N_RKv Řízení kvality

Vysoká škola finanční a správní
léto 2017
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Bažantová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RKv/cRMO: každé liché pondělí 8:45–9:29 M14, každé liché pondělí 9:30–10:15 M14, J. Tichý
N_RKv/pRMO: každé sudé pondělí 8:45–9:29 M14, každé sudé pondělí 9:30–10:15 M14, J. Tichý
N_RKv/vMRVMO: So 11. 2. 8:00–9:30 M24, 9:45–11:15 M24, Pá 10. 3. 14:00–15:30 M24, J. Tichý
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a osvojit si zásady managementu jakosti;
- porozumět problematice jakosti v rámci konkurenceschopnosti výrobků i služeb;
- použít informace a znalosti v prostředí podnikového managementu jakosti;
- interpretovat problematiku v oblasti moderních přístupů k managementu jakosti.
Osnova
  • 1. Základní pojmy a pojetí managementu jakosti a systému jakosti v podniku (SJP).
  • 2. Význam systému jakosti v podniku (SJP). Důvody, realizace a zlepšování SJP, zásady a kapitoly SJP budovaného dle ISO 9000:2005.
  • 3. Struktura a obsah SJP budovaného dle ČSN EN ISO 9001:2000, se zaměřením na výstavbu procesního přístupu a členění procesů.
  • 4. Orientace na zákazníka a neustálé zlepšování.
  • 5. Měření a ekonomika v systémech jakosti podniku.
  • 6. Monitorování, měření, analýza a zlepšování.
  • 7. Měření spokojenosti zákazníka.
  • 8. Ekonomika v systémech jakosti podniku. Příčiny nákladů na nejakost, nositelé a důsledky nejakosti vlivem neshod.
  • 9. Informační podpora managementu jakosti, hodnocení kvality organizací.
  • 10. Softwarová podpora SJP, význam informačního systému, jeho potřebná struktura, vývoj, realizace a zdokonalování v podmínkách podniku.
  • 11. Hodnocení kvality organizací, Model excelence EFQM, cena za jakost.
  • 12. Národní politika jakosti v ČR.
Literatura
    doporučená literatura
  • NENADÁL, Jaroslav. Systémy managementu kvality: co, proč a jak měřit?. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-426-4.
  • BLECHARZ, Pavel. Kvalita a zákazník. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 978-80-87865-20-0.
  • BLECHARZ, Pavel. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. ISBN 978-80-86929-75-0.
  • SEDLÁČEK, Milan, Petr SUCHÁNEK a Jiří ŠPALEK. Kvalita a výkonnost průmyslových podniků. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6075-3.
  • SUCHÁNEK, Petr. Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2011. ISBN 978-80-210-5688-6.
  • Kožíšek, J.; Stieberová, B.: Management jakosti I, Praha, Vydavatelství ČVUT 2010
  • Kožíšek, J.; Stieberová, B.: Management jakosti II, Praha, Vydavatelství ČVUT 2010
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení; prezenční formě studia, a řízených skupinových konzultací; kombinované formě studia. Minimální povinná účast na cvičenív prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích; kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Kritériem pro udělení zápočtu je absolvování písemného testu, který se skládá z 10 otázek (minimum 50% bodů).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.