J 2022

ESG faktory jako součást CSR v rámci holistického pojetí nefinančního reportingu

KNIHOVÁ, Ladislava and Petra JÍLKOVÁ

Basic information

Original name

ESG faktory jako součást CSR v rámci holistického pojetí nefinančního reportingu

Name in Czech

ESG faktory jako součást CSR v rámci holistického pojetí nefinančního reportingu

Name (in English)

ESG Factors As Part of CSR within the Holistic Concept of Non-Financial Reporting

Authors

KNIHOVÁ, Ladislava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petra JÍLKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Finančné trhy, Bratislava, Derivat, 2022, 1336-5711

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Odkaz na plný text

RIV identification code

RIV/04274644:_____/22:#0000918

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

ESG faktory; holistické pojetí nefinančního reportingu; udržitelnost; zprávy o udržitelnosti; integrované reportování; konkurenční výhoda; CSR – společenská odpovědnost firem; taxonomie ESG kritérií

Keywords in English

ESG factors; holistic conception of integrated reporting; sustainability; sustainability reports; competitive advantage; CSR - Corporate Social Responsibility; taxonomy of non-financial reporting criteria

Tags

AR 2022-2023, odmeny_2023, RIV_2023, xJ5

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/6/2023 11:03, Mgr. Jitka Štruncová

Abstract

ORIG EN

V originále

Zprávy o udržitelnosti v rámci holistického pojetí nefinančního reportingu jsou nejen součástí image a dobrého jména firmy, ale představuji především důležitý zdroj informací pro různé skupiny stakeholderů. Informace v nich obsažené jsou nepostradatelným vodítkem zejména pro investory. V rámci integrovaného reportingu jsou zprávy o udržitelném rozvoji již řadu let nezbytnou součástí podnikového výkaznictví, nicméně pro moderní podobu zveřejňování těchto informací jsou přelomovými roky především rok 2016 a 2022. Cílem tohoto článku je posoudit potenciál faktorů ESG a souvisejících CSR ukazatelů ovlivnit vnímání podniků z hlediska jejich reputace a konkurenceschopnosti, a to na základě analýzy vybraného vzorku zpráv o udržitelnosti podnikatelských subjektů působících v bankovnictví a pojišťovnictví v rámci České republiky a Slovenské republiky. Zjištění a data z provedené koncepční obsahové analýzy výzkumného vzorku zpráv o udržitelnosti přinášejí aktuální údaje o reálném vývoji ve finančních institucích v těchto oblastech, které byly definovány v souladu s principy udržitelného podnikání. V souvislosti s rostoucím zájmem odborné i laické veřejnosti o problematiku udržitelnosti může být zvyšující se četnost klíčových slov spojených s faktory a indikátory ESG, které významně doplňují oblast CSR, vyskytujících se ve zprávách o udržitelnosti, známkou toho, že podnik je na správné cestě k budování dobrého jména a potažmo k získání konkurenční výhody. Zjištění z obsahové analýzy zpráv o udržitelnosti vybraných společností ukazují, že společnosti stále častěji využívají faktory ESG a příslušné další CSR ukazatele ve vzájemné kombinaci, avšak poněkud roztříštěně. Komparativní analýza dat přinesla též zjištění, že existují velké rozdíly mezi situací v globálních zahraničních firmách a např. v analyzovaných českých a slovenských finančních institucích, které s ESG faktory teprve začínají pracovat. Současně autorky článku vyjadřují přesvědčení, že používání standardizovaných ukazatelů v delším časovém horizontu by přispělo k větší srozumitelnosti, a tudíž i k vyšší přidané hodnotě těchto zpráv pro potřeby investorů a dalších zainteresovaných stran. Angažovanost společností v této oblasti je proto pozitivním signálem pro úspěšné udržitelné podnikání s významnou konkurenční výhodou.

In English

Sustainability reports within the holistic concept of non-financial reporting are not only part of the image and reputation of a company, but are also an important source of information for different stakeholder groups. The information contained in them is an indispensable guide, especially for investors. In the context of integrated reporting, sustainability reports have been an essential part of corporate reporting for many years. However, for the modern form of disclosure of this information, the breakthrough years are mainly 2016 and 2022. The aim of this paper is to assess the potential of ESG factors and related CSR indicators to influence the perception of companies in terms of their reputation and competitiveness, based on the analysis of a selected sample of sustainability reports of business entities operating in the banking and insurance sectors within the Czech Republic and the Slovak Republic. The findings and data from the conceptual content analysis of the research sample of sustainability reports provide up-to-date information on real developments in financial institutions in these areas, which have been defined in accordance with the principles of sustainable business. In the context of the growing interest of the professional and general public in sustainability issues, the increasing frequency of keywords related to ESG factors and indicators, which significantly complement the CSR area, appearing in sustainability reports may be an indication that the company is on the right track to building its reputation and, consequently, to gaining a competitive advantage. The findings from the content analysis of the sustainability reports of the selected companies show that companies are increasingly using ESG factors and relevant other CSR indicators in combination but in a somewhat fragmented way. The comparative data analysis also revealed that there are large differences between the situation in global foreign companies and, for example, in the analyzed Czech and Slovak financial institutions, which are just starting to work with ESG factors. At the same time, the authors of the article express their belief that the use of standardized indicators over a longer time horizon would contribute to greater clarity and, therefore, to a higher added value of these reports for the needs of investors and other stakeholders. The commitment of companies in this area is, therefore, a positive signal for a successful sustainable business with a significant competitive advantage.
Displayed: 29/12/2024 13:01