B_Mask_1 Mass Communication and Media 1

University of Finance and Administration
Winter 2008
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (seminar tutor)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin za semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2007.

B_Mask_1 Mass Communication and Media 1

University of Finance and Administration
Winter 2007
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (seminar tutor)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_Mask_1/pMKL: Wed 14:00–14:44 K311, Wed 14:45–15:30 K311, D. Pavlů
B_Mask_1/pMMO: Wed 8:45–9:29 M22, Wed 9:30–10:15 M22, E. Hanousek
B_Mask_1/pMPH: Tue 12:15–12:59 E306, Tue 13:00–13:45 E306, D. Pavlů
B_Mask_1/sMKL: Wed 5. 12. 14:00–15:30 K205, Wed 19. 12. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, E. Hanousek
B_Mask_1/uMPH: Tue 2. 10. 17:30–19:00 E129, Tue 9. 10. 14:00–15:30 E129, Tue 23. 10. 15:45–17:15 E129, E. Hanousek
B_Mask_1/vMMO: Sat 1. 12. 9:45–11:15 M24, 11:30–13:00 M24, Fri 14. 12. 15:30–17:00 M22, E. Hanousek
B_Mask_1/vM2PH: Fri 5. 10. 12:00–13:30 E223, Fri 19. 10. 12:00–13:30 E223, 13:45–15:15 E223, E. Hanousek
B_Mask_1/vM3PH: Fri 5. 10. 13:45–15:15 E224, Fri 19. 10. 15:30–17:00 E224, Fri 2. 11. 15:30–17:00 E224, E. Hanousek
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia Cíl kurzu: Dvousemestrální předmět je připraven jako poměrně široký průřez dějinami lidské komunikace, přičemž jsou základní vývojové linie rozvoje prostředků masové komunikace prezentovány v logické souvislosti se studovaným specializačním oborem – marketingovými komunikacemi. Je zde akcentován prvek ekonomických zájmů na efektivním využití nově vzniklých komunikačních prostředků menšího dosahu a médií masové komunikace pro dosažení ekonomických cílů, později i cílů ve sféře sociálních aktivit společnosti. Cílem výkladu ve 3. semestru je definovat základní historické vývojové etapy sociální komunikace a návazně prvních projevů marketingové komunikace (reklamy) v životě lidských společností obecně, s akcentem na vývoj na území dnešní ČR do 19. století. Literatura k předmětu: je ke každé konzultaci navržena tak, aby alespoň některé tituly byly studentům přístupné v knihovnách či v prodeji. Vyučující předpokládá, že studenti budou z daných titulů k charakterizované tématice studovat vždy relevantní partie, nikoliv publikace jako celek. Zároveň předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy: STRATEGIE, MARKETING MAGAZINE, MARKETING MEDIA, MARKETING & KOMUNIKACE, TREND MARKETING.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Obsah jednotlivých přednášek pokrývá tato základní témata: - Historické předpoklady vývoje sociální komunikace,vznik jazyka a písma, formy jejich zachycení. - Charakteristika prvních civilizací a jejich kultury. - Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. - Vznik trhů, souvislosti s urbanizací země, mocenské aspekty organizace komerčního života země, jednotlivé generace veletrhů a jejich typičtí představitelé, vazby na ekonomický vývoj země, formy komunikace. - Perspektiva světových výstav v konkurenci moderních médií globální vesnice. - Postupné konstituování mocenských center Evropy - Vznik měst – urbanizace Evropy, rozvoj zemědělství a řemesel, postupné konstituování podmínek pro masové šíření idejí - 1445/1455–Gutenberg a jeho vynález pohyblivých liter – předpoklad masového rozšíření tisku, kniha jako nositel kulturní paměti - Předchůdci periodického tisku – letákové noviny a novinové letáky - Severní, západní a jižní část vyspělejší Evropy – ekonomická charakteristika, manufakturní výroba, zámořský obchod a formování nové ekonomické informační potřeby - vznik periodického tisku - Vznik zpravodajství jako profese, počátky konsolidace poštovního spojení, vznik pravidelných poštovních relací – předpoklad plynulého zpravodajství a distribuce tisku - 16./17. století – vznik prvních tištěných periodik – Německo, Amerika, Anglie, Francie, Nizozemí, inzerce v evropském tisku – nový fenomén komunikace - První německé a české noviny v zemích Koruny české, první inzerát na našem území – V.M.Kramerius, význam inzerce pro ekonomiku vydavatelství – rozvoj inzerce v 18. a 19. století na našem území - Tiskové agentury – centra zpravodajské práce v Evropě - Pokrok v polygrafické technice – základ masového tisku - Objevy a vynálezy v chemii, mechanice, optice – základ budoucí techniky a technologie pro fotografii, film, televizi a rozhlas - Telefon, telegraf – první systematický přenos informací na dálku - Počátky vývoje fotografie – od dageurotypie po svitkový film, novinářská a reklamní fotografie - Počátky filmu, vznik reklamního filmu - Vývoj reklamy ve světě jako formy cílevědomé organizované činnosti - Specifický akcent na USA a organizaci reklamního průmyslu - První snahy o regulaci a samoregulaci reklamy v USA - Vývoj v Evropě - Vývoj na českém území od poloviny 19. století do roku 1938 - První teoretické publikace – Šindler, Holman, Brabec, - Založení, vývoj a role REKLUBU ČR - Osobnosti meziválečné etapy vývoje české reklamy – Brabec, Solar, a další
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: přednášky Metody hodnocení: zápočet 3. semestr je ukončen zápočtem, který bude udělen za těchto předpokladů: 1. Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 15 stran rkp. Témata budou zadána na 1. přednášce, termín odevzdání 20.12.2007 v písemné a elektronické podobě jako dokument Word, minimální rozsah 7 stran rukopisu (strana 30 řádek, řádek 60 znaků včetně mezer a interpunkce větné), maximální 15 stran, + přílohy, poznámkový aparát, seznam literatury. Odkazy, poznámky, vysvětlivky nikoliv pod čáru, ale na konec textu. Následuje seznam použité literatury. 2. Získání nejméně 40 ze 60 možných bodů ze 2 průběžných testů z přednesené a nastudované látky. Testy budou zadány v listopadu a prosinci v rámci přednášek. V případě menšího bodového zisku než je 40, náhradní test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin za semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008.
  • Enrolment Statistics (recent)