N_SoVM Sociologický výzkum v marketingu

Vysoká škola finanční a správní
léto 2022
Rozsah
2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_SoVM/cMMO: každé sudé úterý 12:15–12:59 M27, každé sudé úterý 13:00–13:45 M27, M. Tomčík
N_SoVM/cMPH: každou lichou středu 8:45–9:29 S16PC, každou lichou středu 9:30–10:15 S16PC, O. Roubal
N_SoVM/pMMO: Út 14:00–14:44 M27, Út 14:45–15:30 M27, kromě Út 15. 3. ; a Čt 31. 3. 12:15–13:45 M27, M. Tomčík
N_SoVM/pMPH: každé sudé pondělí 10:30–11:14 S23, každé sudé pondělí 11:15–12:00 S23, každé sudé pondělí 12:15–12:59 S23, každé sudé pondělí 13:00–13:45 S23, J. Cirklová
N_SoVM/vMPH: So 26. 2. 9:45–11:15 E307, 11:30–13:00 E307, So 12. 3. 9:45–11:15 E307, 11:30–13:00 E307, So 26. 3. 9:45–11:15 E307, 11:30–13:00 E307, So 9. 4. 9:45–11:15 E307, 11:30–13:00 E307, J. Cirklová
Předpoklady
Předmět Sociologický výzkum v marketingu je předmět vyučovaný v letním semestru magisterského studia. Rozšiřuje obsah směrem k metodám a technikám sociologického výzkumu. Je koncipován jako jednosemestrální kurz s přednáškami a cvičeními.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět navazuje na výuku sociologického základu, který je nedílnou součástí přípravy na státní závěrečné zkoušky a kvalitní vypracování závěrečných prací, které obsahují sociologický výzkum. Studenti využijí znalosti o principech fungování sociálního prostředí a marketingu k praktickým aplikacím v rovině empirického poznání. Hlavním cílem předmětu je proto praktické zvládnutí aplikace hlavních metod a technik sociologického výzkumu s důrazem na přípravu vlastního projektu výzkumu, včetně zpracování dotazníku, focus group, vedení rozhovorů apod. Dílčím cílem je studenty seznámit s výhodami, nevýhodami, příležitostmi i limity praktického použití různých výzkumných technik v reálném světě marketingu. Studenti získají zkušenost s přípravou a realizací projektů. Cílem je současně posilovat kompetence studentů v kritickém hodnocení a interpretaci empirických poznatků, logické argumentaci při obhajobě vlastních tvrzení. Studenti, kteří tento předmět úspěšně zakončí porozumí logice kvantitativního i kvalitativního výzkumu a jeho význam a místo v marketingu. Student bude umět: 1. Stanovit téma výzkumu 2. Vyhledat informace potřebné pro zvolené téma 3. Formulovat výzkumné otázky a výzkumné hypotézy 4. Stanovit strategii výběru 5. Navrhnout metodu sběru dat 6. Navrhnout strategii analýzy dat 7. Navrhnout aplikaci výzkumu do marketingových kampaní
Výstupy z učení
Studenti se v tomto předmětu seznámí s celým procesem výzkumu, od přípravy projektu výzkumu, přes tvorbu instrumentů, sběr dat, vytvoření datového souboru až po základní principy zpracování dat. Přípravu vlastního projektu výzkumu, sběr dat a jejich přípravu pro analýzy. Absolventi předmětu by na základě stanoveného tématu a výzkumných otázek měli umět připravit projekt výzkumu, umět navrhnout výběr, formulovat hypotézy, sestavit dotazník, připravit datový soubor a navrhnout plán analýzy dat.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Proč v marketingu potřebujeme sociologii a sociologický výzkum? Na jaké otázky sociologie a sociologický výzkum odpovídá? Jaká rizika plynou ze zanedbání výzkumné fáze marketingu? 2. Projekt výzkumu, jeho základní fáze: obecné schéma pro přípravu návrhu (projektu) výzkumu, zaměření výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné problémy, hypotézy a jejich role. 3. Proč i v marketingovém výzkumu potřebujeme pracovat se základními sociologickými teoriemi? Práce s literaturou: vymezení tématu, kde a jak hledat literaturu, příprava přehledu literatury, inventář pojmů, formulace otázek s ohledem na existující poznání. 4. Tzv. „desk research“ - kde hledat zdroje dat, role běžné statistiky, jiné výzkumy, archivy dat ze sociologických výzkumů. Jak pracovat s on-line informacemi o stavu výzkumu na dané téma. 5. Od otázek k hypotézám. typy hypotéz, pravidla jejich formulování, příprava hypotéz pro vlastní výzkum. 6. Logika empirického výzkumu: otevřené vs. uzavřené systémy, typy vztahů a možná zkreslení, experiment v sociologii a marketingu, možnosti a meze, typy experimentů, možná zkreslení v experimentálních designech. 7. Základní fáze kvantitativního empirického výzkumu: rozhodnutí o populaci a vzorku, pilotní studie, rozhodnutí o technice sběru dat, konstrukce nástrojů pro sběr, předvýzkum, sběr dat., analýza dat, interpretace a závěry. 8. Logika kvalitativní metodologie 9. Druhy kvalitativní metodologie. Příprava strukturovaných rozhovorů. Zásady zúčastněného pozorování. Tzv. Focus groups a jejich využití v marketingu 10. Triangulace dat. Zakotvená teorie 11. Institucionální analýza. AGIL 12. Interpretativní analýza kulturních celků a globální problematiky. Výzkum globálního trhu.
Literatura
    povinná literatura
  • • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7.
  • • Punch, K.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál: 2006. ISBN: 978/80/7367-468-7
  • • Sedláková, R. Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
  • • Zich, F., Roubal, O.: Úvod do sociologického výzkumu. 2. rozšířené vydání. Praha: VŠFS – EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-093-7.
  • • Kozel, R., Mynářová, L., Svobodová, H. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. 304 s. ISBN 9788024735276
  • 1. CRAIG, C. S. a DOUGLAS, S. P. International marketing research. Chichester: Wiley, 2005. ISBN -0-470-01095-9
  • 6. FORET, M. Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008. 121 s. ISBN 9788025121832.
  • Prokop, Daniel. Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti, Nakladatel: Host 2019
  • CIRKLOVÁ, Jitka. Art to come: histories of contemporary art by Terry SmithDurham: Duke University Press, 2019ISBN: 978-1-4780-0305-2 (paperback). VISUAL STUDIES, 2020, roč. 2020, s. 1-2. doi:10.1080/1472586X.2020.1788242.
    doporučená literatura
  • 2. CRESWELL, J W. Qualitative Inquiry and Research Design : Choosing Among Five Traditions. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publication, 2007. 395 s. ISBN 978-1-4129-1606-6
  • 5. FLICK, U. Introducing research methodology : theory, design & practice. SAGE, 2015. ISBN 978-1-4462-9424-6
  • 3. DENZIN, N. K. a Y. S. LINCOLN. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-1512-5.
    neurčeno
  • CIRKLOVÁ, Jitka. Reaffirming Identity Through Images. The commodification of llusions in the Contemporary Presentation of Self. methaodos.revista de ciencias sociales, Spain: UNIV REY JUAN CARLOS, 2020, roč. 8, č. 1, s. 103-107. ISSN 2340-8413. doi:10.17
Výukové metody
Přednášky a semináře v prezenční formě studia; tutoriály v kombinovaném studiu; povinná účast na seminářích je 75% u prezenční formy studia, povinná účast na tutoriálech je 50% u kombinovaného studia.
Metody hodnocení
8. Hodnocení a ukončení předmětu: Ukončení předmětu je zápočtem a zkouškou (závěrečný test). Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 75 % účast na seminářích (neúčast musí být řádně a předem omluvena) a předložení vlastního projektu výzkumu na zvolené téma, které musí schválit vyučující. Požadovaná struktura projektu: o Určení a zdůvodnění tématu o Předchozí výzkumy či práce na vybrané téma o Formulace výzkumné otázky o Formulace výzkumných hypotéz o Návrh operacionalizace o Popis cílové populace o Popis metody výběru o Návrh dotazníku o Návrh šablony datového souboru
Informace učitele
Přednášky budou průběžně zveřejňovány v učebních materiálech Informačního systému školy, včetně textů používaných v rámci cvičení. V průběhu semestru budou zveřejněny tématické okruhy zkoušky, písemný test bude založen na analýze odborného textu, který studenti obdrží v závěru semestru. Témata návrhu výzkumu studenti volí zcela individuálně. Pokyny pro studenty ISP Studenti s ISP budou pravidelně individuálně komunikovat s vyučujícími a plnit povinnosti v režimu stanoveného ISP. Vyučující je třeba kontaktovat na začátku semestru a dohodnout harmonogram samostatné práce. V IS naleznete odkaz na STUDIJNÍ OPORU, kde jsou rozpracována všechna témata kurzu. Práce s oporou je základní podmínkou samostatného studia ISP.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2022/N_SoVM