J
2022
The Application of Lagrange Multipliers in Consumer Choice Theory
MACH, Petr
Základní údaje
Originální název
The Application of Lagrange Multipliers in Consumer Choice Theory
Název česky
Využití Lagrangeových multiplikátorů v teorii spotřebitelské volby
Autoři
MACH, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
ACTA VŠFS, Praha, VSFS, 2022, 1802-792X
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50201 Economic Theory
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/04274644:_____/22:#0000898
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
spotřebitelská volba; rovnováha spotřebitele; indiferenční křivky; 3D užitková funkce
Klíčová slova anglicky
consumer choice; consumer optimum; indifference curves; three-dimensional utility function
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
This article deals with the consumer choice theory developed by Irving Fisher, Francis Edgeworth, Vilfredo Pareto, and John Hicks. A three-dimensional utility function is presented as an alternative to indifference curves. In mainstream textbooks, the indifference curves together with the budget constraint are used to find the optimum of a consumer graphically at a point where the budget line is a tangent line to an indifference curve. In this article, a vertical cross-section of the three-dimensional utility function and the Lagrange multipliers are applied to find the optimum of a consumer directly from the three-dimensional utility function subject to the budget constraint.
Česky
Článek se zabývá teorií spotřebitelské volby, kterou rozvinuli Irving Fisher, Francis Edgeworth, Vilfredo Pareto a John Hicks. Článek ukazuje trojrozměrnou užitkovou funkci jako alternativu k indiferenčním křivkám. V učebnicích hlavního proudu jsou indiferenční křivky používány spolu s rozpočtovým omezením k nalezení rovnováhy spotřebitele, které se graficky nalézá v bodě, kde je rozpočtová linie tečnou k indiferenční křivce. V tomto článku je k nalezení optima spotřebitele využito přímo vertikálního řezu trojrozměrné užitkové funkce vzhledem k rozpočtovému omezení a Lagrangeových multiplikátorů.
Zobrazeno: 1. 11. 2024 04:32