B_MM Moderní management

Vysoká škola finanční a správní
léto 2017
Rozsah
2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ing. Václav Kupec, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Bažantová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_MM/pRPH: St 10:30–11:14 E230, St 11:15–12:00 E230, kromě St 1. 3. ; a St 8. 3. 15:45–17:15 E230, N. Petrů
B_MM/vRMO: So 11. 2. 14:00–15:30 M27, So 8. 4. 9:45–11:15 M27, 11:30–13:00 M27, V. Kupec
B_MM/vRPH: So 18. 2. 9:45–11:15 E129, 11:30–13:00 E129, Pá 17. 3. 14:00–15:30 E127, N. Petrů
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybudovat základ vědění v oblasti managementu (řízení) a vyváženého leadershipu z poměrně širokého úhlu pohledu tak, aby byl posluchač dobře vybaven pro následné – již specializovanější - předměty studovaného oboru, a chápal celkový kontext fungování podniku. Studijní cíle. Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - definovat, popsat podstatu a smysl managementu, - vysvětlit a zdůvodnit, proč je management nutný pro všechny druhy organizací, - objasnit, proč řízení vyžaduje systémový přístup, popsat funkce managementu, - představit pojem management pohledem vědy o řízení v jeho čtyřech vývojových etapách, - umět definovat výhody a nevýhody jednotlivých organizačních struktur, - na základě proměnlivosti ekonomické reality definovat důvod pro management změn, - vysvětlit přínos přístupu a filosofie CRM, - upozornit na návaznost konceptu trvale udržitelného rozvoje a společenské odpovědnosti firmy, význam dodržování etiky v podnikatelském prostředí, - vysvětlit rozdíl mezi procesním a projektovým řízením, - vysvětlit pojem inovace v souvislosti s konkurenceschopností podniku, umět popsat konkrétní firemní aktivity a činnosti v rámci Modelu inovačního managementu, - pochopit principy rozvoje a dosahování vyváženosti v oblasti leadershipu, - vypracovat Plán osobního rozvoje pro zlepšení základních manažerských dovedností.
Osnova
  • 1. Management, základní manažerské funkce (rozhodování, plánování, implementace, organizování, vedení lidí, kontrola a její formy, komunikace apod.). 2. Historické kořeny managementu. Manažerské přístupy uplatňované za dobu existence novodobého managementu. 3. Organizační struktura a projektování organizace. Základní typy organizačních struktur, jejich výhody a nevýhody. 4. Soudobé manažerské přístupy, management změny. 5. Společenská odpovědnost firem (CSR). 6. Projektové řízení. 7. Procesní řízení. 8. Inovace, inovační management, inovační činnost. 9. Etika podnikání. Nástroje institucionalizace etiky v organizaci. EFQM Excellence Model. Etický kodex. 10. Základní principy vyváženého leadershipu, styly řízení, sebeřízení (self-management). Plán osobního rozvoje. 11. Rozvoj manažerských dovedností – time management, aktivní naslouchání, vedení dialogu, delegování a zpětná vazba. 12. Vedení pracovních porad.
Literatura
    povinná literatura
  • VEBER Jaromír a kol. Management, Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. aktualizované vydání. Praha: Management Press. 2014, ISBN 978-80-7261-274-1
  • HAVLÍČEK, Karel. Management & controlling malé a střední firmy. Online. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2011. 220 s. ISBN 978-80-7408-056-2. [citováno 2024-04-24] info
  • PAVLICA Karel; JAROŠOVÁ Eva a Robert B. KAISER. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Management Press. 2015
    doporučená literatura
  • JOBBER, D. –LANCASTER, G.: Management prodeje. ComputerPress. ISBN 80-7226-533-4
  • SODOMKA Petr a Hana KLČOVÁ. 2011. Informační systémy v podnikové praxi. 2. akt. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 501 s. ISBN 978-80-251-2878-7.
  • KOZÁK, Vratislav. 2011. Budování vztahů se zákazníky: CRM v teorii a praxi. 1. vyd. Zlín: VeRBum, 2011, 182 s. ISBN 978-80-87500-02-6.
  • PITRA, Zbyněk a Hana MOHELSKÁ. Management transferu znalostí. Od prvního nápadu ke komerčně úspěšné inovaci. 1. vyd. Praha: Professional publishing. 2015. 336 s. ISBN 978-80-7431-145-1
  • BŘEČKOVÁ Pavla a Karel HAVLÍČEK. Řízení a financování inovací v malé a střední firmě. 1. vyd. Praha: VŠFS, o.p.s. Edice EUPRESS. 2015.
  • CEJTHAMR,Václav a Jiří DĚDINA. Management a organizační chování. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. ISBN 978-80-247-3348-7
  • CINGL, Ondřej, Jan DOLEŽAL a Jiří KRÁTKÝ. Pět kroků k úspěšnému projektu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2013. ISBN 978-80-247-4631-9
  • KUNZ, Vilém. Společenská odpovědnost firem. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 201 s. ISBN 978-80-247-3983-0.
  • TUČEK, David; HRABAL, Martin a Lukáš TRČKA. Procesní řízení v praxi podniků a vysokých škol. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer. 2015. 272 s. ISBN 978-80-747-8674-7.
  • SYNEK, M. a kol. Podniková ekonomika. Online. 1.vydání. Praha: C.H.Beck, 2000. ISBN 80-7179-388-4. [citováno 2024-04-24] info
    neurčeno
  • Mintzberg – The Rise and Fall of Strategic planning 1994
  • Vosoba Pavel – Dokonalá manažžerská selhání, Grada, 2008, ISBN: 8024724614
  • OMOLAJA, M. A. a Mirjana MARKOVIC. Modern Management: Concepts & Topical Issues. Online. Salt Lake City: Aardvark Global Publishing, 2008, [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky budou zpravidla obsahovat přednáškovou část (teorie, nové poznatky včetně praktických příkladů) a praktickou část (případovou studii). Součástí přednášky může být vyplnění sebehodnotících dotazníků, diskuse na dané téma, skupinová práce atd. Součástí bude zadávání úkolů pro domácí přípravu na následující výuku. Výuka v kombinovaném studiu bude probíhat formou řízené konzultace, kdy je vedle zhuštěné prezentace tématu předpokládáno též předchozí samostudium, aby byla možná následná konzultace. V prezenčním i kombinovaném studiu bude každé téma prezentováno (v detailní či zhuštěné formě – podle typu studia) vyučujícím s využitím PPT prezentace, a následováno diskusí. Prezenční studium: cyklus 12 přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě nichž si posluchač vytvoří představu o faktické úloze řízení (managementu) v podnikovém prostředí. Kombinované studium: 3 řízených konzultací (á 90 min.), v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, diskutována a konfrontována s reálnými příklady z praxe posluchačů tak, aby si posluchač byl schopen vytvořit představu o faktické úloze efektivního řízení v podnikovém prostředí.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZÁPOČTEM. Prezenční studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75% (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), plnění úkolů domácí přípravy. Vypracování zápočtové práce na téma "Můj manažerský vzor". Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky v min. 2 ze 3 řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace). Zápočtová práce bude zpracována na téma "Plán osobního rozvoje v jedné ze základních manažerských dovedností" (např. sebepoznávání, aktivní naslouchání, vedení dialogu, poskytování zpětné vazby, delegování, řízení porad, efektivní ovlivňování, motivování, řešení konfliktů atd.)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.