N_SiM Simulace a modelování

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Předpoklady
Předmět nemá specifické vstupní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se základy modelování, rozvíjet schopnosti studentů umět podporovat rozhodovací proces v organizaci tvorbou vhodných modelových nástrojů. V rámci různých typů modelů je akcent kladen na matematické modelování, modelově orientované Decision Support Systems a potenciál byznys simulací. Teoretické postuláty jsou prakticky procvičeny formou návrhu modelu Systémové dynamiky jako ICT služby pro Project management.
Výstupy z učení
Výstupy studia a kompetence: Po úspěšném absolvování budou studenti schopni - aplikovat systémový přístup k řešení problémů souvisejících s aplikovanou informatikou, - vytvářet vlastní SOA aplikaci ve specializovaném softwaru InsightMaker.
Osnova
  • 1. Realita, model, modelování 2. Typy modelů 3. Rozdíl mezi simulací a optimalizací 4. Systém, systémová analýza a syntéza 5. Systémové myšlení a jeho nástroje 6. Dynamický systém, dynamický model, Systémová Dynamika 7. Simulační model Systémové dynamiky 8. Kalibrace modelu, simulační experiment, validace 9. Vývojové prostředí pro simulační modelování 10.Modelově orientované Decision Support Systems 11.Byznys simulace 12.Návrh modelu Systémové dynamiky jako ICT služby pro Project management
Literatura
    povinná literatura
  • KREJČÍ, Igor a Roman KVASNIČKA. Systémová dynamika I. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta, 2014. ISBN 978-80-213-2478-7.
  • Křivánek, Mirko. Dynamické vedení a řízení projektů. Praha: Grada, 2019. ISBN 8-80-271-0408-6.
    doporučená literatura
  • BUCHALCEVOVÁ, Alena. Zlepšování procesů při budování informačních systémů. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2018. ISBN 978-80-245-2235-7.
  • DROBÍKOVÁ, Barbora, Radka ŘÍMANOVÁ, Jiří SOUČEK a Martin SOUČEK. Teoretická východiska informační vědy: využití konceptuálního modelování v informační vědě. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3716-7.
    neurčeno
  • ANYLOGIC. 2020. https://www.anylogic.com/
  • POWER, Daniel, J.: Decision Support Systems Resources. 2020. http://www.dssresources.com/
  • Náhradní obsah: INSIGHTMAKER. TUTORIALS. 2022. https://insightmaker.com/tutorials
Výukové metody
Kurz kombinuje tradiční metody akademického vzdělávání a inovační metody kreativního a zkušenostního učení se: 1. Klasické výukové metody - přednáška, instruktáž 2. Aktivizující metody - diskuse, metody heuristické, metody situační a inscenační, didaktické hry 3. Komplexní metody - skupinová a kooperativní výuka, individualizovaná výuka, kritické a systémové myšlení, Brainstorming, projektová výuka v týmech, výuka podporovaná počítačem, simulační modelování a experimentování.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek v prezenční formě studia. Formou řízených konzultací v kombinované formě studia. Minimální povinná účast v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou udělení zápočtu je správné řešení případové studie. Zkouška je hodnocena počtem bodů - tj. součtem bodů za semestrální práci a její prezentaci (50%) a za písemný test (50%). V písemném testu student uspěje při dosažení minimálně 60 bodů ze 100 možných. Bodové hodnocení: 90-100 bodů A 80-89 bodů B 70-79 bodů C 60-69 bodů D 50-59 bodů E 0-49 bodů F
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2024/N_SiM