V originále
Logical thinking is a cognitive ability that underpins the understanding of many hard sciences, computer science subjects, and the performance in the fields related to these subjects. It is a lack of consensus, however, as to what constitutes logical thinking, and whether the education system nurtures or hinders its development. If we can understand these aspects, maybe we can start improving the process of developing logical thinking in our students. This research is a qualitative study, using 12 semi-structured interviews with 13 questions, in total duration of 616 minutes, to investigate the perceptions of 5 female and 7 male teachers from three Romanian technical universities about the process of developing logical thinking of their students. The benefit of answering this research question is that we can learn how we could address the systemic gaps to increase the students’ performance in technical fields. The study takes an approach of analysis based on Uri Bronfenbrenner’s bioecological theory, to look into themes from the micro and meso systems of Bronfenbrenner’s model. Three major themes were identified to answer the two research questions, which identify systemic gaps on how logical thinking is mainly hindered in the child’s early development, leading to insufficiently developed skills in students entering college that make the learning exercise difficult and increase the dropout rate. At the same time, the study identifies paths to improve the teaching of technical subjects, and the perception of needed abilities and traits in students applying for technical majors.
In Czech
Logické myšlení je kognitivní schopnost, která podporuje porozumění mnoha tvrdým vědám, předmětům informatiky a výkonnosti v oborech souvisejících s těmito předměty. Chybí však shoda v tom, co tvoří logické myšlení a zda vzdělávací systém jeho rozvoj živí nebo brání. Pokud dokážeme pochopit tyto aspekty, možná můžeme začít zlepšovat proces rozvoje logického myšlení u našich studentů. Tento výzkum je kvalitativní studií využívající 12 polostrukturovaných rozhovorů se 13 otázkami, v celkové délce 616 minut, ke zkoumání vnímání 5 učitelek a 7 učitelů ze tří rumunských technických univerzit o procesu rozvoje logického myšlení jejich studentů. . Přínosem odpovědi na tuto výzkumnou otázku je, že se můžeme naučit, jak bychom mohli řešit systémové mezery, abychom zvýšili výkon studentů v technických oborech. Studie využívá přístup analýzy založené na bioekologické teorii Uri Bronfenbrennera, aby se podíval na témata z mikro a meso systémů Bronfenbrennerova modelu. Byla identifikována tři hlavní témata, která mají odpovědět na dvě výzkumné otázky, které identifikují systémové mezery v tom, jak je logické myšlení omezováno především v raném vývoji dítěte, což vede k nedostatečně rozvinutým dovednostem studentů nastupujících na vysokou školu, což ztěžuje učení a zvyšuje míru předčasného ukončování studia. Studium zároveň identifikuje cesty ke zkvalitnění výuky technických předmětů a vnímání potřebných schopností a vlastností u studentů hlásících se do technických oborů.