D 2022

Factors influencing the financial literacy of young people – study from the Czech Republic

KUBÍČKOVÁ, Dana, Vladimír NULÍČEK a Irena JINDŘICHOVSKÁ

Základní údaje

Originální název

Factors influencing the financial literacy of young people – study from the Czech Republic

Název česky

Faktory ovlivňující finanční gramotnost mladých lidí - studie z České republiky

Autoři

KUBÍČKOVÁ, Dana, Vladimír NULÍČEK a Irena JINDŘICHOVSKÁ

Vydání

Seville, Proceedings ICERI2022, od s. 544-546, 2 s. 2022

Nakladatel

IATED

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

URL

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

ISBN

978-84-09-45476-1

DOI

http://dx.doi.org/10.21125/iceri.2022

Klíčová slova česky

Finanční gramotnost, faktory ovlivňující finanční gramotnost, profesní orientace, regionální faktory

Klíčová slova anglicky

Financial literacy, factors influencing the financial literacy, profesional orientation, regional factors

Štítky

AR 2022-2023, odmeny_2023, POZNÁMKA, xD2

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 11. 2022 09:50, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

ORIG CZ

V originále

The result of many researches and theoretical works is the refinement of the content of the category of financial literacy and a more detailed identification of its level in various conditions including the factors that influence it. The aim of our research was to find out the level of the young people´s financial literacy in the Czech Republic in the post-covid era and to verify the influence of the selected factors. To find out the level of the financial literacy and the influence of the selected factors we used the method of questionnaire survey which included questions of different forms based on the structure definition of financial literacy made by OECD. The target group were the students of the last years of the primary and the secondary schools and the universities. The secondary schools and universities were of various professional orientations. In order to determine the factors which influence the level of financial literacy the students from different regions and cities were adressed. The results confirmed our hypothesis that there are some differences in the level of financial literacy as a results of the students age. The importance of professional orientation was not confirmed. As an important factor emerged regional specificities: students from larger cities and more industrially developed regions showed a higher level of financial literacy.

Česky

Výsledkem mnoha výzkumů a teoretických prací je zpřesnění obsahu kategorie finanční gramotnosti a podrobnější určení její úrovně v různých podmínkách včetně faktorů, které ji ovlivňují. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit úroveň finanční gramotnosti mladých lidí v České republice v postkovidní době a ověřit vliv vybraných faktorů. Ke zjištění úrovně finanční gramotnosti a vlivu vybraných faktorů jsme použili metodu dotazníkového šetření, které obsahovalo otázky různých forem vycházející ze strukturální definice finanční gramotnosti vytvořené OECD. Cílovou skupinou byli studenti posledních ročníků základních a středních škol a vysokých škol. Střední a vysoké školy byly různého odborného zaměření. Za účelem zjištění faktorů, které ovlivňují úroveň finanční gramotnosti, byli osloveni studenti z různých regionů a měst. Výsledky potvrdily naši hypotézu, že existují určité rozdíly v úrovni finanční gramotnosti v důsledku věku studentů. Význam profesní orientace se nepotvrdil. Jako důležitý faktor se ukázala regionální specifika: studenti z větších měst a průmyslově rozvinutějších regionů vykazovali vyšší úroveň finanční gramotnosti.
Zobrazeno: 19. 10. 2024 02:01