N_Lob Lobbying

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Petr Mach, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Petr Mach, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_Lob/pEKPH: každé liché pondělí 8:45–9:29 S01, každé liché pondělí 9:30–10:15 S01, každé liché pondělí 10:30–11:14 S01, každé liché pondělí 11:15–12:00 S01, P. Mach
N_Lob/vEKKV: So 24. 2. 14:00–15:30 KV205, 15:45–17:15 KV205, Pá 22. 3. 14:00–15:30 KV205, 15:45–17:15 KV205, So 13. 4. 14:00–15:30 KV205, 15:45–17:15 KV205, P. Mach
N_Lob/vEKPH: So 9. 3. 9:45–11:15 E227, 11:30–13:00 E227, So 23. 3. 9:45–11:15 E227, 11:30–13:00 E227, Pá 12. 4. 14:00–15:30 S14, 15:45–17:15 S14, N. Petrů
Předpoklady
Předchozí absolvování jiných předmětů není podmínkou, ale předpokládá se základní znalost mikroekonomie a teorie managementu a marketingu a základní znalost ústavy a legislativního procesu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Lobbing, prosazování zájmů prostřednictvím přesvědčování politiků a úředníků, se stal nedílnou součástí legislativního procesu v demokratickém státě. Některé firmy využívají lobbing k prosazení svých komerčních zájmů, některé neziskové organizace využívají lobbing k prosazení svých nekomerčních zájmů.
Tento kurz je na jedné straně určen pro budoucí či současné manažery firem, pro pracovníky v oblasti vztahu s veřejností a s vládou i profesionální lobbisty, kteří se můžou dostat do pozice, kdy budou lobbovat za nějakou legislativní změnu, která by jim měla přinést prospěch. Pro ně je kurz návodem, jak lobbovat i seznámením s teoriemi, které fenomén lobbování vysvětlují.
Kurz je ale určen i pro druhou stranu lobbingového vztahu – budoucí či současné úředníky a politiky, kteří budou lobbingu čelit, a také pro novináře, politology a policisty, kteří můžou při své práci přijít s lobbingem do styku. Kurz jim pomůže pochopit co je lobbing a na jakých principech je založen, proč se s ním budou setkávat, kdy je lobbing v souladu se zákonem a dobrými mravy, a kdy je za hranou.
Kurz integruje relevantní poznatky oborů, jako je ekonomie, management, etika a filosofie, matematika, právo a politická věda a shrnuje je do ucelené teorie lobbingu.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student umět definovat, poznat a pochopit podstatu a smysl lobbingu a fundraisingu. Bude umět aplikovat základní manažerské metody na lobbing a popsat legislativní proces. Bude schopen vysvětlit koncept paretovské efektivnosti v souvislosti s lobbingem a vysvětlit podstatu a řízení rizika v lobbingovém projektu. Student bude umět vysvětlit logiku kolektivního jednání a problém černého pasažéra a aplikovat teorii her na lobbing.
Osnova
  • 1. Co je lobbing 2. Řízení lobbingového projektu 3. Politický a ústavní systém ČR 4. Lobbing a korupce 5. Lobbing a etika 6. Lobbing a rozhodování za rizika 7. Teorie kolektivního jednání. 8. Lobbing a teorie veřejné volby 9. Rent-seeking. 10. Lobbing a teorie her 11. Regulace lobbingu 12. Fundraising
Literatura
    povinná literatura
  • MACH, Petr. Lobbing. 1. vyd. Praha: VŠFS. 132 s. ISBN 978-80-7408-216-0. 2021. URL info
  • Poslanecká sněmovna. Proces přijímání zákonů. https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173
    doporučená literatura
  • PRŮŠA Jan a Pavel RYSKA. Korupce. Ekonomie vs. Mýty. 1. vyd. Praha: Centrum pro ekonomiku a politiku. 2013. 104 s. ISBN 978-80-87806-03-6.
  • MULLER, Karel, LABOUTKOVÁ, Šárka, VYMĚTAL, Petr a kol. Lobbing v moderních demokraciích. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 256 s. ISBN 978-80-247-3165-0.
  • Úřad vlády České republiky. Oddělení boje s korupcí. Vládní koncepce v boji s korupcí – vždy aktuální. Plnění úkolů Strategie vlády v boji proti korupci.
  • Thomson, Stuart. Public Affairs in Practice : A Practical Guide to Lobbying, Kogan Page, 2006. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/vsfscz/detail.action?docID=288523. Dostupné na https://ebookcentral.proquest.com/lib/vsfscz/home.
  • TAJTÁKOVÁ, Mária a kol. Marketing neziskových organizácií, športu a kultury. 1. vyd. Trenčín: Vysoká škola manažmentu v Trenčíně. 2016. 194 a. ISBN 978-80-8186-407-4.
  • WAWROSZ, Petr. Korupce v redistribučním prostředí - Česká republika, Evropa, svět. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2016. 363 s. ISBN 978-80-88018-07-0. https://is.muni.cz/do/rect/habilitace/1456/240882/habilitacni_prace/Wawrosz_Korupce_v_re
  • OECD. Lobbyists, Governments and Public Trust. Volume 3. Impl ementi ng the OECD Principl es for Transparency and Integrity in Lobbying. OECD Publishing. 2014. 228 s. ISBN 978-92-64-21421-7.
  • BITONTI, Alberto a Phil HARRIS, ed. Lobbying in Europe: public affairs and the lobbying industry in 28 EU countries. London : Palgrave Macmillan. 2017. 368 s. ISBN 978-1-137-55256-3.
Výukové metody
V prezenční formě výuky proběhne cyklus 12 přednášek, přičemž výklad bude doplňován praktickými příklady z lobbistické a fundraisingové praxe, jakož i diskuzemi na konkrétní témata. Interaktivní metody výuky budou zaměřeny především na získání schopnosti studentů prezentovat a obhájit svůj názor, náhled, schopnost argumentace. Výuka v kombinované formě – 4 bloky- studia předpokládá průběžnou přípravu studentů na hromadné konzultace, na kterých bude kladen důraz na praktické aplikace s cílem optimálního využití poznatků z daného předmětu v praxi. Odborné dovednosti student získá především prostřednictvím vlastního zpracování, řešení případových studií a přípravy dílčích prezentací. Předmět je postaven na kritickém myšlení orientovaném na schopnost prezentace, komunikace a schopnosti argumentace, aktivním přístupu ke světu, otevřeném přístupu k etickým diskusím. Důraz je kladen na exaktní myšlení založené na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnosti práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Studenti v distanční formě výuky musí absolvovat 1 interaktivní online tutoriál. Studují samostatně pomocí učebnice a videí.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ZÁPOČTEM

Prezenční studium:
Podmínkou zápočtu je
A) splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní interakce)
B) Vypracování a prezentace lobbingového/fundraisingového projektu
C) Zápočtový test

Kombinované studium:

Podmínkou získání zápočtu je
A) Splnění povinnosti aktivní docházky v min. 50% řízených konzultací (včetně aktivního zapojení)
B) Vypracování a prezentace lobbingového/fundraisingového projektu
C) Zápočtový test

Podmínky pro studenty s individuálním studijním plánem:
-Odevzdání prezentace
-Splnění online zápočtového testu.
Informace učitele
Ing. Petr Mach, Ph.D. kromě kurzu "lobbying" vyučuje v angličtině kurzy microeconomics and macroeconomics na bakalářském a magisterském stupni a kurz Měnová teorie a politika na magisterském stupni (česky). Pracoval jako poradce prezidenta republiky Václava Klause a v letech 2014-2017 působil jako poslanec Evropského parlamentu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.