění. Předmět měření – postoj. Způsob měření – dotazování. Nástroj měření – dotazník. d) Fáze výzkumu veřejného mínění. e) Kvalitativní metody ve výzkumu veřejného mínění. f) Etický kodex WAPOR.
- 12. Volební a další politické průzkumy. a) Výzkumy volebních preferencí. b) Volební a další politické průzkumy. c) Předvolební výzkumy, exit poll, povolební výzkumy. d) Role médií ve volebních průzkumech.
- Literatura
- povinná literatura
- KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti . Praha: SOU AV ČR, 2006. info
- HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. info
- MIŠOVIČ, Ján a KOL. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. ISBN 978-80-86741-94-9. info
- JEŘÁBEK, H. „Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech.“. Sociologický časopis. 2003, roč. 39, č. 5, s. 687 – 706. ISSN 0038-0288. URL info
- ŠKODOVÁ, Markéta. "Co je to veřejnost.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, roč. 3. ISSN 1214-1720. URL info
- MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
- JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
- VINOPAL, J. "Rozhodovací procesy při zodpovídání výzkumných dotazů.". Naše společnost. 2008, roč. 6, č. 1, s. 9 – 13. ISSN 1214-438X. URL info
- KREJČÍ, J. "Předvolební průzkumy a média.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004, roč. 3, s. 10 - 12. ISSN 1214-1720. URL info
- LEBEDA, Tomáš, Y. LEONTIYEVA a J. KREJČÍ. „Volební preference (jak jim správně porozumět).“. Naše společnost. 2005, roč. 3, č. 2, s. 1 – 10. ISSN 1214-438X. URL info
- ŠKODOVÁ, M. (ed.). Agenda-setting : teoretické přístupy. Praha: SOU AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4. info
- MCCOMBS, M. Agenda setting : nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. info
- KREJČÍ, Jindřich. Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-7419-001-8. info
- URBAN, Lukáš, Josef DUBSKÝ a Karol MURDZA. Masová komunikace : a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4. info
- doporučená literatura
- ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1. info
- KREJČÍ, Jindřich. Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 80-7330-056-7. info
- RENDLOVÁ, E a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7330-032-X. info
- PECÁKOVÁ, Iva, Ilja NOVÁK a Jan HERZMANN. Pořizování a vyhodnocování dat ve výzkumech veřejného mínění. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0753-6. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
- SARTORI, Giovanni. Teória demokracie. Bratislava: Archa, 1993. ISBN 80-7115-049-5. info
- SPLICHAL, S. Public opinion : developments and controversies in the twentieth century. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 1999. ISBN 978-0-8476-9163-0. info
- VLACHOVÁ, Klára. „Výzkumy volebních preferencí : Trnitá cesta od otázky k datům“. Revue Proglas, 2002. 3. ISSN 1803-8468. URL info
- CRESPI, Irving. „Polls as Journalism”. Public Opinion Quarterly. 1980, roč. 44, s. 462 - 476. ISSN 1537-5331. URL info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %. V denním studiu bude každé téma prezentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu je formou písemné zkoušky:
1. Písemný test se skládá z přibližně 25 – 30 otázek (kombinace uzavřených a otevřených otázek). Test bude trvat zhruba 60 minut.
2. Testovací otázky jsou založeny na tématech z přednášek, povinné studijní literatuře a prezentačních materiálech. V závěrečném testu budou zahrnuty jak teoretické, tak i empirické přístupy ke zkoumání veřejného mínění.
3. Pro složení testu je nutné dosáhnout 60 % úspěšnosti (tzn. správné zodpovězení otázek). - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správnízima 2012
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Iva Petrová (cvičící)
PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Petra Raudenská, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_FVM/pMMO: každé sudé pondělí 10:30–11:14 M27, každé sudé pondělí 11:15–12:00 M27, každé sudé pondělí 12:15–12:59 M27, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M27, P. Raudenská
B_FVM/pMPH: Út 10:30–11:14 E007KC, Út 11:15–12:00 E007KC, I. Petrová
B_FVM/uMKL: Út 30. 10. 14:00–15:30 K211, 15:45–17:15 K211, Út 4. 12. 14:00–15:30 K211, 15:45–17:15 K211, P. Raudenská
B_FVM/uMPH: Út 2. 10. 15:45–17:15 E124, Út 16. 10. 14:00–15:30 E124, 15:45–17:15 E124, Út 6. 11. 15:45–17:15 E124, P. Raudenská
B_FVM/vMMO: Pá 7. 12. 12:00–13:30 M25, 13:45–15:15 M25, Pá 4. 1. 12:00–13:30 M27, 13:45–15:15 M27, P. Raudenská
B_FVM/vM2PH: So 3. 11. 8:00–9:30 E225, 9:45–11:15 E225, Pá 23. 11. 13:45–15:15 E225, 15:30–17:00 E225, P. Raudenská
B_FVM/vM3PH: So 6. 10. 8:00–9:30 E227, 9:45–11:15 E227, So 20. 10. 8:00–9:30 E227, 9:45–11:15 E227, P. Raudenská - Předpoklady
- Sociologie B1;
Sociologie B2 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Základními cíly tohoto kurzu je představit studentům teoretické a empirické přístupy ke studiu teorie veřejného mínění. Oba přístupy ke zkoumání veřejného mínění ve společnosti budou zhodnoceny jak z hlediska historického vývoje, tak z pozice dopadů aktuálních výzkumů veřejného mínění na společnost. Nedílnou součástí se stane výklad základních metod zkoumání veřejného mínění a jejich reflexe z hlediska parametrů kvalitního šetření. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak:
1. pochopí roli, význam a funkce veřejného mínění v moderních společnostech;
2. budou umět charakterizovat jeho nositele, základní prvky a faktory, které jej ovlivňují;
3. budou schopni identifikovat veřejné mínění ve vztahu k nejdůležitějším politickým jevům a procesům a pochopí jeho dynamiku ve společnosti;
4. získají dovednost analyzovat procesy formování a fungování veřejného mínění;
5. budou umět vysvětlit aktivní roli médií a názorových vůdců při vytváření názorových struktur;
6. se seznámí s logikou výzkumů volebních preferencí a metodami zkoumání veřejného mínění. - Osnova
- 1. Podstata veřejného mínění. a) Mnohovýznamnost pojmu veřejné mínění. b) Rozdíly mezi pojmy mínění a názor. Mínění lidu, názorové klima, masové mínění a public opinion. c) Diskuzní proces veřejného mínění.
- 2. Teoretické přístupy k veřejnému mínění. a) Veřejné mínění jako sociálně-historický fenomén. b) Primordialistická a modernistická teorie veřejného mínění. c) Realistický a nominalistický přístup k veřejnému mínění. d) Vztah sociologie, filozofie a politologie k veřejnému mínění.
- 3. Charakteristika nositelů veřejného mínění. a) Subjekt veřejného mínění. b) Veřejnost a její historická reflexe. c) Masa a masová veřejnost. d) Davy a publika. e) Objekt veřejného mínění.
- 4. Základní prvky veřejného mínění a procesy jejich uplatnění. a) Vlastnosti veřejného mínění. Intenzita a směr veřejného mínění. b) Stabilita veřejného mínění. c) Struktura veřejného mínění. d) Funkce veřejného mínění. e) Spirála mlčení (E. Noelle-Neumann).
- 5. Formování veřejného mínění. a) Etapy vzniku a utváření veřejného mínění. b) Procesy formování veřejného mínění. c) Oscilace veřejného mínění.
- 6. Faktory ovlivňující formování veřejného mínění a jeho dynamické projevy. a) Schéma vlivu faktorů utvářející veřejné mínění. b) Faktory zkreslující veřejné mínění. c) Manipulace veřejným míněním. d) Dynamika veřejného mínění.
- 7. Individuální projevy vědomí spojené s veřejným míněním. a) Sociální psychologie a veřejné mínění. b) Role individuálního mínění při formování veřejného mínění. c) Každodenní vědomí. Role emocí, hodnot, motivace a potřeb. d) Vznik předsudků a stereotypů a fenomén vzniku fámy.
- 8. Dopady komunikačního působení na veřejné mínění. a) Mezilidská komunikace a její mediace. b) Teorie masové komunikace. c) Model injekční jehly a dvoustupňový komunikační tok.
- 9. Role médií a názorových vůdců při formování veřejného mínění. a) Teorie masových médií a vlivu interpersonální komunikace. b) Periodizace teorií účinků masových médií. c) Výzkumy opinion leaders. Dvoucyklový model komunikace. Měření názorového vůdcovství, PS-škála. d) Zkoumání dopadů masové komunikace, efekty zveřejňování výzkumů veřejného mínění.
- 10. Empirické přístupy k veřejnému mínění. a) Počátky výzkumů veřejného mínění. b) Výzkum veřejného mínění v USA (Gallup). c) Rozšiřování výzkumů veřejného mínění ve světě. d) Vznik a vývoj výzkumu veřejného mínění v Československu. e) Kritika a možné zneužití výzkumu veřejného mínění.
- 11. Zkoumání obsahů veřejného mínění. a) Mass Obsevation. b) Současnost průzkumů veřejného mínění v ČR. c) Zkoumání veřejného mínění. Předmět měření – postoj. Způsob měření – dotazování. Nástroj měření – dotazník. d) Fáze výzkumu veřejného mínění. e) Kvalitativní metody ve výzkumu veřejného mínění. f) Etický kodex WAPOR.
- 12. Volební a další politické průzkumy. a) Výzkumy volebních preferencí. b) Volební a další politické průzkumy. c) Předvolební výzkumy, exit poll, povolební výzkumy. d) Role médií ve volebních průzkumech.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : Teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1. info
- KREJČÍ, Jindřich. Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004. ISBN 80-7330-056-7. info
- KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti . Praha: SOU AV ČR, 2006. info
- HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. info
- MIŠOVIČ, Ján a KOL. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. ISBN 978-80-86741-94-9. info
- JEŘÁBEK, H. „Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech.“. Sociologický časopis. 2003, roč. 39, č. 5, s. 687 – 706. ISSN 0038-0288. URL info
- RENDLOVÁ, E a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7330-032-X. info
- ŠKODOVÁ, Markéta. "Co je to veřejnost.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, roč. 3. ISSN 1214-1720. URL info
- MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
- JIRÁK, J a B KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
- VINOPAL, J. "Rozhodovací procesy při zodpovídání výzkumných dotazů.". Naše společnost. 2008, roč. 6, č. 1, s. 9 – 13. ISSN 1214-438X. URL info
- KREJČÍ, J. "Předvolební průzkumy a média.". SOCIOweb. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004, roč. 3, s. 10 - 12. ISSN 1214-1720. URL info
- LEBEDA, Tomáš, Y. LEONTIYEVA a J. KREJČÍ. „Volební preference (jak jim správně porozumět).“. Naše společnost. 2005, roč. 3, č. 2, s. 1 – 10. ISSN 1214-438X. URL info
- doporučená literatura
- PECÁKOVÁ, Iva, Ilja NOVÁK a Jan HERZMANN. Pořizování a vyhodnocování dat ve výzkumech veřejného mínění. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0753-6. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
- SARTORI, Giovanni. Teória demokracie. Bratislava: Archa, 1993. ISBN 80-7115-049-5. info
- SPLICHAL, S. Public opinion : developments and controversies in the twentieth century. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 1999. ISBN 978-0-8476-9163-0. info
- VLACHOVÁ, Klára. „Výzkumy volebních preferencí : Trnitá cesta od otázky k datům“. Revue Proglas, 2002. 3. ISSN 1803-8468. URL info
- CRESPI, Irving. „Polls as Journalism”. Public Opinion Quarterly. 1980, roč. 44, s. 462 - 476. ISSN 1537-5331. URL info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %. V denním studiu bude každé téma prezentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu je formou písemné zkoušky:
1. Písemný test se skládá z přibližně 25 – 30 otázek (kombinace uzavřených a otevřených otázek). Test bude trvat zhruba 60 minut.
2. Testovací otázky jsou založeny na tématech z přednášek, povinné studijní literatuře a prezentačních materiálech. V závěrečném testu budou zahrnuty jak teoretické, tak i empirické přístupy ke zkoumání veřejného mínění.
3. Pro složení testu je nutné dosáhnout 60 % úspěšnosti (tzn. správné zodpovězení otázek). - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správníléto 2012
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
PhDr. Iva Petrová (cvičící) - Garance
- Dr. Ján Mišovič, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správnízima 2011
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
PhDr. Iva Petrová (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- Dr. Ján Mišovič, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_FVM/pMKL: každé liché pondělí 12:15–12:59 K312, každé liché pondělí 13:00–13:45 K312, každé liché pondělí 14:00–14:44 K312, každé liché pondělí 14:45–15:30 K312, I. Petrová
B_FVM/pMMO: St 12:15–12:59 M26, St 13:00–13:45 M26, M. Tomčík
B_FVM/pMPH: Po 8:45–9:29 E306, Po 9:30–10:15 E306, I. Petrová
B_FVM/sMKL: St 16. 11. 15:45–17:15 K212, 17:30–19:00 K212, St 14. 12. 15:45–17:15 K212, 17:30–19:00 K212, I. Petrová
B_FVM/sM1aPH: St 5. 10. 14:00–15:30 E225, St 12. 10. 14:00–15:30 E225, St 19. 10. 14:00–15:30 E225, St 2. 11. 15:45–17:15 E225, J. Mišovič
B_FVM/sM1bPH: St 12. 10. 15:45–17:15 E227, St 26. 10. 14:00–15:30 E227, St 9. 11. 15:45–17:15 E227, St 16. 11. 15:45–17:15 E227, J. Mišovič
B_FVM/vMMO: So 12. 11. 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, So 10. 12. 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, M. Tomčík
B_FVM/vM2PH: Pá 11. 11. 15:30–17:00 E128, Pá 25. 11. 17:15–18:45 E128, Pá 9. 12. 15:30–17:00 E128, 17:15–18:45 E128, J. Mišovič
B_FVM/vM3PH: So 12. 11. 9:45–11:15 E129, 11:30–13:00 E129, Pá 25. 11. 15:30–17:00 E129, So 10. 12. 11:30–13:00 E129, J. Mišovič - Předpoklady
- Témata obsahově navazují na znalosti předmětu Sociologie a předpokládají aplikaci získaných poznatků v kontextu veřejného mínění
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty se základními teoretickými a empirickými přístupy k problematice veřejného mínění. Přibližuje v obecné poloze reakce veřejnosti na nejdůležitější politické jevy a procesy. Předmět charakterizuje roli, význam a funkce veřejného mínění v demokratických společnostech. Po ukončení předmětu bude student schopen prokázat prokázat teoretické i praktické znalosti z oblasti formování a fungování veřejného mínění.
- Osnova
- 1. Podstata veřejného mínění a okolnosti jeho formování 2. Empirické a teoretické přístupy k veřejnému mínění 3. Metodologické reflexe veřejného mínění 4. Charakteristika nositelů veřejného mínění 5 Základní prvky veřejného mínění a procesy s nimi související 6. Individuální a společenské projevy vědomí spojené s veřejným míněním 7. Faktory a prostředí ovlivňující formování veřejného mínění a jeho projevy 8. Komunikace a její okolnosti v kontextu formování veřejného mínění 9. Dopady komunikačního působení na veřejné mínění 10. Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur 11. Volební preference a jejich místo ve formování veřejného mínění 12. Veřejné mínění jeho změny a dynamika
- Literatura
- povinná literatura
- Mišovič, J. a kol (2010) Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Orego. Divišov.
- Kunštát, D. A kol. (2006). České veřejné mínění : výzkum a teoretické souvislosti.
- Krejčí, J. A kol (2004). Kvalita výzkumu volebních preferencí. Sociologický ústav AV ČR.
- Rendlová, E.,Lebeda, T. (2002). Výzkumy veřejného mínění. Sociologický ústav AV ČR.
- Vacek, L. (1997) Čtení o veřejném mínění. Orego.Divišov.
- doporučená literatura
- Grušin, B.A..(1972).Veřejné mínění a jeho výzkum. Svoboda. Praha.
- Habermas, J.(2000). Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia .Praha.
- Jeřábek, H.(2003). Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech.
- Jungová, E.(2004). Vývoj českého veřejného mínění a jeho odraz v postojích vůči Evropě. In.
- Shiraev, E, Sobel, R . (2006) Peoplke and their Opinions. London, New York. Pearson Longman .
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek v prezenční formě studia a řízených skupinových konzultací v kombinované formě studia.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou. Zkouška se skládá z ústní části. Seznam témat ke zkoušce je zveřejněn v rubrice Další komentáře → Studijní materiály → Učební materiály.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- K ústní zkoušce si každý student připravý 5 hesel z oblasti teorie veřejného mínění a 5 hesel z historie a osobností veřejného mínění z publikace Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. V druhé části zkoušky student pohovoří o jednom z předložených pojmů podle výběru vyučujícího.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správnízima 2010
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící) - Garance
- Dr. Ján Mišovič, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_FVM/cMKLks: Čt 25. 11. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, Čt 9. 12. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, F. Zich
B_FVM/pMKL: každou sudou středu 8:45–9:29 K207, každou sudou středu 9:30–10:15 K207, každou sudou středu 10:30–11:14 K207, každou sudou středu 11:15–12:00 K207, J. Mišovič
B_FVM/pMMO: každé sudé úterý 10:30–11:14 M17, každé sudé úterý 11:15–12:00 M17, každé sudé úterý 12:15–12:59 M17, každé sudé úterý 13:00–13:45 M17, M. Tomčík
B_FVM/pMPH: Po 8:45–9:29 E007KC, Po 9:30–10:15 E007KC, J. Mišovič
B_FVM/uM1aPH: Út 19. 10. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, Út 2. 11. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, J. Mišovič
B_FVM/uM1bPH: Út 12. 10. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, Út 26. 10. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, J. Mišovič
B_FVM/vMMO: So 23. 10. 14:00–15:30 M26, Pá 26. 11. 15:30–17:00 M16, Pá 10. 12. 17:15–18:45 M16, So 8. 1. 14:00–15:30 M16, M. Tomčík
B_FVM/vM2PH: So 9. 10. 11:30–13:00 E125, So 23. 10. 9:45–11:15 E007KC, 11:30–13:00 E007KC, So 13. 11. 11:30–13:00 E125, J. Mišovič
B_FVM/vM3PH: So 9. 10. 9:45–11:15 E126, Pá 22. 10. 13:45–15:15 DELL ROOM E302PC, Pá 12. 11. 15:30–17:00 E126, 17:15–18:45 E126, J. Mišovič
B_FVM/vM4PH: Pá 8. 10. 13:45–15:15 E127, 15:30–17:00 E127, Pá 22. 10. 15:30–17:00 E401, So 13. 11. 9:45–11:15 E127, J. Mišovič - Předpoklady
- Předpoklady:Témata obsahově navazují na znalosti předmětu Sociologické poznání a výzkum a předpokládají aplikaci získaných poznatků v kontextu veřejného mínění.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Porozumět základním teoretickým a empirickým přístupům teorie veřejného mínění. Identifikovat veřejné mínění ve vztahu k nejdůležitějším politickým jevům a procesům. Pochopit roli, význam a funkce veřejného mínění v moderních společnostech. Analyzovat procesy formování a fungování veřejného mínění.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Podstata veřejného mínění a okolnosti jeho formování. Empirické a teoretické přístupy k veřejnému mínění. Metodologické reflexe veřejného mínění. Charakteristika nositelů veřejného mínění. Základní prvky veřejného mínění a procesy jejich uplatnění. Individuální a společenské projevy vědomí spojené s veřejným míněním. Faktory a prostředí ovlivňující formování veřejného mínění a jeho projevy. Komunikace a její okolnosti v kontextu formování veřejného mínění. Dopady komunikačního působení na veřejné mínění. Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur. Volební preference a jejich místo ve formování veřejného mínění. Veřejné mínění jeho změny a dynamika. Metody zkoumání veřejného mínění, parametry kvalitního výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- Mišovič. J. a kol. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov. Orego. 2010
- Rendlová, E., Lebeda, T.: Výzkumy veřejného mínění. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002.
- Krejčí, J. a kol.: Kvalita výzkumu volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004.
- Vacek, L: Čtení o veřejném mínění. Praha.Orego.1997.
- Kunštát, D. a kol.: České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006.
- doporučená literatura
- Habermas, J.: Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000.
- Jeřábek, H.: Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech, Sociologický časopis. 39. 5., 687–706, 2003.
- Mišovič, J.: V hlavní roli otázka. Praha: Aldis, 2001.
- Výukové metody
- Vyučující metody: přednášky (4 kredity)
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky (4 kredity) Zakončení předmětu: zkouška Metody hodnocení: ústní zkouška
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správnízima 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin/semsetr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- Dr. Ján Mišovič, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_FVM/pMKL: každé sudé úterý 8:45–9:29 K207, každé sudé úterý 9:30–10:15 K207, každé sudé úterý 10:30–11:14 K207, každé sudé úterý 11:15–12:00 K207, J. Mišovič
B_FVM/pMMO: St 8:45–9:29 M17, St 9:30–10:15 M17, M. Tomčík
B_FVM/pMPH: Po 12:15–12:59 E007KC, Po 13:00–13:45 E007KC, J. Mišovič
B_FVM/sM1aPH: St 11. 11. 17:30–19:00 E129, St 18. 11. 17:30–19:00 E129, St 2. 12. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, J. Mišovič
B_FVM/sM1bPH: St 11. 11. 14:00–15:30 E126, 15:45–17:15 E126, St 25. 11. 17:30–19:00 E126, St 2. 12. 14:00–15:30 E126, J. Mišovič
B_FVM/uMKL: Út 13. 10. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, Út 27. 10. 15:45–17:15 K205, 17:30–19:00 K205, J. Mišovič
B_FVM/vMMO: Pá 2. 10. 15:30–17:00 M16, Pá 20. 11. 12:00–13:30 M16, Pá 4. 12. 12:00–13:30 M16, 13:45–15:15 M16, M. Tomčík
B_FVM/vM2PH: Pá 2. 10. 15:30–17:00 E223, 17:15–18:45 E223, So 24. 10. 8:00–9:30 E223, 9:45–11:15 E223, J. Mišovič
B_FVM/vM3PH: Pá 23. 10. 15:30–17:00 E224, So 24. 10. 14:00–15:30 E224, Pá 6. 11. 15:30–17:00 E224, 17:15–18:45 E224, J. Mišovič - Předpoklady
- Předpoklady:Témata obsahově navazují na znalosti předmětu Sociologické poznání a výzkum a předpokládají aplikaci získaných poznatků v kontextu veřejného mínění.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu:Porozumět základním teoretickým a empirickým přístupům teorie veřejného mínění.Identifikovat veřejné mínění ve vztahu k nejdůležitějším politickým jevům a procesům.Pochopit roli, význam a funkce veřejného mínění v moderních společnostech.Analyzovat procesy formování a fungování veřejného mínění.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Podstata veřejného mínění a okolnosti jeho formování. Empirické a teoretické přístupy k veřejnému mínění. Metodologické reflexe veřejného mínění. Charakteristika nositelů veřejného mínění. Základní prvky veřejného mínění a procesy jejich uplatnění. Individuální a společenské projevy vědomí spojené s veřejným míněním. Faktory a prostředí ovlivňující formování veřejného mínění a jeho projevy. Komunikace a její okolnosti v kontextu formování veřejného mínění. Dopady komunikačního působení na veřejné mínění. Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur. Volební preference a jejich místo ve formování veřejného mínění. Veřejné mínění jeho změny a dynamika. Metody zkoumání veřejného mínění, parametry kvalitního výzkumu.
- Literatura
- Kunštát, D. a kol.: České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006.
- Vacek, L: Čtení o veřejném mínění. Praha.Orego.1997.
- Krejčí, J. a kol.: Kvalita výzkumu volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004.
- Jeřábek, H.: Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech, Sociologický časopis. 39. 5., 687–706, 2003.
- Rendlová, E., Lebeda, T.: Výzkumy veřejného mínění. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002.
- Habermas, J.: Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000.
- Mišovič, J.: V hlavní roli otázka. Praha: Aldis, 2001.
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky Metody hodnocení: závěrečný zkušební písemný test
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_FVM Formování veřejného mínění
Vysoká škola finanční a správnízima 2008
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin/semsetr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Dr. Ján Mišovič, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- Dr. Ján Mišovič, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_FVM/pMKL: St 15:45–16:29 K211, St 16:30–17:15 K211, J. Mišovič
B_FVM/pMMO: Po 8:45–9:29 M25, Po 9:30–10:15 M25, M. Tomčík
B_FVM/pMPH: Po 15:45–16:29 E004, Po 16:30–17:15 E004, J. Mišovič
B_FVM/sMKL: St 15. 10. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, St 22. 10. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, J. Mišovič
B_FVM/uMPH: Út 25. 11. 14:00–15:30 E129, 15:45–17:15 E129, Út 2. 12. 14:00–15:30 E129, 15:45–17:15 E129, J. Mišovič
B_FVM/vMMO: Pá 3. 10. 13:45–15:15 M27, Pá 28. 11. 13:45–15:15 M27, Pá 12. 12. 12:00–13:30 M27, 13:45–15:15 M27, M. Tomčík
B_FVM/vM2PH: Pá 31. 10. 12:00–13:30 E223, So 1. 11. 9:45–11:15 E223, Pá 14. 11. 15:30–17:00 E223, 17:15–18:45 E223, J. Mišovič
B_FVM/vM3PH: Pá 31. 10. 13:45–15:15 E224, So 1. 11. 11:30–13:00 E224, Pá 14. 11. 13:45–15:15 E224, So 15. 11. 8:00–9:30 E224, J. Mišovič - Předpoklady
- Témata obsahově navazují na znalosti předmětu Sociologické poznání a výzkum a předpokládají aplikaci získaných poznatků v kontextu veřejného mínení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty s hlavními teoretickými pojmy, kategoriemi a empirickými přístupy k fenoménu veřejné mínění. Zaměřuje se na základní procesy jeho vzniku, formování a působení. Témata jsou orientována jak na společenské okolnosti, tak na individuální podmínky ovlivňující charakter veřejného mínění. Budou charakterizovány projevy veřejného mínění v oblasti vědomí a chování lidí, faktory ovlivňující a stimulující mínění a názory veřejnosti.Významná pozornost bude věnována roli komunikačních procesů, jejich jednotlivých okolností v procesu formování veřejného mínění. V neposlední řadě se předmět orientuje na vlastnosti a funkce veřejného mínění, na konkrétní dopady v naší společnosti. Cílem je získat teoretické a praktické znalosti z oblasti formování a fungování veřejného mínění a schopnosti orientovat se v základních oblastech názorových struktur.
- Osnova
- 1.Podstata veřejného mínění a okolnosti jeho formování
- 2.Empirické a teoretické přístupy k veřejnému mínění
- 3.Metodologická reflexe veřejného mínění a jeho výzkumu
- 4.Charakteristika nositelů veřejného mínění
- 5.Základní prvky veřejného mínění a procesy s nimi související
- 6.Individuální a společenské projevy související s veřejným míněním
- 7.Faktory a prostředí ovlivňující formování veřejného mínění
- 8.Komunikace a její okolnosti v kontextu veřejného mínění
- 9.Dopady komunikačního působení na veřejné mínění
- 10.Role médií a názorových vůdců při formování veřejného mínění
- 11.Volební preference a jejich místo při formování názorových struktur
- 12.Metody zkoumání veřejného mínění,parametry kvalitního výzkumu
- Literatura
- Kunštát,D. České veřejné mínění. SOÚ AV ČR.2006., Rendlová, E, Lebeda T. Výzkumy veřejného mínění SOU AV ČR 2002. Mišovič, J. O vztahu postojů a mínění populace ČR . Československá psychologie 2006. r.L.č.3. Vacek,L. Čtení o veřejném mínění. Orego. 19.
- Jeřábek, H.Měření názorového vůdcovství. Sociologický časopis, 2003. č.5, Krejčí,J, Kvalita výzkumů volebních preferencí SOU AV ČR 2004, Šubrt, J. a kol. Kapitoly ze sociologie veřejného veřejného mínění 1998, Praha,Karolinum,
- Mišovič, J. O minulé a současné reflexi vědomí společnosti. Sociológia.2002, č.4. Jungová, E. Vývoj veřejného mínění a jeho odraz v postojích vůči Evropě. In Hrubec, M. Demokracie, veřejnost a občanská společnost.2004. Praha. Filosofia.
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky metody hodnocení: Zkouška Předmět bude ukončen písemnou zkouškou s ústním pohovorem.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)