Detailed Information on Publication Record
2023
The Role of Cultural Intelligence Facets in Cross-Cultural Adjustment
WAWROSZ, Petr and Miroslav JURÁSEKBasic information
Original name
The Role of Cultural Intelligence Facets in Cross-Cultural Adjustment
Name in Czech
Úloha aspektů kulturní inteligence v mezikulturní adaptaci
Authors
WAWROSZ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Miroslav JURÁSEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Journal of Intercultural Communication Research, Abingdon-on-Thames, Taylor & Francis, 2023, 1747-5759
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/23:#0000967
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Kulturní inteligence, mezikulturní přizpůsobení, mezinárodní zkušenosti, jazykové znalosti
Keywords in English
Cultural intelligence; intercultural adjustment; international experience; language skills
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 13/2/2024 10:45, Bc. Jan Peterec
V originále
The construct of cultural intelligence (“CQ”) consists of four facets (metacognitive, cognitive, motivational, and behavioural). The objective of this study is to identify the CQ facet best able to predict overall intercultural adjustment. Twenty independent hierarchical multiple regression models were performed on a sample of 189 international students studying at Czech universities in a foreign language. The results showed that the CQ facet that best predicts intercultural adjustment, when controlling for demographic variables and preparedness for study abroad, is the motivational CQ facet. However, a significant relationship was also discovered for all remaining CQ facets and intercultural adjustment.
In Czech
Konstrukt kulturní inteligence ("CQ") se skládá ze čtyř aspektů (metakognitivní, kognitivní, motivační a behaviorální). Cílem této studie je určit aspekt CQ, který nejlépe předpovídá celkové mezikulturní přizpůsobení. Na vzorku 189 zahraničních studentů studujících na českých vysokých školách v cizím jazyce bylo provedeno dvacet nezávislých hierarchických vícenásobných regresních modelů. Výsledky ukázaly, že aspektem CQ, který nejlépe předpovídá interkulturní přizpůsobení při kontrole demografických proměnných a připravenosti na studium v zahraničí, je motivační aspekt CQ. Významný vztah byl však zjištěn i u všech zbývajících aspektů CQ a interkulturního přizpůsobení.