VSFS:B_MKE_B Manažerská kultura a etika B - Informace o předmětu
B_MKE_B Manažerská kultura a etika B
Vysoká škola finanční a správníléto 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Juraj Eisel, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Tomáš Kremr, Ph.D., LL.M.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Uvést studenty do aktuální problematiky manažerské kultury, manažerské etiky a společenské odpovědnosti firem. Charakterizovat postavení a úlohu manažerů, vysvětlit význam manažerské etiky. Vysvětlit význam společenské odpovědnosti firem. Analyzovat specifika národní a podnikové kultury nadnárodních organizací, globální procesy.
- Výstupy z učení
- Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz:
1. se budou orientovat v základních pojmech ze všech tří oblastí např.– definice pojmu organizační kultura, prvky organizační kultury, typologie firem apod.
2. budou umět vysvětlit souvislost firemní kultury se strategií firmy, vztah mezi morálkou a etikou, identifikovat klíčové oblasti SOF.
3. budou schopni argumentovat na téma výhody uplatňování etického i společensky odpovědného chování firmy, poukázat na případná úskalí v této oblasti.
4. budou znát, jak provést změny v manažerské kultuře, jak sestavit etický kodex i jak hodnotit SOF.
5. budou moci diskutovat na téma etický leadership a jeho přínos pro firmu, vliv manažera na organizační kulturu. - Osnova
- Osnova přednášek:
- 1. Organizační kultura. Pojem kultura, organizační kultura, prvky a struktura organizační kultury. Scheinův model.
- 2. Organizační kultura (pokračování). Obsah, síla a zdroje organizační kultury. Vznik a vývoj organizační kultury. Organizační kultura a strategie. Organizační kultura a výkonnost.
- 3. Typologie organizační kultury. Typologie organizační kultury, formulované ve vztahu k organizační struktuře. Typologie formulované ve vztahu k vlivu prostředí.
- 4. Typologie organizační kultury (pokračování). Typologie ve vztahu k fázi vývoje organizace. Typologie formulované ve vztahu k chování organizace.
- 5. Utváření a změna organizační kultury. Typy a modely změny organizační kultury. Analýza organizační kultury jako východisko změny organizační kultury.
- 6. Utváření a změna organizační kultury (pokračování). Implementace a vyhodnocení změny organizační kultury. Nástroje utváření změny organizační kultury. Role managementu při utváření a změně organizační kultury.
- 7. Manažerská a podnikatelská etika v tržní ekonomice. Charakteristika a vývoj podnikatelské etiky. Zdůvodnění studia podnikatelské etiky. Situace v ČR, rozdíly v evropském a americkém přístupu. Ekonomické důvody naplňování podnikatelské etiky v tržní ekonomice.
- 8. Etické hodnoty v ekonomické praxi. Charakteristika morálky. Etika, vztah morálky a etiky.
- 9. Principy, nástroje a metody etického řízení. Nástroje a principy etického řízení. Etický kodex.
- 10. Manažerská etika. Etické řízení – zisk z hlediska etiky. Manažerská etika a její aplikace (morálka – erudice - aplikace). Etický leadership.
- 11. Společenská odpovědnost firem (SOF). Vývoj, definice,charakteristické znaky. Oblasti společenské odpovědnosti. Argumenty pro/proti přijetí společenské odpovědnosti.
- 12. Související koncepce a pojmy se SOF. Trvale udržitelný rozvoj, Firemní občanství, Firemní filantropie. Evropská unie a CSR, CSR v ČR. Implementace CSR do firemní praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- BROOKS,, I. Firemní kultura. Praha, 2005. info
- SEKNIČKA, Pavel a Anna PUTNOVÁ. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Vyd. 1. Praha: Grada Publihing, 2016, 200 s. ISBN 978-80-271-9146-8.
- doporučená literatura
- BURG, Ryan. Business ethics for material world. Vyd. 1. Cambridge: Cambridge University Press, 2018, 379 s. ISBN 978-1-107-18301-8.
- COLLINS, Denis. Business ethics. Vyd. 2. Los Angeles: SAGE, 2019, 568 s. ISBN 978-1-5063-8805-2.
- DYTRT, Zdenek a kol. Ženy a management. Vyd. 1. Brno: BizBooks, 2017, 200 s. ISBN 978-80-265-0181-7.
- TETŘEVOVÁ, Liběna a kol. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2017, 224 s. ISBN 978-80-271-0285-3.
- ARGENTI, Paul A. Corporate responsibility. Vyd. 1. Los Angeles: SAGE, 2016, 387 s. ISBN 978-1-4833-8310-1.
- HASKI-LEVENTHAL, Debbie. Strategic corporate social responsibility. Vyd. 1. Los Angeles: Sage, 2018, 377 s. ISBN 978-1-4739-9801-8.
- HREHOVÁ, Daniela a ŽIARAN, Pavel. Etické správanie a rozhodovanie v manažérskom kontexte. Vyd. 1. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2018, 68 s. ISBN 978-80-553-2916-1.
- GILBERT, Joseph. Ethics for managers. Vyd. 2. New York: Routledge, 2016, 284 s. ISBN 978-1-138-91949-5.
- SOKOL, Jan. Ethics, life and institutions. Vyd. 1. Prague: Karolinum Press, 2016, 258 s. ISBN 978-80-246-3429-6.
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení a případové studie v presenční formě studia, přednášky a konkrétní příklady z praxe v kombinované formě studia. Každé téma bude presentováno vyučujícím s využitím PPT presentace s následnou diskusí studentů na zadané téma. Minimální povinná účast v prezenční formě studia je 75%, v kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být zadány dodatečné studijní povinnosti (např. širší rozsah povinné seminární práce)
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Kritériem je úspěšné složení písemného testu.
- Informace učitele
- Individuální studijní plán (ISP)
Pro studenty s ISP, kteří nesplní minimální povinnou účast na přednáškách, je povinné zpracování semestrální práce odevzdané/zaslané e-mailem vyučujícímu nejpozději v posledním týdnu výukového období. Text semestrální práce v rozsahu 10 NS musí splňovat metodické požadavky na závěrečné práce. Téma práce pro aktuální AR: Etické kodexy v pracovní praxi. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2024/B_MKE_B