N_MePu Mediální publika

Vysoká škola finanční a správní
léto 2021
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MePu/pMPH: St 12:15–12:59 S13, St 13:00–13:45 S13, kromě St 3. 3. ; a Po 15. 3. 10:30–12:00 S23, I. Baslarová
N_MePu/vMPH: So 6. 2. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Pá 19. 2. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Pá 5. 3. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, I. Baslarová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět Mediální publika poskytuje základní seznámení s teoretickou reflexí a výzkumnými metodami publik. Vychází z předpokladu, že publika jsou plnohodnotnou součástí komunikačního procesu, významným partnerem komunikátorů v oblasti tvorby významu obsahů a klíčovým obchodním artiklem, který média směňují za příjem od zadavatelů reklamy. Studující se seznámí s vývojovou perspektivou zaměřenou na proměny chápání publika v sociologii a postupně se vydělujících mediálních studiích v průběhu 20. století. Dále získají představu o dnešnícg základních trendech kvantitativní a kvalitativní deskripce chování publika.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: – identifikovat a definovat jednotlivé typy mediálních publik, – porozumět spoluúčinkům médií na různé typy publik, – charakterizovat chování publika a identifikace diváků a divaček, – aplikovat jednotlivé metody výzkumu publika, – analyzovat marketingové strategie ve vztahu k publiku.
Osnova
  • Stručné dějiny publika, vývoj koncepcí publika v mediálních studiích 1.1 Od publika antických amfiteátrů k uživatelům internetu 1.2 Publikum jako masa, dav, subkultura, uživatelé 1.3 Behaviorální, strukturální, sociokulturní koncepce publik Aktivní publika: sémiotická a instrumentální aktivita publik 2.1 Status publika v rámci tzv. kulturálních studií: co jsou to kulturální studia a proč analyzují publikum? 2.2 Tvorba významů při recepci mediálních textů 2.3 Sociální užití médií v rámci každodennosti Publika nových médií: nové konfigurace vztahů aktérů mediální kultury 3.1 Druhý mediální věk jako konec asymetrie mezi podavatelem a příjemcem 3.2 Interakce, participace – od publik k uživatelům, user-generated content 3.3 Nová média a demokratizace veřejného prostoru – digitální veřejná sféra x digital divide
Literatura
    povinná literatura
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0. info
    neurčeno
  • str. 118-129
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022.