B_RAGIS Regionální analýza a GIS

Vysoká škola finanční a správní
zima 2024
Rozsah
1/2/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
Katedra regionálního rozvoje a veřejné správy (FPSS, KRRVS) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Franců
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit základní metodické přístupy k tvorbě regionálních analýz a jejich využití v plánovací praxi rozvoje obcí, měst a regionů. Dalším záměrem kurzu je seznámit posluchače s postavením GIS v geoinformačních technologiích a regionálně plánovacích přístupech.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen orientovat se v základních analytických metodách a přístupech využívaných při řízení a plánování regionálního rozvoje i v praxi regionální politiky. Výsledky studia přispějí k lepší orientaci v problematice studia rozvojových fenoménů a faktorů v lokálním a regionálním rozvoji.
Osnova
  • 1. Úvod do studia regionální analýzy: základní termíny a pojmy. 2. Cíle a struktura regionální analýzy. 3. Přístupy k regionální analýze, typy regionálních analýz. 4. Práce s daty a ukazatelé, zdroje dat. 5. Hodnocení regionálních procesů: metody a modely. 6. SWOT analýza: cíle a využití. 7. Hodnocení území z hlediska regionálních disparit. Regionální komparace. 8. Analýzy na úrovni obcí a měst, profily obcí. 9. Metody a přístupy využívané v analýzách na lokální úrovni. 10. Prognostika, vybrané prognostické metody. 11. GIS a jeho využití v regionálním plánování. 12. Data v rámci GIS.
Literatura
    povinná literatura
  • kol., Analýzy v regionálním rozvoji. Professional Publishing. 2014. 244 s. ISBN: 978-80-7431-129-1
  • KUTSCHERAUER, A. a kol. Regionální disparity. Disparity v regionálním rozvoji země, jejich pojetí, identifikace a hodnocení. Ostrava: Ostrava: VŠB-TUO, 2010, ISBN 978-80- 248-2335-5
    doporučená literatura
  • MMR. Strategie regionálního rozvoje 2021-2027.
  • Wokoun R. a kol., Regionální rozvoj. Linde, 2008. 480 s. ISBN 978-80-7201-699-0
Výukové metody
Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě. Minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.“
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Kritériem pro udělení zápočtu je vypracování seminární práce na zadané téma v kombinované formě studie, prezentace na zadané téma v prezenční formě studia.
Informace učitele
https://is.vsfs.cz/auth/osoba/9918
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2024/B_RAGIS