J 2022

Understanding Polarization Effects on Voice- Based Social Media: A Clubhouse Analysis

CAROLEO, Laura and Giuseppe MAIELLO

Basic information

Original name

Understanding Polarization Effects on Voice- Based Social Media: A Clubhouse Analysis

Name in Czech

Chápání vlivu polarizace na sociální média založená na hlasu: Analýza Clubhouse

Authors

CAROLEO, Laura (380 Italy) and Giuseppe MAIELLO (380 Italy, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Italian Sociological Review, Verona, QuiEdit, 2022, 2239-8589

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50802 Media and socio-cultural communication

Country of publisher

Italy

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/22:#0000888

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

netnografie; polarizace; transgender studia

Keywords in English

netnography; polarization; transgender studies

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 7/3/2023 14:23, Mgr. Jitka Štruncová

Abstract

V originále

Modern societies have been strongly influenced by the development of digital media, which has facilitated not only the transmission of information and symbolic content, but also the creation of new forms of action, interaction, and social relations. The pervasiveness of digitization increased between 2020 and 2021 due to the COVID- 19 pandemic, which led to the lockdown of the entire world population and moved sociality predominantly online. The year 2020 also saw the emergence of a new social media platform called Clubhouse, which was based entirely on oral communication. The “global village” is recovering what Walter Ong calls secondary orality, which is typical of electronic media in literate societies, characterized by the recovery of speech in electronic form. Today, the development of technologies has introduced what Derrick de Kerckhove calls tertiary orality. The objective of the article is to follow the re-emergence of oral cultures as a new mode of online communication, focusing on the Italian community and the divergence between different groups of users strictly associated with polarization in highly propagandistic discourse.

In Czech

Moderní společnosti byly silně ovlivněny rozvojem digitálních médií, která usnadnila nejen přenos informací a symbolického obsahu, ale také vedla k vytváření nových forem jednání, interakce a sociálních vztahů. Všudypřítomnost digitalizace mezi lety 2020 a 2021 vzrostla z důvodu pandemie COVID-19, která vedla k vynucené separaci celé světové populace a přesunula společnost převážně do online prostoru. V roce 2020 také vzniklo nové "sociální médium" s názvem Clubhouse, které fungovalo výhradně prostřednictvím ústní komunikace. „Globální vesnice" obnovuje to, co Walter Ong nazývá sekundární oralitou, ta je typická pro elektronická média v gramotných společnostech, vyznačujících se obnovou řeči v elektronické podobě. Dnes vývoj technologií zavedl to, co Derrick de Kerckhove nazývá terciární oralitou. Cílem článku je sledovat znovuobjevení orální kultury jako nového způsobu online komunikace se zaměřením na italskou komunitu a divergenci mezi různými skupinami uživatelů spojenou striktně s polarizací v typu diskurzu propagandistického charakteru.

Files attached