J 2023

The Role of Cultural Intelligence Facets in Cross-Cultural Adjustment

WAWROSZ, Petr and Miroslav JURÁSEK

Basic information

Original name

The Role of Cultural Intelligence Facets in Cross-Cultural Adjustment

Name in Czech

Úloha aspektů kulturní inteligence v mezikulturní adaptaci

Authors

WAWROSZ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Miroslav JURÁSEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Journal of Intercultural Communication Research, Abingdon-on-Thames, Taylor & Francis, 2023, 1747-5759

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/23:#0000967

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Kulturní inteligence, mezikulturní přizpůsobení, mezinárodní zkušenosti, jazykové znalosti

Keywords in English

Cultural intelligence; intercultural adjustment; international experience; language skills

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/2/2024 10:45, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

The construct of cultural intelligence (“CQ”) consists of four facets (metacognitive, cognitive, motivational, and behavioural). The objective of this study is to identify the CQ facet best able to predict overall intercultural adjustment. Twenty independent hierarchical multiple regression models were performed on a sample of 189 international students studying at Czech universities in a foreign language. The results showed that the CQ facet that best predicts intercultural adjustment, when controlling for demographic variables and preparedness for study abroad, is the motivational CQ facet. However, a significant relationship was also discovered for all remaining CQ facets and intercultural adjustment.

In Czech

Konstrukt kulturní inteligence ("CQ") se skládá ze čtyř aspektů (metakognitivní, kognitivní, motivační a behaviorální). Cílem této studie je určit aspekt CQ, který nejlépe předpovídá celkové mezikulturní přizpůsobení. Na vzorku 189 zahraničních studentů studujících na českých vysokých školách v cizím jazyce bylo provedeno dvacet nezávislých hierarchických vícenásobných regresních modelů. Výsledky ukázaly, že aspektem CQ, který nejlépe předpovídá interkulturní přizpůsobení při kontrole demografických proměnných a připravenosti na studium v zahraničí, je motivační aspekt CQ. Významný vztah byl však zjištěn i u všech zbývajících aspektů CQ a interkulturního přizpůsobení.