N_TRRRP Teorie regionálního rozvoje a regionální politika

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
prof. RNDr. René Wokoun, CSc.
Katedra regionálního rozvoje a veřejné správy (FPSS, KRRVS) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Franců
Předpoklady
Předpokládá se elementární znalost vybraných mikroekonomických a makroekonomických teorií a obecné regionální politiky z bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na teoretické přístupy ke klíčovým problémům regionálního rozvoje, zejména pokud jde o jeho ekonomické součásti. Výklad těchto přístupů se opírá o základní znalosti hlavních směrů ekonomického myšlení. Cílem předmětu je zprostředkovat studentům hlubší teoretické poznání problematiky regionálního rozvoje.
Výstupy z učení
Student získá nové znalosti, nezbytné pro kritické hodnocení regionálních rozvojových procesů a prostorové organizace ekonomiky.
Osnova
  • 1. Socioekonomický koncept prostoru – historický pohled, filosofická východiska, obecná paradigmata vědecké metodologie ve vztahu k tématice regionálního vývoje, základní přístupy k výkladu dané pojmové kategorie v ekonomickém kontextu. 2. Přehled nadoborových teorií regionálního rozvoje (Weber, Isard, Bunge, Chorley, Chishholm a další), srovnání jejich konstitučních prvků. 3. Zhodnocení ekonomicky nejvýznamnějších teoretických přístupů k prostorové analýze. 4. Vývoj sídelní struktury z hlediska ekonomického uspořádání prostoru. Teorie, týkající se ekonomických hledisek využívání půdy (Land use). 5. Přínos lokalizačních teorií k ekonomickému myšlení a rozhodování. 6. Neoklasické a neoliberální pojetí prostorové ekonomické analýzy. 7. Přístup k prostorové analýze v Keynesiánské ekonomii. Teorie exportní báze. 8. Polarizovaný a kumulativní regionální růst. Teorie kumulativních příčin a teorie růstových pólů. 9. Teorie regionálního inovačního systému (P.Cooke, M.Porter a další autoři). Prostorové součásti institucionální ekonomie. „Nová teorie růstu“ (Romer, Bröcker, Krugman a další autoři). 10. Teorie globálních produkčních sítí (P.Dickey, N.M.Coe a další autoři). 11. Analýza typu „input – output“ v regionálním pojetí. 12. Koncept místního ekonomického rozvoje. Regionální součásti rozvojových studií (Development Studies) – teoretický výklad.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů v prezenční formě studia a formou řízených skupinových konzultací v kombinované formě studia. V kombinované formě studia je předmět vyučován distanční formou výuky. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na semináři v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zkouškou a zápočtem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2025.