B_PR_1 Public Relations 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2015
Rozsah
2/1. 10 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Jílková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PR_1/cMMO: každý lichý čtvrtek 15:45–16:29 M17, každý lichý čtvrtek 16:30–17:15 M17, V. Kunz
B_PR_1/cM1PH: každou lichou středu 12:15–12:59 E225, každou lichou středu 13:00–13:45 E225, M. Kykalová
B_PR_1/cM2PH: každou lichou středu 10:30–11:14 E223, každou lichou středu 11:15–12:00 E223, M. Kykalová
B_PR_1/cM3PH: každou sudou středu 10:30–11:14 E225, každou sudou středu 11:15–12:00 E225, M. Kykalová
B_PR_1/pMMO: Čt 17:30–18:14 M17, Čt 18:15–19:00 M17, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Út 12:15–12:59 E230, Út 13:00–13:45 E230, kromě Út 10. 11. ; a Út 24. 11. 14:00–15:30 E007KC, P. Jílková
B_PR_1/uMPH: Út 10. 11. 15:45–17:15 E228, 17:30–19:00 E228, Út 24. 11. 15:45–17:15 E228, 17:30–19:00 E228, Út 8. 12. 17:30–19:00 E228, M. Kykalová
B_PR_1/vMPH: So 10. 10. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, So 24. 10. 9:45–11:15 E128, 11:30–13:00 E128, Pá 6. 11. 13:45–15:15 E222, M. Kykalová
Předpoklady
B_MaR Marketing
Podmínkou pro zakončení tohoto předmětu je ukončení předmětu B_Mar.a B SMak Struktura marketingových komunikací.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Public relations dnes představuje jeden z nejvýznamnějších a nejvíce používaných nástrojů integrované marketingové komunikace a od toho se odvíjí základní cíl studia: objasnit v teoretické a praktické rovině význam integrace nástrojů marketingové komunikace právě v této komunikační aktivitě (zejména PR v kombinaci s reklamou a osobním prodejem), zvládnout základní metodologické aspekty PR (historii, cíle, předmět, funkce, cílové skupiny oslovení, měření efektivnosti, způsoby nasazení v komunikačním marketingovém mixu) a ve cvičeních zvládnutí základních dovedností tvorby PR sdělení (zejména struktura psaných a audiovizuálních sdělení typu PR, odlišnosti od reklamních textů a klasické publicistiky). K naplnění tohoto cíle bude pozornost věnována historii a vývojovým trendům v oblasti public relations až k dnešnímu pojetí typu inzertních placených formátů a agendy setting (v překladu nastolování agendy). Zvláštní pozornost bude věnována otázkám praktického využití nástrojů public relations ve vlastním podniku/organizaci ve všech fázích marketingu a marketingových kampaní. Posluchači budou seznámeni i se specifickou součástí PR - krizovou komunikací, jejími hlavními zásadami a strategiemi. Zvláštní důraz bude kladen na současné techniky PR, na media relations jaké základní prostředek uskutečňování PR aktivit, které se projevují zejména v politické oblasti a které souvisejí se zmíněnou agendou setting (ovlivňující všechna média jedním tématem) a spinováním (tzv. spin doctors, určující témata agendy). Jde o velmi agresivní prvky ovlivňování veřejného mínění ve prospěch jedné skupiny. Nedílnou součástí předmětu budou praktická cvičení v multimediálním studiu VŠFS, kde se posluchači seznámí alespoň se základy tvorby psaných sdělení a audiovizuálních sdělení.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci
  • PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace)
  • PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace)
  • PŘEDNÁŠKA 4: Marketingové PR (vztah k propagaci produktu, odlišnosti PA,lobbing, sponzornig)
  • PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR)
  • PŘEDNÁŠKA 6: PR jako součást interní a externí komunikace (firemní hodnoty, komunikační strategie, interní a externí PR)
  • PŘEDNÁŠKA 7: Společenská odpovědnost podniků ( hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR)
  • PŘEDNÁŠKA 8: Podíl PR na budování značky (modely funkcí značky, příklady, rebranding)
  • PŘEDNÁŠKA 9: Vývoj PR a jeho funkce ve společnosti – 1. část (řízené vztahy 1776, management organizací, nástroj marketingové komunikace, agenda setting)
  • PŘEDNÁŠKA 10: Vývoj PR a jeho funkce ve společnosti – 2. část (PR jako součást komerčních aktivit médií, typologie a formáty inzerce)
  • PŘEDNÁŠKA 11: Odlišnosti public relations od klasické reklamy
  • PŘEDNÁŠKA 12: PR a vztah s médii (typologie českých médií, speciálně tisku, výběr média pro PR, mediální legislativa)
Literatura
    povinná literatura
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
    doporučená literatura
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Výukové metody
Typ výuky: výuka probíhá formou přednášky/cvičení a řízených skupinových konzultací. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři;prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti PR na stránkách odborného tisku – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Metody hodnocení
Zakončení předmětu bude probíhat ústní nebo písemnou formou v rozsahu daného učiva (rozhodnutí na zkoušejícím) v rozsahu znalostí všech 12 hlavních tematických bloků.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.