J 2022

The Use of Chatbots in the Czech Republic with Concentration on the Czech Public Administration

JURÁSEK, Miroslav and Petr WAWROSZ

Basic information

Original name

The Use of Chatbots in the Czech Republic with Concentration on the Czech Public Administration

Name in Czech

Využití chatbotů v České republice se zaměřením na českou veřejnou správu

Authors

JURÁSEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr WAWROSZ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

International Journal of Public Administration, Management and Economic Development, Uherské Hradiště, Faculty of Administration and Economic Studies in Uherské Hradiště Jagiellonian College in Toruń, 2022, 2533-4077

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/04274644:_____/22:#0000915

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

umělá inteligence; chatbot; veřejná správa; veřejný sektor; SWOT analýza

Keywords in English

artificial intelligence; chatbot; public administration; public sector; SWOT analysis

Tags

AR 2022-2023, odmeny_2023, RIV_2023, xJ4

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 7/2/2023 12:46, Mgr. Jitka Štruncová

Abstract

ORIG CZ

V originále

Chatbot represents a useful and widespread tool with great potential for public administration. We concentrate on their use in the Czech Republic. In accordance with the basic strategic Czech government material for the development and modernization of public administration "Clientoriented public administration 2030", all types of chatbots have a great benefit and revolutionary impact for public administration users. The text describes the basic characteristics of chatbots, examines in the form of a SWOT analysis the strengths and limits of this technology in the application to public administration, presents the practical use of chatbots in the public sector and translates the results of qualitative in-depth interviews with representatives of public administration authorities and institutions that use chatbots for their needs. Our analysis confirmed that chatbots (and their further modifications and development variants such as voicebots or digital assistants) will become a fixed part of the modern AI apparatus that the Czech public administration will use for public relations. Our study also shows how central state administration bodies should proceed when introducing chatbots into the practice of their offices.

In Czech

Chatbot představuje užitečný a rozšířený nástroj s velkým potenciálem pro veřejnou správu. Zaměřujeme se na jejich využití v České republice. V souladu se základním strategickým materiálem vlády ČR pro rozvoj a modernizaci veřejné správy "Klientsky orientovaná veřejná správa 2030" mají všechny typy chatbotů velký přínos a revoluční dopad pro uživatele veřejné správy. Text popisuje základní charakteristiky chatbotů, formou SWOT analýzy zkoumá silné stránky a limity této technologie v aplikaci na veřejnou správu, představuje praktické využití chatbotů ve veřejném sektoru a překládá výsledky kvalitativních hloubkových rozhovorů se zástupci úřadů a institucí veřejné správy, kteří chatboty pro své potřeby využívají. Naše analýza potvrdila, že chatboti (a jejich další modifikace a vývojové varianty, jako jsou voiceboti nebo digitální asistenti) se stanou pevnou součástí moderního aparátu umělé inteligence, který bude česká veřejná správa využívat pro styk s veřejností. Naše studie také ukazuje, jak by měly ústřední orgány státní správy postupovat při zavádění chatbotů do praxe svých úřadů.
Displayed: 1/11/2024 06:20