C 2022

Как *ǫpir' стал вампиром, Граф Дракула, «славянский вампир» и продукт массовой культуры

MAIELLO, Giuseppe

Basic information

Original name

Как *ǫpir' стал вампиром, Граф Дракула, «славянский вампир» и продукт массовой культуры

Name in Czech

Jak se *ǫpir' stal upírem, hrabě Drákula, „slovanský upír“ a produkt masové kultury

Name (in English)

How the *ǫpirʼ Became a Vampire, the Count Dracula, a “Slavic vampire”, and a Product of Mass Culture

Authors

MAIELLO, Giuseppe (380 Italy, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Česká a slovenská slavistická komparatistika a wollmanovská tradice, p. 107-121, 15 pp. 2022

Publisher

Česká asociace slavistů

Other information

Language

Russian

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60404 Folklore studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/04274644:_____/22:#0000890

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-88296-17-1

Keywords (in Czech)

Masová kultura; Gotická literatura; Východní Evropa; Vampýr

Keywords in English

Mass culture; Gothic literature; Eastern Europe; Vampyre

Tags

AR 2021-2022, odmeny_2023, RIV_2023, xC2

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 1/2/2023 12:56, Mgr. Jitka Štruncová

Abstract

ORIG CZ EN

V originále

The nineteenth-century Western model of the vampire is that of a person, most often aristocratic and with a castle to be somewhere in Eastern Europe, where it is not even clear whether he/she is dead or not, but which causes sickness and death to the unsuspecting people around him/her, most of the time by sucking their blood. The Carpathians, which extend from Bohemia to Serbia, passing through Slovakia, Poland, Ukraine and Hungary, represent the scenario par excellence in Western vampire fiction to this day. Anyone who knows these mountains knows how beautiful and pleasant they are. However, it was necessary to create a counterpart to the amenity of the western countryside,in particular to the English countryside, therefore the Carpathians were to become the most dismal and sinister place in the world. Our study starts from the etymology and the original meaning of the word vampire, and focuses in particular on the literary aspects that have caraterized this figure, very present, albeit with different names, in the folklore of the whole planet, to take on ever more different aspects compared to the past, but then crystallized on an idealized nineteenth-century Gothic model.

In Czech

Západní model upíra devatenáctého století je člověk nejčastěji aristokratického původu, sídlící na zámku někde ve východní Evropě. Není jasné, zda je mrtvý nebo ne, avšak způsobuje nemoci a smrt nic netušícím lidem kolem sebe, a to většinou sáním krve. Karpaty, které se táhnou od Čech po Srbsko a procházejí Slovenskem, Polskem, Ukrajinou, Maďarskem a Rumunskem, dodnes představují scénář par excellence pro západní upírskou fikci. Kdo zná tyto hory ví, jak jsou krásné a přívětiví. Bylo však nutné vytvořit protějšek ke kráse západního venkova, zejména anglického, a proto se Karpaty měly stát nejpochmurnějším a nejzlověstnějším místem na světě. Naše studie vychází z etymologie a původního významu slova upír a zaměřuje se zejména na literární aspekty, které provázejí tuto postavu, velmi přítomnou, i když s různými jmény, folklórem celé planety.
Displayed: 5/11/2024 17:58