D 2022

Factors influencing the financial literacy of young people – study from the Czech Republic

KUBÍČKOVÁ, Dana, Vladimír NULÍČEK and Irena JINDŘICHOVSKÁ

Basic information

Original name

Factors influencing the financial literacy of young people – study from the Czech Republic

Name in Czech

Faktory ovlivňující finanční gramotnost mladých lidí - studie z České republiky

Authors

KUBÍČKOVÁ, Dana, Vladimír NULÍČEK and Irena JINDŘICHOVSKÁ

Edition

Seville, Proceedings ICERI2022, p. 544-546, 2 pp. 2022

Publisher

IATED

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Spain

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-84-09-45476-1

Keywords (in Czech)

Finanční gramotnost, faktory ovlivňující finanční gramotnost, profesní orientace, regionální faktory

Keywords in English

Financial literacy, factors influencing the financial literacy, profesional orientation, regional factors

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/11/2022 09:50, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

V originále

The result of many researches and theoretical works is the refinement of the content of the category of financial literacy and a more detailed identification of its level in various conditions including the factors that influence it. The aim of our research was to find out the level of the young people´s financial literacy in the Czech Republic in the post-covid era and to verify the influence of the selected factors. To find out the level of the financial literacy and the influence of the selected factors we used the method of questionnaire survey which included questions of different forms based on the structure definition of financial literacy made by OECD. The target group were the students of the last years of the primary and the secondary schools and the universities. The secondary schools and universities were of various professional orientations. In order to determine the factors which influence the level of financial literacy the students from different regions and cities were adressed. The results confirmed our hypothesis that there are some differences in the level of financial literacy as a results of the students age. The importance of professional orientation was not confirmed. As an important factor emerged regional specificities: students from larger cities and more industrially developed regions showed a higher level of financial literacy.

In Czech

Výsledkem mnoha výzkumů a teoretických prací je zpřesnění obsahu kategorie finanční gramotnosti a podrobnější určení její úrovně v různých podmínkách včetně faktorů, které ji ovlivňují. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit úroveň finanční gramotnosti mladých lidí v České republice v postkovidní době a ověřit vliv vybraných faktorů. Ke zjištění úrovně finanční gramotnosti a vlivu vybraných faktorů jsme použili metodu dotazníkového šetření, které obsahovalo otázky různých forem vycházející ze strukturální definice finanční gramotnosti vytvořené OECD. Cílovou skupinou byli studenti posledních ročníků základních a středních škol a vysokých škol. Střední a vysoké školy byly různého odborného zaměření. Za účelem zjištění faktorů, které ovlivňují úroveň finanční gramotnosti, byli osloveni studenti z různých regionů a měst. Výsledky potvrdily naši hypotézu, že existují určité rozdíly v úrovni finanční gramotnosti v důsledku věku studentů. Význam profesní orientace se nepotvrdil. Jako důležitý faktor se ukázala regionální specifika: studenti z větších měst a průmyslově rozvinutějších regionů vykazovali vyšší úroveň finanční gramotnosti.