B 2022

Určování hodnoty rodinných podniků v procesu nástupnictví

REŽŇÁKOVÁ, Mária, Karel BRYCHTA, Michal KARAS, Naděžda PETRŮ, Jan PĚTA et. al.

Basic information

Original name

Určování hodnoty rodinných podniků v procesu nástupnictví

Name in Czech

Určování hodnoty rodinných podniků v procesu nástupnictví

Name (in English)

Determining the value of family businesses in the succession process

Authors

REŽŇÁKOVÁ, Mária (203 Czech Republic, guarantor), Karel BRYCHTA, Michal KARAS, Naděžda PETRŮ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan PĚTA, Pavla SRBOVÁ, Andrea TOMÁŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ondřej ŽIŽLAVSKÝ

Edition

1. vyd. Brno, 189 pp. 2022

Publisher

Nakladatelství VUTIUM

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/04274644:_____/22:#0000957

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-214-6130-7

Keywords (in Czech)

rodinné podnikání; nástupnictví; hodnota; oceňování; vlastnictví

Keywords in English

family business; succession; value; valuation; ownership

Tags

AR 2022-2023, odmeny_2023, POZNÁMKA, RIV_2023_TAČR, xB2

Tags

Reviewed

Links

TL02000434, research and development project.
Změněno: 31/5/2023 11:11, doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Ústředním tématem této knihy je metodika určování hodnoty rodinných podniků, její zdůvodnění a prezentace použití formou ocenění dvou rodinných podniků – Furch Guitars, s. r. o., a Dvořák – svahové sekačky, s. r. o. Autoři publikace v žádném případě nezpochybňují východiska a postupy doporučované při určování hodnoty podniku (zejména důležitost analýzy dat a tvorby výchozích předpokladů modelu); tato metodika se na ně odvolává9 a ambicí autorů je vhodně je doplňovat. Nabízí upřesnění a modifikaci aplikace standardně používaných oceňovacích metod, které byly vytvořeny na základě poznatků získaných analýzou dat českých podniků, a postihuje specifika malých a středních rodinných podniků v ČR. Z tohoto pohledu se jedná o originální přístup, který byl vytvořen řešiteli projektu, zdůvodněn odpovídajícími metodami statistického zpracování dat a průběžně předkládán k recenznímu řízení v rámci prezentací na vědeckých konferencích a v odborných článcích. Metodika představuje originální přístup i z hlediska mezinárodního: autorům není známá jiná publikovaná metodika, která by měřila specifičnost rodinných podniků a současně prokázala jejich vliv na výkonnost rodinných podniků, a faktor rodinnosti zakomponovala do procesu stanovení hodnoty rodinného podniku.

In English

The central theme of this book is the methodology for determining the value of family businesses, its justification and presentation of its use in the form of an award for two family businesses – Furch Guitars, s. r. o., and Dvořák – svahove sekačky, s. r. o. The authors of the publication in no way question the principles and procedures recommended in determining the value of the company (especially the importance of data analysis and making the initial assumptions of the model); this methodology refers to them9 and the ambition of the authors is to supplement them appropriately. It offers clarification and modification of the application of standard valuation methods, which were created on the basis of knowledge obtained by analyzing data of Czech companies, and affects the specifics of small and medium-sized family businesses in the Czech Republic. From this point of view, it is an original approach that was created by the project solver, justified by appropriate methods of statistical data processing, and continuously submitted for peer review within presentations at scientific conferences and in professional articles. The methodology represents original approach also from an international point of view: the authors are not aware of another published one a methodology that would measure the specificity of family businesses and at the same time demonstrate their influence on the performance of family businesses, and incorporated the family factor into the process determining the value of the family business.
Displayed: 9/11/2024 08:10