N_RM CSR reportování a média

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RM/cMPH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S11, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S11, V. Kunz
N_RM/pMPH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 S11, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 S11, každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S11, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S11, V. Kunz
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V posledních letech žijeme ve světě rostoucího zájmu o problematiku udržitelného a společensky odpovědného podnikání, které je podporováno nejen akademickou sférou, ale např. i ze strany řady významných mezinárodních organizací (např. OECD, Evropské unie), některých vlád, ale i podniků samotných (včetně zástupců malých a středních podniků). Předmět se snaží studenty nejen informovat o základních principech, oblastech a přístupech k problematice udržitelného podnikání, včetně seznámením s procesem jeho efektivní implementace do podnikového řízení či poukázat na hlavní možné výhody, které může udržitelné podnikání přinést. Zvláštní pozornost bude věnována klíčové oblastí tohoto konceptu (a to nejen v souvislosti se změnou legislativy v této oblasti v EU), která nově CSR reporting vyžaduje, kterou je proces komunikování sociálních a environmetálních dopadů způsobenou hospodářskou činností podniků jejím stakeholderům a společnosti jako celku (tzv. CSR reportování). Budou představeny stěžejní techniky a prostředky k reportování o udržitelnosti, včetně představení nejrespektovanějších reportovacích standardů v této oblasti (např. Global Reporting Initiative) i přiblížen stav v uplatňování CSR reportingu nejen ve světě, ale také v České republice.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni: •definovat a vysvětlit hlavní principy, oblasti a nástroje udržitelného podnikání •vysvětlit význam udržitelného podnikání v podmínkách globálního světa a hyperkonkurenčního prostředí, včetně návazností na globální trendy společenského vývoje, •dokázat objasnit hlavní změny ve vnímání podnikatelského sektoru v historickém kontextu až do současnosti, •vysvětlit podstatu stakeholederské teorie a identifikovat klíčové podnikové stakeholdery, včetně jejich očekávání a témat pro komunikaci se stakeholdery, •identifikovat a zhodnotit hlavní možné výhody, které může udržitelné podnikání přinášet, •získat přehled o nejnovějších moderních trendech v teorii i praxi udržitelného podnikání, •přiblížit vývoj a stav v oblasti reportování o udržitelnosti, včetně identifikace hlavních trendů a faktorů ovlivňující reportování o udržitelnosti, stejně jako popsat klíčové kroky směřující k efektivní tvorbě reportů o udržitelnosti, •formulovat a specifikovat hlavní principy, nástroje a přístupy k souvisejícím konceptům věnujícím se otázkám etického a společenského odpovědného podnikání (CSR, firemní filantropie, atd), včetně jejich vazeb na udržitelné podnikání, •pochopit logiku a návaznosti jednotlivých strategických aktivit v rámci procesu efektivní implementace principů udržitelnosti do podnikové praxe, včetně rozpoznání synergických efektů zapojení principů udržitelného podnikání do strategického řízení podniku, •prakticky aplikovat teoretické poznatky formou tvůrčí aplikace, ať při přípravě projektu či při vytváření základního tvůrčího pojetí dle konkrétního zadání, •formulovat vlastní návrhy na využití principů udržitelného podnikání v podnikatelské praxi, •zpracovat odbornou studii s vlastním kritickým hodnocením vybraných jevů podle konkretizace v zadání vyučujícího pedagoga (jednoznačně kvalitní odborný styl, jasná struktura textu, dodržování citačních norem, jasné hodnotící stanovisko studenta v závěrečné části práce),
Osnova
  • 1.Nové prostředí a udržitelné podnikání 2.Trvale udržitelný rozvoj a koncept společenské odpovědnosti podniků(Corporate social responsibility - CSR) 3.Teorie stakeholderů a stakeholderský management 4. Hlavní oblasti udržitelného podnikání 5. Argumenty pro a proti uplatňování společenské odpovědnosti podnikání 6. Proces implementace principů udržitelnosti do podnikové praxe 7. Využití prostředků integrované komunikace pro komplexní a transparentní informovanost stakeholderů 8. CSR reporting a faktory ovlivňují reportování o udržitelnosti organizací 9. Moderní nástroje společensky odpovědného podnikání a udržitelnosti 10. Podpora udržitelného podnikání ve světě a v České republice 11. Využití principů konceptu společenské odpovědnosti v oblasti profesionálního sportu 12. Příklady dobré praxe uplatňování společenské odpovědnosti u podniků ve světě a v ČR
Literatura
    povinná literatura
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KUNZ, Vilém. Společenská odpovědnost ve sportu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. 199 s. ISBN 978-80-271-1209-8.
    doporučená literatura
  • • TETŘEVOVÁ, Liběna a kol. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví : Grada Publishing, 2017, ISBN 978 -80-271-0285-3
  • KAŠPAROVÁ, Klára. Faktory ovlivňující CSR reportování. Brno: Masarykova univerzita, 2012 ISBN 978-80-210-5985-6
  • ZICH, František, Ondřej ROUBAL, Jan RYTINA a Vilém KUNZ. Sociální potenciál regionu. Praha: Vysoká škola finanční a správní. ISBN 80-86754-69-3. 2006. info
  • BROCKETT, Ann, REZAEE, Zabihollah. Corporate Sustainability: Integrating Performance and Reporting. Wiley, 2012, ISBN 978-1-118-12236-5
Výukové metody
Typ výuky: výuka probíhá formou přednášek a řízených skupinových konzultací. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu). Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti udržitelnosti a společensky odpovědného podnikání v odborném tisku či vědeckých odborných časopisech (např. Marketing & Media) a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Metody hodnocení
Kromě ústního zkoušení v rozsahu všech hlavních dvanácti tematických bloků, budou studenti zpracovávat i kritickou odbornou studii na zadaná témata (dotýkající se uplatňování principů konceptu společenské odpovědnosti v podnikatelské praxi).
Informace učitele
https://is.vsfs.cz/auth/predmet/vsfs/leto2024/N_RM
Konzultační hodiny Zimní semestr 2023 Konzultační hodiny: Most, kabinet - 2. patro Čtvrtek : 12,00 - 13,00 Praha Středa 8,00 - 8,45 Estonská E004
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.