V originále
Modern societies have been strongly influenced by the development of digital media, which has facilitated not only the transmission of information and symbolic content, but also the creation of new forms of action, interaction, and social relations. The pervasiveness of digitization increased between 2020 and 2021 due to the COVID- 19 pandemic, which led to the lockdown of the entire world population and moved sociality predominantly online. The year 2020 also saw the emergence of a new social media platform called Clubhouse, which was based entirely on oral communication. The “global village” is recovering what Walter Ong calls secondary orality, which is typical of electronic media in literate societies, characterized by the recovery of speech in electronic form. Today, the development of technologies has introduced what Derrick de Kerckhove calls tertiary orality. The objective of the article is to follow the re-emergence of oral cultures as a new mode of online communication, focusing on the Italian community and the divergence between different groups of users strictly associated with polarization in highly propagandistic discourse.
Česky
Moderní společnosti byly silně ovlivněny rozvojem digitálních médií, která usnadnila nejen přenos informací a symbolického obsahu, ale také vedla k vytváření nových forem jednání, interakce a sociálních vztahů. Všudypřítomnost digitalizace mezi lety 2020 a 2021 vzrostla z důvodu pandemie COVID-19, která vedla k vynucené separaci celé světové populace a přesunula společnost převážně do online prostoru. V roce 2020 také vzniklo nové "sociální médium" s názvem Clubhouse, které fungovalo výhradně prostřednictvím ústní komunikace. „Globální vesnice" obnovuje to, co Walter Ong nazývá sekundární oralitou, ta je typická pro elektronická média v gramotných společnostech, vyznačujících se obnovou řeči v elektronické podobě. Dnes vývoj technologií zavedl to, co Derrick de Kerckhove nazývá terciární oralitou. Cílem článku je sledovat znovuobjevení orální kultury jako nového způsobu online komunikace se zaměřením na italskou komunitu a divergenci mezi různými skupinami uživatelů spojenou striktně s polarizací v typu diskurzu propagandistického charakteru.