D 2022

ESG Factors in Sustainability Reporting As a Competitive Advantage

JÍLKOVÁ, Petra a Ladislava KNIHOVÁ

Základní údaje

Originální název

ESG Factors in Sustainability Reporting As a Competitive Advantage

Název česky

Faktory ESG ve zprávách o udržitelnosti jako konkurenční výhoda

Autoři

JÍLKOVÁ, Petra a Ladislava KNIHOVÁ

Vydání

Praha, IFRS: GLOBAL RULES & LOCAL USE - BEYOND THE NUMBERS, od s. 189-200, 12 s. 2022

Nakladatel

Anglo-American University Prague

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

ISBN

978-80-907602-6-4

Klíčová slova česky

konkurenční výhoda, CSR – společenská odpovědnost firem, ESG faktory, integrované reportování, zprávy o udržitelnosti

Klíčová slova anglicky

competitive advantage, CSR – Corporate Social Responsibility, ESG factors, integrated reporting, sustainability reports

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 6. 2023 08:42, Bc. Jan Peterec

Anotace

V originále

Along with integrated reporting, sustainability reports have been an essential part of corporate reporting for many years; however, the modern form of publishing this information is delineated by 2016. The information contained therein is an indispensable guide for investors in particular. At the same time, sustainability reports are part of the corporate image, covering relevant and comprehensible topics to various stakeholder groups. This paper aims to assess the potential of ESG factors and related indicators to influence the perception of companies in terms of their competitiveness by analysing a selected sample of sustainability reports of business entities operating in different sectors. The findings from a conceptual content analysis of a research sample of sustainability reports will provide topical data for assessing congruence with expected preconditions for successful corporate governance in this area. Consequently, in the context of the growing public interest in sustainability issues, the increasing frequency of keywords associated with ESG factors and indicators over time occurring in sustainability reports can be an indication that a company is on the right track to gaining a competitive advantage. The findings from the content analysis of the sustainability reports of selected companies show that companies increasingly use ESG factors and relevant indicators. Using standardised indicators over a longer time contributes to the easier comprehension and higher value of these reports for the needs of investors and other stakeholders. Therefore, companies' engagement in this area is a positive signal for successful sustainable entrepreneurship with a significant competitive advantage.

Česky

Vedle integrovaného reportingu jsou zprávy o udržitelném rozvoji již řadu let nezbytnou součástí podnikového výkaznictví, nicméně moderní podoba zveřejňování těchto informací je vymezena rokem 2016. Informace v nich obsažené jsou nepostradatelným vodítkem zejména pro investory. Zprávy o udržitelnosti jsou zároveň součástí firemní image a zahrnují relevantní a srozumitelná témata pro různé skupiny zainteresovaných stran. Cílem tohoto článku je posoudit potenciál faktorů ESG a souvisejících ukazatelů ovlivnit vnímání podniků z hlediska jejich konkurenceschopnosti na základě analýzy vybraného vzorku zpráv o udržitelnosti podnikatelských subjektů působících v různých odvětvích. Zjištění z koncepční obsahové analýzy výzkumného vzorku zpráv o udržitelnosti poskytnou aktuální údaje pro posouzení shody s očekávanými předpoklady úspěšného řízení podniků v této oblasti. V souvislosti s rostoucím zájmem veřejnosti o problematiku udržitelnosti může být tedy zvyšující se četnost klíčových slov spojených s faktory a ukazateli ESG v průběhu času vyskytujících se ve zprávách o udržitelnosti známkou toho, že podnik je na správné cestě k získání konkurenční výhody. Zjištění z obsahové analýzy zpráv o udržitelnosti vybraných společností ukazují, že společnosti stále častěji využívají faktory ESG a příslušné ukazatele. Používání standardizovaných ukazatelů v delším časovém horizontu přispívá ke snadnějšímu pochopení a vyšší hodnotě těchto zpráv pro potřeby investorů a dalších zainteresovaných stran. Angažovanost společností v této oblasti je proto pozitivním signálem pro úspěšné udržitelné podnikání s významnou konkurenční výhodou.