VSFS:B_Mar Marketing - Informace o předmětu
B_Mar Marketing
Vysoká škola finanční a správnízima 2011
- Rozsah
- 2/0. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Karel Eliáš, CSc. (cvičící)
Ing. Pavel Klička, PhD. (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Ing. Miloslav Šašek (cvičící)
Ing. Miloslav Vaňák (cvičící) - Garance
- Ing. Miloslav Vaňák
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Mar/pMMO: každé liché úterý 10:30–11:14 M14, každé liché úterý 11:15–12:00 M14, každé liché úterý 12:15–12:59 M14, každé liché úterý 13:00–13:45 M14, A. Klosová
B_Mar/pMPH: Čt 10:30–11:14 E007KC, Čt 11:15–12:00 E007KC, M. Vaňák
B_Mar/sMKL: St 26. 10. 14:00–15:30 K303, St 7. 12. 17:30–19:00 K203, 19:15–20:45 K203, St 14. 12. 17:30–19:00 K203, 19:15–20:45 K203, P. Klička
B_Mar/sMPH: St 12. 10. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, St 26. 10. 17:30–19:00 E228, St 9. 11. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, P. Klička
B_Mar/vMMO: Pá 18. 11. 15:30–17:00 M26, Pá 2. 12. 13:45–15:15 M26, 15:30–17:00 M26, Pá 16. 12. 13:45–15:15 M26, 15:30–17:00 M26, V. Kunz
B_Mar/vM2PH: So 19. 11. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, So 3. 12. 14:00–15:30 E223, Pá 16. 12. 15:30–17:00 E223, Pá 13. 1. 15:30–17:00 E223, M. Šašek
B_Mar/vM3PH: So 19. 11. 14:00–15:30 E224, So 3. 12. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, Pá 16. 12. 17:15–18:45 E224, Pá 13. 1. 17:15–18:45 E224, M. Šašek - Předpoklady
- Základním předpokladem studenta je schopnost porozumět teorii marketingu a schopnost aplikovat získané teoretické znalosti na praktické příklady z oblasti marketingového řízení podniku.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem přednášek je vymezit roli marketingu v moderní ekonomice a také v jednotlivých etapách jeho vývoje. Definovat typy zákazníků a jejich chování na trhu, faktory, které na toto chování mají vliv a charakterizovat vývoj zákaznických potřeb. Definovat také změny v poměru sil na trhu a jejich význam jako pro zákazníka, tak pro producenta (výrobce nebo poskytovatele služeb). Seznámit s vlivy vnějšího makro a mikrookolí a vnitřními zdroji (silami) podniku a se základními metodami a postupy analýzy tohoto okolí. Seznámit s Porterovou analýzou a s podstatou metody STP. Vysvětlit význam SWOT analýzy v oblasti silných a slabých stránek podniku a příležitostí i rizik. Charakterizovat nejdůležitější vnitřní zdroje podniku. Vysvětlit podstatu práce s portfolio analýzami, zejména maticí BCG a dalšími typy analýz. Dále seznámit seznámit se základními typy produktu, jeho vlastnostmi. Vysvětlit podstatu a význam práce s křivkou životního cyklu produktu. Seznámit se základními postupy a požadavky při tvorbě produktu. Charakterizovat také vývoj hlavních ekonomických ukazatelů. Seznámit se základními postupy a požadavky při tvorbě produktu a jeho umístění na trhu. Vysvětlit specifické vlastnosti produktu – služby. Vymezit úlohu práce s cenou a seznámit s hlavními externími vlivy na tvorbu ceny a strategiemi cenové tvorby. Vysvětlit podstatu jednotlivých hlavních typů cen, důvodů ke změně cen a seznámit s typy cenových slev a možnostmi reakce na cenové změny konkurence. Seznámit s prodejními cestami a organizací prodeje a specifickými vlastnostmi maloobchodu a velkoobchodu včetně jejich úlohy při tvorbě hodnoty produktu. Vysvětlit význam informací a vytváření informačních databází pro úspěšnou činnost firmy a její konkurence schopnost na trhu. Charakterizovat základní marketingové strategie, principy strategického myšlení a význam a tvorbu strategického marketingového plánu a dalších typů plánů podniku. Charakterizovat základní prvky marketingové mixu a prvky marketingového mixu ve službách. Vysvětlit možnosti práce s jednotlivými prvky marketingového mixu v rámci positioningu produktu do vybraných segmentů zákazníků. Seznámit s úlohou marketingové komunikace při řízení vztahů se zákazníky a získávání konkurenční výhody. Seznámit s prvky propagačního mixu. Vysvětlit úlohu integrované marketingové komunikace. Charakterizovat význam a úlohu logistiky v procesu marketingové komunikace a seznámit s nejdůležitějšími médii. Vysvětlit důležitost adekvátního financování propagace ve vztahu k pozici produktů na trhu a také aktuální situaci podniku v rámci konkurenčního prostředí. Vysvětlit vztah mezi vývojem křivky životního cyklu produktu a použitím prvků propagačního mixu. Dále připomenout, jak významnou úlohu sehrává internet jako součást nového a efektivnějšího vztahu mezi výrobci nebo poskytovateli služeb a jejich zákazníky i v prezentaci podniku. Charakterizovat hlavní prvky a součásti e-businessu, e-komunikace a elektronických obchodů. Charakterizovat specifickou roli prvků marketingového mixu při elektronickém obchodování i metodami kvantitativního a kvalitativního hodnocení těchto činností.
- Osnova
- 1.Charakteristika a definice marketingu. 2.Zákazník a současný marketing. 3.Směna a obchodní vztahy. 4.Vnější a vnitřní činitele. 5. Management trhu. 6.Marketingové analýzy. 7.Produkt a jeho charakteristika. 8.Životní cyklus produktu. 9.Vývoj produktu. 10.Strategie a metody stanovení ceny. 11.Změna ceny a reakce na cenové změny konkurence. 12.Distribuce produktů na trhu. 13.Prodejní cesty a organizace prodeje. 14.Maloobchodní a velkoobchodní prodej a jejich specifické vlastnosti. 15.Marketingové informace a informační soustava marketingu. 16.Marketingové strategie a marketingový plán. 17.Marketingovým mix. 18.Marketingová komunikace a propagace. 19.Logistika komunikace. 20.Výběr a vlastnosti médií a rozpočet na propagaci. 21.Propagace a životní cyklus produktu. 22.Vliv informačních technologií na marketing. 23.Elektronické podnikání a internet. 24.Základní druhy elektronického obchodování a marketingový mix.
- Literatura
- povinná literatura
- Vaňák, M.: Základy marketingu. 2.přepracované vydání. Praha: VŠFS 2011
- Bureš, I.: Ofenzivní marketing aneb jak zaútočit na konkurenci. Praha, Managemet Press 2002
- Kotler, P.: Marketing management. Praha, Grada Publishing, 2006
- Havlíček, K., Kašík, M.: Marketingové řízení malých a středních podniků. Praha, Management Press, 2005
- doporučená literatura
- Váňa, P. a kolektiv: Direct marketing v teorii a praxi. Praha, Management Press, 2006
- Čichovský, L.: Marketing konkurenceschopnosti. Praha, Radix, 2002
- Havlíček, K., Kašík, M.: Podnikový marketing. VŠFS, 2004
- Chlebovský, V.: CRM - Řízení vztahů se zákazníky. Computer Press, 2005
- Horáková, I.: Strategický marketing. Praha, Grada Publishing, 2001
- Stuchlík, P., Dvořáček, M.: Marketing na internetu. Praha, Grada Publishing, 2000
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou interaktivních přednášek s PowerPointovou prezentací, diskuse a řízených skupinových konzultací v kombinovaném studiu.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou (ZK, 7 kreditů), který je podle počtu zúčastněných studentů realizován formou písemného testu nebo jako ústní zkouška.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2011/B_Mar