B_SK Spotřební kultura

Vysoká škola finanční a správní
léto 2025
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce společenských věd (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit se se sociálními a kulturními faktory, které ovlivňují spotřební chování člověka. Jakou roli má spotřební chování kromě toho, že zajišťuje materiální uspokojení každodenních potřeb? Jak jsou provázány sociální, ekonomické, politické a environmentální problémy se spotřební kulturou, hodnotami a identitami? V tomto kurzu budeme využívat sociologické přístupy a teorie k hlubšímu poznání současné podoby a proměny spotřební kultury.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen určit domácí a zahraniční sociální a kulturní faktory, které ovlivňují spotřební chování člověka. Dokáže vysvětlit, jakou roli má spotřební chování kromě toho, že zajišťuje materiální uspokojení každodenních potřeb. Identifikuje základní procesy, které jsou provázány sociální, ekonomické, politické a environmentální problémy se spotřební kulturou, hodnotami a identitami. Seznámí se s hlavními sociologickými přístupy a teoriemi, které se používají k hlubšímu poznání současné podoby a proměny spotřební kultury.
Osnova
  • Témata přednášek: 1. Spotřební kultura a její socioekonomický rámec. 2. Dar. Tři závazky daru. Dar jako významné téma při studiu lidských společností. Ekonomika v předkapitalistických společnostech. 3. Cukr – sladkost a moc. Spotřební komodita a její proměna v koloniální historii a globálních souvislostech. 4. Masová produkce a masová spotřeba. Proměna spotřeby v moderních a postmoderních společnostech. 5. Kulturní kreativismus – pojem a trend spotřební kultury 6. Jak vzniká současné „autentické primitivní“ umění či suvenýr? Problematice novodobého kulturního turismu, autenticity a komodifikace lokální kultury. 7. Dobrovolná skromnost, Ekologický luxus, Teorie a praxe etické spotřeby. Seznámení se s dlouholetým výzkumem H. Librové a se zahraničními pracemi na stejné téma. 8. Značky jako útočiště. Značky a identita. Sociální dimenze značky. 9. Různorodost kulturních náhledů na spotřebu. 10. Sociální problémy řešené spotřebou. Budeme se seznamovat s empirickými výzkumy komodifikačních procesů, které se váží na různou sociální dynamiku – komodifikace dětství, sportu, rockové hudby, posvátna. Vytváření prostorů spotřeby v rámci měst. 11. Teorie světových systémů a komodifikace lidské práce. Immanuel Wallerstein – seznámení se s teoriemi a výzkumem 12. Globalizace a spotřeba.
Literatura
    povinná literatura
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti, Nakladatel: Host 2019
  • Kniha Sociologie, Doling Kindrsley. Universum, 2015. ISBN 978-80-242-5395-4
  • FAFEJTA, Martin, ZAHRÁDKA, Pavel, ed. Spotřební kultura: historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2372-8.
  • KOLÁŘOVÁ, Marta. Climate Change and the Transition Movement in Eastern Europe: The Case of Czech Permaculture. Sociologický časopis / Czech Sociological Review 2020, 56(3)
  • HOLUBEC, Stanislav. Sociologie světových systémů: hegemonie, centra, periferie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009. ISBN 978-80-7419-014-8.
  • BAUMAN, Zygmunt. Globalizace: důsledky pro člověka. Přeložil Jana OGROCKÁ. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0817-7.
  • BÁRTA, Vladimír a Hilda BÁRTOVÁ. Homo spotřebitel. V Praze: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1822-0.
  • RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenství života. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0571-4.
  • KOUDELKA, Jan. Spotřební chování a marketing. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-372-3.
    doporučená literatura
  • Analýza sociální segregace ČR https://socialnipolitika.eu/wp-content/uploads/2019/11/Analyza_segregace_2019.pdf
  • LINDSTROM, Martin. Vyluxované mozky: triky, které používají firmy, aby nás přiměly k nákupu. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-191-1.
  • KALKA, Jochen a Florian ALLGAYER. Marketing podle cílových skupin: [jak žijeme, co kupujeme, čím se řídíme]. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1617-3.
  • SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. ISBN 80-7178-328-5.
  • MURPHY, Robert F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Přeložil Hana ČERVINKOVÁ. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2001. ISBN 80-85850-53-2.
  • LINDSTROM, Martin. Nákup.ologie: pravda a lži o tom, proč nakupujeme. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2396-6.
  • MAUSS, M., 1999: Esej o daru. Praha: SLON. ISBN 80-85850-77-X.
Výukové metody
Teoretická příprava. Interaktivní přednášky. Kritická četba odborných textů.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou zápočtu a zkoušky. Podmínkou udělení zápočtu je splnění těchto požadavků – alespoň 75% účast na cvičeních (neúčast musí být řádně a předem omluvena) a vypracováním tří dílčích úkolů na zadaná témata, která jsou probírána (bude se jednat o práci s povinnou literaturou, kreativní tvorbu obsahu marketingového charakteru). Témata esejí budou oznámena na začátku semestru. Témata budou vycházet z četby povinné literatury. Po splnění podmínek zápočtu proběhne zkouška- buď formou ústního kolokvia, nebo v písemné podobě. Bude se jednat o práci s odborným textem, který bude studentům zaslán. Otázky budou vycházet z tematických okruhů přednášek zveřejněných začátkem příslušného semestru na Informačním systému školy. Úspěšné absolvování písemné zkoušky předpokládá získat minimálně 60 % bodů.
Informace učitele
Veškerá literatura je k dispozici v knihovně školy. Podstatná část také v elektronické podobě. Studenti s ISP budou pravidelně individuálně komunikovat s vyučujícím a plnit studijní povinnosti v režimu stanoveného ISP. Na začátku semestru budou kontaktovat vyučující a dohodnou předběžný plán konzultací nad vypracovanými úkoly, které budou zadávány v průběhu semestru. Dodržení plánu konzultací a nastavení vlastního individuálního plánu studia od zahájení semestru je podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu!
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2025/B_SK