N_MNK Management napříč kulturami

Vysoká škola finanční a správní
léto 2022
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslav Halouzka, CSc. (cvičící)
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (cvičící)
Garance
Ing. Miroslav Halouzka, CSc.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MNK/cEKPH: každou lichou středu 10:30–11:14 S24, každou lichou středu 11:15–12:00 S24, A. Krejčí
N_MNK/pEKPH: každou sudou středu 10:30–11:14 S24, každou sudou středu 11:15–12:00 S24, každou sudou středu 12:15–12:59 S24, každou sudou středu 13:00–13:45 S24, M. Halouzka
N_MNK/vEKKV: So 26. 2. 14:00–15:30 KV205, 15:45–17:15 KV205, So 26. 3. 14:00–15:30 KV205, 15:45–17:15 KV205, So 9. 4. 14:00–15:30 KV205, 15:45–17:15 KV205, A. Krejčí
N_MNK/vEKPH: So 12. 2. 14:00–15:30 E230, 15:45–17:15 E230, Pá 25. 2. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, Pá 8. 4. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, A. Krejčí
Předpoklady
Všeobecné povědomí o mezinárodních obchodních vztazích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s úlohou manažerů při obchodování v mezinárodním prostředí. Studenti si zopakují, v čem spočívá podstata procesního modelu řízení firmy, založená na managementu a controllingu a s hlavními změnami v podnikání menších a středních firem v posledním čtvrtstoletí, spojených s ekonomickým rozdělením světa, rozvojem ICT a v neposlední řadě s důsledky světové hospodářské (coronavirové) krize.
Na to se naváže obchodními a marketingovými procesy při otevírání zahraničních trhů. Důraz bude kladen především na rozdílnost komunikace s ohledem na odlišnost kultur a mentalit v rozhodujících světových destinacích. Studenti se seznámí s klíčovými regiony, šancemi v nich uspět, stejně tak vyplývajícími hrozbami.
Předmět bude zakončen představením předpokladů pro práci v zahraničním obchodě.
Předpokládané získané způsobilosti studentů:
•formulovat a interpretovat strategické vize mezinárodního obchodu pro střednědobý horizont, která bude příslušet konkrétnímu podnikatelskému odvětví.
•Analyzovat a charakterizovat kulturní aspekty osobní a marketingové komunikace v rámci kulturních rozdílů jednotlivých zemí a náboženství.
•Odvodit strategické, taktické a operativní cíle pro expanzi firmy na konkrétní zahraniční trh.
•Rozpracovat cíle do obchodních a marketingových strategií. Identifikovat rizika, která mohou strategie ohrozit, navrhnout nástroje na jejich řízení, argumentovat kroky nezbytné pro řízení pohledávek.
•Shrnout nástroje Exportní strategie České republiky 2021 - 2027, vizi proexportních aktivit státu.
•Charakterizovat roli CzechTrede, CzechINvest, EGAP, České exportní banky.
Výstupy z učení
Mezinárodní obchod a mezinárodní marketing zažívá napříč světadíly i napříč kulturami prudký rozvoj, je výzvou i pro MSP. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními koncepcemi, ale především s trendy a vývojem teritoriální struktury světových obchodních center. Vštípit poznání, že úspěch při řízení exportních příležitostí je podmíněn znalostí a respektováním národních/nákupních zvyklostí jednotlivých světových kultur a náboženství, tyto představit. Vysvětlit odlišnosti manažerské a marketingové komunikace ve vícekulturním prostředí. Vyhledat aktuální nástroje podpory exportu ČR.
Osnova
  • 1. Marketing, management, controlling a zahraniční obchod ve struktuře podniku, jejich vzájemná vazba.
  • 2. Světové kultury podle Huntingtona a jejich základní hodnotové principy (západní, ortodoxní pravoslavná, arabsko-islámská, buddhistická, konfuciánská, japonská, latinskoameriská kultura).
  • 3. Vliv kultury na obchodní vztahy I. – pravidla obchodního jednání v Asii
  • 4. Vliv kultury na obchodní vztahy II. – pravidla obchodního jednání v Severní Americe
  • 5. Vliv kultury na obchodní vztahy III. – pravidla obchodního jednání v Jižní Americe
  • 6. Vliv kultury na obchodní vztahy IV. – pravidla obchodního jednání v Africe
  • 7. Vliv kultury na obchodní vztahy V. – pravidla obchodního jednání v Evropě
  • 8. Typologie světových trhů, světová obchodní centra, zahraničně obchodní politika, statistiky zahraničního obchodu.
  • 9. Podpora exportu v ČR. Exportní strategie 2021-2027.
  • 10. Pilíře manažerské komunikace a řízení lidských zdrojů na zahraničních trzích, multikulturní týmy.
  • 11. Expanze firmy na zahraniční trh – fáze přípravy zahraničně obchodní operace, analýza a vyhodnocení tržních příležitostí, plán vstupu firmy na zahraniční trh.
  • 12. Rámcový plán komunikační kampaně pro zvolený zahraniční trh.
Literatura
    povinná literatura
  • EVANGELU, Jaroslava Ester a Zalán GASPARICS. Manažerská komunikace v multikulturním prostředí. 1. vyd. Ostrava: KEY Publishing s.r.o. 2013. 114 s. ISBN 979-80-7418-199-3.
  • WAISOVA, Šárka. Manuál exportéra. Jak analyzovat zahraniční trhy. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2014. 167 s. ISBN 978-80-7380-539-5.
  • ZAPLETALOVÁ, Šárka. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. 1. Vyd. Praha: Ekopress. 2015. 178 s. ISBN 978-80-87865-15-3.
  • HALÍK, Jaroslav a Helena FIALOVÁ. Strategie vstupu firem na zahraniční trhy. Praha: Metropolitan University Prague Press. 2016. 204 s. ISBN 978-80-87956-51-9.
    doporučená literatura
  • ŽUFAN, Jan, HÁN, Jan a Monika KLÍMOVÁ. Kapitoly z personálního a interkulturního managementu. 1.vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR. 2013. 140 s. ISBN 978-80-7478-328-9.
    neurčeno
  • MPO. (Exportní) strategie České republiky pro období 2021-2027. Vždy aktuální Zpráva o plnění.
  • Aktuální číslo časopisu TradeNews - https://amsp.cz/trade-news/
Výukové metody
Výuka v denní formě studia - Přednášky budou zpravidla obsahovat přednáškovou část (teorie, nové poznatky včetně praktických příkladů) a praktickou část (případovou studii).
Cvičení budou zaměřena prakticky na získávání poznatků pomocí vlastních úsudků, budou založena na ekonomickém a kritickém myšlení orientovaném na podnikavost, podnikání, tvořivost, kreativitu, schopnost prezentace a komunikace, aktivní přístup ke světu, otevřený přístup k novým formám a nástrojům marketingu, marketingové komunikace. Důraz bude kladen ne exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnost práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Marketingové a manažerské spojené se zahraničními trhy aktivity budou představeny na vědeckém základě jako sled vzájemně propojených projektů a procesů..
Výuka v kombinované formě studia bude probíhat formou řízené konzultace, kdy je vedle zhuštěné prezentace tématu předpokládáno též předchozí samostudium, aby byla možná následná konzultace, výměna názorů a zkušeností na dané téma..
Výuka v distanční formě studia bude probíhat formou řízených tutoriálů a osobních konzultací. Předpokládá se samostudium dle obsahu a struktury předmětu, průběžné plnění úkolů domácí přípravy a jejich vkládání do IS.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZÁPOČTEM a ZKOUŠKOU.
Prezenční studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace).
ZÁPOČET: Vypracování zápočtové práce - zadání viz IS (Projekt vstupu firmy na zahraniční trh)).
ZKOUŠKA - ÚSTNÍ: relevantní diskuse nad zápočtovou prací, případovými studiemi řešenými v průběhu výuky v návaznosti na teoretické poznatky oblasti managementu napříč kulturami.
Zkouška bude možná pouze až po udělení zápočtu, který bude zapsán cvičícím pedagogem v poznámkovém bloku studenta.
Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky v min. rozsahu 50 % na řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace).
Zápočet a zkouška viz prezenční forma výuky.
Distanční studium: udělení zápočtu je vázáno na účast na tutoriálech (avšak nikoli jen pouhá účast, ale aktivní podílení se na průběhu tutoriálu, diskutování, interakce, argumentace).
Zápočet a zkouška viz prezenční forma výuky.
Studentům v průběhu výuky nebude akceptována pozdní docházka a pokud bude probíhat výuka , tutoriál nebo konzultace prostřednictvím Microsoft Teams očekává se při vyzvání pedagoga zapnutí kamery.a mikrofonu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2022/N_MNK