J 2022

The Application of Lagrange Multipliers in Consumer Choice Theory

MACH, Petr

Základní údaje

Originální název

The Application of Lagrange Multipliers in Consumer Choice Theory

Název česky

Využití Lagrangeových multiplikátorů v teorii spotřebitelské volby

Autoři

MACH, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ACTA VŠFS, Praha, VSFS, 2022, 1802-792X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50201 Economic Theory

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/04274644:_____/22:#0000898

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

spotřebitelská volba; rovnováha spotřebitele; indiferenční křivky; 3D užitková funkce

Klíčová slova anglicky

consumer choice; consumer optimum; indifference curves; three-dimensional utility function

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2023 11:14, Mgr. Jitka Štruncová

Anotace

V originále

This article deals with the consumer choice theory developed by Irving Fisher, Francis Edgeworth, Vilfredo Pareto, and John Hicks. A three-dimensional utility function is presented as an alternative to indifference curves. In mainstream textbooks, the indifference curves together with the budget constraint are used to find the optimum of a consumer graphically at a point where the budget line is a tangent line to an indifference curve. In this article, a vertical cross-section of the three-dimensional utility function and the Lagrange multipliers are applied to find the optimum of a consumer directly from the three-dimensional utility function subject to the budget constraint.

Česky

Článek se zabývá teorií spotřebitelské volby, kterou rozvinuli Irving Fisher, Francis Edgeworth, Vilfredo Pareto a John Hicks. Článek ukazuje trojrozměrnou užitkovou funkci jako alternativu k indiferenčním křivkám. V učebnicích hlavního proudu jsou indiferenční křivky používány spolu s rozpočtovým omezením k nalezení rovnováhy spotřebitele, které se graficky nalézá v bodě, kde je rozpočtová linie tečnou k indiferenční křivce. V tomto článku je k nalezení optima spotřebitele využito přímo vertikálního řezu trojrozměrné užitkové funkce vzhledem k rozpočtovému omezení a Lagrangeových multiplikátorů.