J
2022
The Use of Chatbots in the Czech Republic with Concentration on the Czech Public Administration
JURÁSEK, Miroslav and Petr WAWROSZ
Basic information
Original name
The Use of Chatbots in the Czech Republic with Concentration on the Czech Public Administration
Name in Czech
Využití chatbotů v České republice se zaměřením na českou veřejnou správu
Authors
JURÁSEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and
Petr WAWROSZ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
International Journal of Public Administration, Management and Economic Development, Uherské Hradiště, Faculty of Administration and Economic Studies in Uherské Hradiště Jagiellonian College in Toruń, 2022, 2533-4077
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/04274644:_____/22:#0000915
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
umělá inteligence; chatbot; veřejná správa; veřejný sektor; SWOT analýza
Keywords in English
artificial intelligence; chatbot; public administration; public sector; SWOT analysis
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Chatbot represents a useful and widespread tool with great potential for public administration. We concentrate on their use in the Czech Republic. In accordance with the basic strategic Czech government material for the development and modernization of public administration "Clientoriented public administration 2030", all types of chatbots have a great benefit and revolutionary impact for public administration users. The text describes the basic characteristics of chatbots, examines in the form of a SWOT analysis the strengths and limits of this technology in the application to public administration, presents the practical use of chatbots in the public sector and translates the results of qualitative in-depth interviews with representatives of public administration authorities and institutions that use chatbots for their needs. Our analysis confirmed that chatbots (and their further modifications and development variants such as voicebots or digital assistants) will become a fixed part of the modern AI apparatus that the Czech public administration will use for public relations. Our study also shows how central state administration bodies should proceed when introducing chatbots into the practice of their offices.
In Czech
Chatbot představuje užitečný a rozšířený nástroj s velkým potenciálem pro veřejnou správu. Zaměřujeme se na jejich využití v České republice. V souladu se základním strategickým materiálem vlády ČR pro rozvoj a modernizaci veřejné správy "Klientsky orientovaná veřejná správa 2030" mají všechny typy chatbotů velký přínos a revoluční dopad pro uživatele veřejné správy. Text popisuje základní charakteristiky chatbotů, formou SWOT analýzy zkoumá silné stránky a limity této technologie v aplikaci na veřejnou správu, představuje praktické využití chatbotů ve veřejném sektoru a překládá výsledky kvalitativních hloubkových rozhovorů se zástupci úřadů a institucí veřejné správy, kteří chatboty pro své potřeby využívají. Naše analýza potvrdila, že chatboti (a jejich další modifikace a vývojové varianty, jako jsou voiceboti nebo digitální asistenti) se stanou pevnou součástí moderního aparátu umělé inteligence, který bude česká veřejná správa využívat pro styk s veřejností. Naše studie také ukazuje, jak by měly ústřední orgány státní správy postupovat při zavádění chatbotů do praxe svých úřadů.
Displayed: 1/11/2024 18:04