Detailed Information on Publication Record
2018
REFLECTION OF TRADITIONAL MEDIA OWNERS IN PUBLIC PERCEPTION
VARVAŽOVSKÁ, Pavla and Martina JARKOVSKÁBasic information
Original name
REFLECTION OF TRADITIONAL MEDIA OWNERS IN PUBLIC PERCEPTION
Name in Czech
Odraz vlastníků tradičních médií ve vnímání veřejnosti
Authors
VARVAŽOVSKÁ, Pavla and Martina JARKOVSKÁ
Edition
Trnava, Marketing identity 2018 : Digital Mirrors - part II, p. 316-324, 9 pp. 2018
Publisher
Faculty of Mass Media Communication University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50500 5.5 Law
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
University of Finance and Administration
ISBN
978-80-8105-985-8
ISSN
UT WoS
000467819300030
Keywords (in Czech)
spotřebitelé; etika; média; vliv médií; vlastníci médií; objektivita; veřejné mínění; společenská odpovědnost
Keywords in English
Consumers; Ethics; Media; Media Influence; Media Owners; Objectiveness; Public Opinion; Social Responsibility
Tags
Reviewed
Změněno: 21/7/2022 14:06, Mgr. Jitka Štruncová
V originále
Due to the fact that the largest Czech publishers have recently become part of the most important and most influential business groups, the aim of the paper is to find out the perception of this fact by the public. The paper also deals with the relationship of economics and business ethics. Within the conducted quantitative research it was investigated whether or not the public has information on business background of various media ad whether or not the public considers the media of interest in terms of shaping public opinion. The qualitative research through semi-structured interviews with selected players focuses on the activity of the media and the need to regulate this type of business. Finally, the recommendations were adopted, based on the results of the field survey.
In Czech
Vzhledem k tomu, že největší čeští vydavatelé se v poslední době stali součástí nejvýznamnějšího a nejvlivnějších podnikatelských skupin, je cílem příspěvku zjistit, jak tuto skutečnost vnímají veřejnosti. Příspěvek se rovněž zabývá vztahem ekonomiky a podnikatelské etiky. V rámci provedeného kvantitativního výzkumu bylo zjišťováno, zda veřejnost má či nemá informace o podnikatelském zázemí různých médií ad zda veřejnost považuje média za zajímavá, či nikoliv z hlediska utváření veřejného mínění. Kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s vybranými aktéry zaměřil na činnost médií a potřebu regulace tohoto typu podnikání. V závěru byla na základě výsledků terénního šetření přijata doporučení.