d 2022

Modelové situace - ZVLÁDÁNÍ OBTÍŽNÝCH SITUACÍ V KOMUNIKACI

EISEL, Juraj

Basic information

Original name

Modelové situace - ZVLÁDÁNÍ OBTÍŽNÝCH SITUACÍ V KOMUNIKACI

Name in Czech

Modelové situace - ZVLÁDÁNÍ OBTÍŽNÝCH SITUACÍ V KOMUNIKACI

Name (in English)

Model situations - MANAGING DIFFICULT SITUATIONS IN COMMUNICATION

Authors

EISEL, Juraj

Edition

2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Popularizační texty a aktivity

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Komunikace, efektivní komunikace, emoce, dotazování, zvládnutí nesouhlasu a námitek, konflikty, poskytování zpětné vazby, kritika

Keywords in English

Communication, effective communication, emotions, questioning, handling disagreements and objections, conflicts, giving feedback, criticism
Změněno: 11/1/2023 12:56, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Abstract

V originále

Ústní forma vnitřní komunikace v organizaci se uskutečňuje tváří v tvář mezi jedinci, ať už formou porad, konferencí, ale i vzdělávacích akcí, v rámci pracovních skupin, atd. Tato forma se podílí na výsledku mezilidské interakce. Možnost ovlivnit výsledek pomocí dotazování, upřesňování a ověřování je velmi důležitým prvkem podílejícím se na výsledku. Způsob vertikální komunikace mezi nadřízeným a podřízenými je ovlivněn jeho řídícím stylem. Komunikační dovednosti manažera tvoří základní stavební kámen jeho práce. Teoretická znalost této dovednosti a její praktické využití ovlivňuje spokojenost podřízených pracovníků. Komunikace jako proces sdělování či předávání informací je zásadním tématem, díky kterému můžeme lépe chápat složitost mezilidských vztahů. „Není možné nekomunikovat.“

In English

The oral form of internal communication in the organization takes place face to face between individuals, either in the form of meetings, conferences, but also in educational events, within work groups, etc. This form contributes to the result of interpersonal interaction. Being able to influence the outcome through questioning, refinement and validation is a very important element contributing to the outcome. The way of vertical communication between a superior and subordinates is influenced by his management style. A manager's communication skills form the basic building block of his work. Theoretical knowledge of this skill and its practical use affects the satisfaction of subordinate workers. Communication as a process of communicating or passing on information is a fundamental topic, thanks to which we can better understand the complexity of interpersonal relationships. "It's impossible not to communicate."