2022
Как *ǫpir' стал вампиром, Граф Дракула, «славянский вампир» и продукт массовой культуры
MAIELLO, GiuseppeZákladní údaje
Originální název
Как *ǫpir' стал вампиром, Граф Дракула, «славянский вампир» и продукт массовой культуры
Název česky
Jak se *ǫpir' stal upírem, hrabě Drákula, „slovanský upír“ a produkt masové kultury
Název anglicky
How the *ǫpirʼ Became a Vampire, the Count Dracula, a “Slavic vampire”, and a Product of Mass Culture
Autoři
MAIELLO, Giuseppe (380 Itálie, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Česká a slovenská slavistická komparatistika a wollmanovská tradice, od s. 107-121, 15 s. 2022
Nakladatel
Česká asociace slavistů
Další údaje
Jazyk
ruština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60404 Folklore studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/04274644:_____/22:#0000890
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
ISBN
978-80-88296-17-1
Klíčová slova česky
Masová kultura; Gotická literatura; Východní Evropa; Vampýr
Klíčová slova anglicky
Mass culture; Gothic literature; Eastern Europe; Vampyre
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 2. 2023 12:56, Mgr. Jitka Štruncová
V originále
The nineteenth-century Western model of the vampire is that of a person, most often aristocratic and with a castle to be somewhere in Eastern Europe, where it is not even clear whether he/she is dead or not, but which causes sickness and death to the unsuspecting people around him/her, most of the time by sucking their blood. The Carpathians, which extend from Bohemia to Serbia, passing through Slovakia, Poland, Ukraine and Hungary, represent the scenario par excellence in Western vampire fiction to this day. Anyone who knows these mountains knows how beautiful and pleasant they are. However, it was necessary to create a counterpart to the amenity of the western countryside,in particular to the English countryside, therefore the Carpathians were to become the most dismal and sinister place in the world. Our study starts from the etymology and the original meaning of the word vampire, and focuses in particular on the literary aspects that have caraterized this figure, very present, albeit with different names, in the folklore of the whole planet, to take on ever more different aspects compared to the past, but then crystallized on an idealized nineteenth-century Gothic model.
Česky
Západní model upíra devatenáctého století je člověk nejčastěji aristokratického původu, sídlící na zámku někde ve východní Evropě. Není jasné, zda je mrtvý nebo ne, avšak způsobuje nemoci a smrt nic netušícím lidem kolem sebe, a to většinou sáním krve. Karpaty, které se táhnou od Čech po Srbsko a procházejí Slovenskem, Polskem, Ukrajinou, Maďarskem a Rumunskem, dodnes představují scénář par excellence pro západní upírskou fikci. Kdo zná tyto hory ví, jak jsou krásné a přívětiví. Bylo však nutné vytvořit protějšek ke kráse západního venkova, zejména anglického, a proto se Karpaty měly stát nejpochmurnějším a nejzlověstnějším místem na světě. Naše studie vychází z etymologie a původního významu slova upír a zaměřuje se zejména na literární aspekty, které provázejí tuto postavu, velmi přítomnou, i když s různými jmény, folklórem celé planety.
Anglicky
The nineteenth-century Western model of the vampire is that of a person, most often aristocratic and with a castle to be somewhere in Eastern Europe, where it is not even clear whether he/she is dead or not, but which causes sickness and death to the unsuspecting people around him/her, most of the time by sucking their blood. The Carpathians, which extend from Bohemia to Serbia, passing through Slovakia, Poland, Ukraine and Hungary, represent the scenario par excellence in Western vampire fiction to this day. Anyone who knows these mountains knows how beautiful and pleasant they are. However, it was necessary to create a counterpart to the amenity of the western countryside,in particular to the English countryside, therefore the Carpathians were to become the most dismal and sinister place in the world. Our study starts from the etymology and the original meaning of the word vampire, and focuses in particular on the literary aspects that have caraterized this figure, very present, albeit with different names, in the folklore of the whole planet.