D 2018

REFLECTION OF TRADITIONAL MEDIA OWNERS IN PUBLIC PERCEPTION

VARVAŽOVSKÁ, Pavla and Martina JARKOVSKÁ

Basic information

Original name

REFLECTION OF TRADITIONAL MEDIA OWNERS IN PUBLIC PERCEPTION

Name in Czech

Odraz vlastníků tradičních médií ve vnímání veřejnosti

Authors

VARVAŽOVSKÁ, Pavla and Martina JARKOVSKÁ

Edition

Trnava, Marketing identity 2018 : Digital Mirrors - part II, p. 316-324, 9 pp. 2018

Publisher

Faculty of Mass Media Communication University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-8105-985-8

ISSN

UT WoS

000467819300030

Keywords (in Czech)

spotřebitelé; etika; média; vliv médií; vlastníci médií; objektivita; veřejné mínění; společenská odpovědnost

Keywords in English

Consumers; Ethics; Media; Media Influence; Media Owners; Objectiveness; Public Opinion; Social Responsibility

Tags

Reviewed
Změněno: 21/7/2022 14:06, Mgr. Jitka Štruncová

Abstract

V originále

Due to the fact that the largest Czech publishers have recently become part of the most important and most influential business groups, the aim of the paper is to find out the perception of this fact by the public. The paper also deals with the relationship of economics and business ethics. Within the conducted quantitative research it was investigated whether or not the public has information on business background of various media ad whether or not the public considers the media of interest in terms of shaping public opinion. The qualitative research through semi-structured interviews with selected players focuses on the activity of the media and the need to regulate this type of business. Finally, the recommendations were adopted, based on the results of the field survey.

In Czech

Vzhledem k tomu, že největší čeští vydavatelé se v poslední době stali součástí nejvýznamnějšího a nejvlivnějších podnikatelských skupin, je cílem příspěvku zjistit, jak tuto skutečnost vnímají veřejnosti. Příspěvek se rovněž zabývá vztahem ekonomiky a podnikatelské etiky. V rámci provedeného kvantitativního výzkumu bylo zjišťováno, zda veřejnost má či nemá informace o podnikatelském zázemí různých médií ad zda veřejnost považuje média za zajímavá, či nikoliv z hlediska utváření veřejného mínění. Kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s vybranými aktéry zaměřil na činnost médií a potřebu regulace tohoto typu podnikání. V závěru byla na základě výsledků terénního šetření přijata doporučení.