D 2017

Výzkumy jazykové situace ve firemním prostředí v ČR s ohledem na německý jazyk

POTOCKÝ, Tomislav

Basic information

Original name

Výzkumy jazykové situace ve firemním prostředí v ČR s ohledem na německý jazyk

Name in Czech

Výzkumy jazykové situace ve firemním prostředí v ČR s ohledem na německý jazyk

Name (in English)

Recent studies on language situation in Czech companies with special regard to German

Authors

POTOCKÝ, Tomislav

Edition

1. vyd. Košice, Forlang 2017, p. 159-163, 5 pp. 2017

Publisher

Technická univerzita v Košiciach

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-553-2843-0

ISSN

Keywords (in Czech)

firemní komunikace; jazyková adaptace; nadnárodní podniky; podniková lingvistika; teorie jazykového managementu

Keywords in English

Language Management Theory; language situation; multinational companies

Tags

Reviewed
Změněno: 21/7/2022 12:45, Mgr. Jitka Štruncová

Abstract

V originále

V předkládaném příspěvku je podán přehled recentních výzkumů v oblasti aplikované lingvistiky, zacílené na postižení různých aspektů jazykového situace v českých výrobních firmách s výrazným mezinárodním prvkem. V první části je přiblížena evropská rovina jazykové politiky ve firemní sféře, reprezentovaná výzkumným projektem LINEE. V druhé části jsou blíže rozebrány vybrané aspekty výsledků výzkumů, založených na metodologickém fundamentu teorie jazykového managementu.

In English

The paper offers an overview of current surveys on language situation in multinational enterprises in the Czech Republic. In the introductory paragraph, a broader European perspective on the relation between foreign language skills and corporate export performance is outlined. The main attention is paid to the analysis of the survey responses based on the methodology of the Language Management Theory which have identified some key elements of language management adopted by multinational companies in the Czech Republic.