B_MKE_B Manažerská kultura a etika B

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Juraj Eisel, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Tomáš Kremr, Ph.D., LL.M.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Uvést studenty do aktuální problematiky manažerské kultury, manažerské etiky a společenské odpovědnosti firem. Charakterizovat postavení a úlohu manažerů, vysvětlit význam manažerské etiky. Vysvětlit význam společenské odpovědnosti firem. Analyzovat specifika národní a podnikové kultury nadnárodních organizací, globální procesy.
Výstupy z učení
Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz:
1. se budou orientovat v základních pojmech ze všech tří oblastí např.– definice pojmu organizační kultura, prvky organizační kultury, typologie firem apod.
2. budou umět vysvětlit souvislost firemní kultury se strategií firmy, vztah mezi morálkou a etikou, identifikovat klíčové oblasti SOF.
3. budou schopni argumentovat na téma výhody uplatňování etického i společensky odpovědného chování firmy, poukázat na případná úskalí v této oblasti.
4. budou znát, jak provést změny v manažerské kultuře, jak sestavit etický kodex i jak hodnotit SOF.
5. budou moci diskutovat na téma etický leadership a jeho přínos pro firmu, vliv manažera na organizační kulturu.
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • 1. Organizační kultura. Pojem kultura, organizační kultura, prvky a struktura organizační kultury. Scheinův model.
  • 2. Organizační kultura (pokračování). Obsah, síla a zdroje organizační kultury. Vznik a vývoj organizační kultury. Organizační kultura a strategie. Organizační kultura a výkonnost.
  • 3. Typologie organizační kultury. Typologie organizační kultury, formulované ve vztahu k organizační struktuře. Typologie formulované ve vztahu k vlivu prostředí.
  • 4. Typologie organizační kultury (pokračování). Typologie ve vztahu k fázi vývoje organizace. Typologie formulované ve vztahu k chování organizace.
  • 5. Utváření a změna organizační kultury. Typy a modely změny organizační kultury. Analýza organizační kultury jako východisko změny organizační kultury.
  • 6. Utváření a změna organizační kultury (pokračování). Implementace a vyhodnocení změny organizační kultury. Nástroje utváření změny organizační kultury. Role managementu při utváření a změně organizační kultury.
  • 7. Manažerská a podnikatelská etika v tržní ekonomice. Charakteristika a vývoj podnikatelské etiky. Zdůvodnění studia podnikatelské etiky. Situace v ČR, rozdíly v evropském a americkém přístupu. Ekonomické důvody naplňování podnikatelské etiky v tržní ekonomice.
  • 8. Etické hodnoty v ekonomické praxi. Charakteristika morálky. Etika, vztah morálky a etiky.
  • 9. Principy, nástroje a metody etického řízení. Nástroje a principy etického řízení. Etický kodex.
  • 10. Manažerská etika. Etické řízení – zisk z hlediska etiky. Manažerská etika a její aplikace (morálka – erudice - aplikace). Etický leadership.
  • 11. Společenská odpovědnost firem (SOF). Vývoj, definice,charakteristické znaky. Oblasti společenské odpovědnosti. Argumenty pro/proti přijetí společenské odpovědnosti.
  • 12. Související koncepce a pojmy se SOF. Trvale udržitelný rozvoj, Firemní občanství, Firemní filantropie. Evropská unie a CSR, CSR v ČR. Implementace CSR do firemní praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • BROOKS,, I. Firemní kultura. Praha, 2005. info
  • SEKNIČKA, Pavel a Anna PUTNOVÁ. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Vyd. 1. Praha: Grada Publihing, 2016, 200 s. ISBN 978-80-271-9146-8.
    doporučená literatura
  • BURG, Ryan. Business ethics for material world. Vyd. 1. Cambridge: Cambridge University Press, 2018, 379 s. ISBN 978-1-107-18301-8.
  • COLLINS, Denis. Business ethics. Vyd. 2. Los Angeles: SAGE, 2019, 568 s. ISBN 978-1-5063-8805-2.
  • DYTRT, Zdenek a kol. Ženy a management. Vyd. 1. Brno: BizBooks, 2017, 200 s. ISBN 978-80-265-0181-7.
  • TETŘEVOVÁ, Liběna a kol. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2017, 224 s. ISBN 978-80-271-0285-3.
  • ARGENTI, Paul A. Corporate responsibility. Vyd. 1. Los Angeles: SAGE, 2016, 387 s. ISBN 978-1-4833-8310-1.
  • HASKI-LEVENTHAL, Debbie. Strategic corporate social responsibility. Vyd. 1. Los Angeles: Sage, 2018, 377 s. ISBN 978-1-4739-9801-8.
  • HREHOVÁ, Daniela a ŽIARAN, Pavel. Etické správanie a rozhodovanie v manažérskom kontexte. Vyd. 1. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2018, 68 s. ISBN 978-80-553-2916-1.
  • GILBERT, Joseph. Ethics for managers. Vyd. 2. New York: Routledge, 2016, 284 s. ISBN 978-1-138-91949-5.
  • SOKOL, Jan. Ethics, life and institutions. Vyd. 1. Prague: Karolinum Press, 2016, 258 s. ISBN 978-80-246-3429-6.
Výukové metody
Přednášky, cvičení a případové studie v presenční formě studia, přednášky a konkrétní příklady z praxe v kombinované formě studia. Každé téma bude presentováno vyučujícím s využitím PPT presentace s následnou diskusí studentů na zadané téma. Minimální povinná účast v prezenční formě studia je 75%, v kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být zadány dodatečné studijní povinnosti (např. širší rozsah povinné seminární práce)
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Kritériem je úspěšné složení písemného testu.
Informace učitele
Individuální studijní plán (ISP)
Pro studenty s ISP, kteří nesplní minimální povinnou účast na přednáškách, je povinné zpracování semestrální práce odevzdané/zaslané e-mailem vyučujícímu nejpozději v posledním týdnu výukového období. Text semestrální práce v rozsahu 10 NS musí splňovat metodické požadavky na závěrečné práce. Téma práce pro aktuální AR: Etické kodexy v pracovní praxi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2024/B_MKE_B