B
2023
MANAŽERSKÉ MINIMUM nejen pro majitele rodinných firem
PETRŮ, Naděžda, Lukáš BLAŽEK, Marcela PAPALOVÁ, Hana LIPOVSKÁ, Miroslav SVOBODA et. al.
Basic information
Original name
MANAŽERSKÉ MINIMUM nejen pro majitele rodinných firem
Name in Czech
MANAŽERSKÉ MINIMUM nejen pro majitele rodinných firem
Name (in English)
MANAGERIAL MINIMUM not just for owners family firms
Authors
PETRŮ, Naděžda (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lukáš BLAŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Marcela PAPALOVÁ, Hana LIPOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav SVOBODA and Daniela RADIKOVSKÁ
Edition
1. vyd. Praha, 204 pp. EUpress, 2023
Publisher
Vysoká škola finanční a správní, a.s.
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/04274644:_____/23:#0000969
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Management, manažerské funkce, osobnost manažera, controlling, řízení rizik
Keywords in English
Management; managerial functions; manager's personality; controlling; risk management
V originále
Předkládaná odborná kniha se snaží být příspěvkem k pochopení současných výzev a trendů týkajících se managementu. Text 1. kapitoly představuje realizovaný kvalitativní výzkum, dotazníkovou sondu a následné vyhodnocení reálného stavu managementu malých a středních rodinných podniků. Ten je založen především na intuitivním rozhodování CEO a na osobní komunikaci zástupců firem se zákazníky, zaměstnanci, dodavateli a dalšími stakeholdery. 2. kapitola se zabývá manažerskými přístupy uplatňovanými za dobu existence novodobého managementu a přínosem jednotlivých přístupů pro současnost. 3. kapitola podrobněji analyzuje jednotlivé manažerské funkce, 4. kapitola se zabývá osobností manažera a apeluje na význam celoživotního vzdělávání. V 5. kapitole je představen management změn, význam uplatnění inovačních přístupů s detailnějším zaměřením na cirkulární ekonomiku. 6. kapitola představuje problematiku řízení rizik. Závěrečná kapitola 7 s názvem Cesta k nejlépe řízené firmě – pohled do praxe Czech Best Managed Companies nabízí systematický vhled na požadovanou úroveň managementu ve čtyřech hlavních pilířích – Strategie, Produktivita a inovace, Řízení a finanční výkonnost a Firemní kultura. Text odborné knihy poukazuje na probíhající změny dnešního turbulentního tržního prostředí. Na základě případových studií, výstupů výzkumu i citací odborných textů představuje možnosti a trendy implementace především digitálních nástrojů managementu do každodenní podnikové praxe. Jednotlivé náměty k zamyšlení, viz Příloha 6, vedou čtenáře k přemýšlení o různých variantách řešení, mají inspirativní charakter.
In English
This book seeks to contribute to the comprehension of current challenges and trends in management. Chapter 1 presents the conducted qualitative research, questionnaire probe and subsequent evaluation of the actual situation in managing small and medium-sized family businesses. It is primarily based on the intuitive decision-making of CEOs and personal communication of company representatives with customers, employees, suppliers, and other stakeholders. Chapter 2 examines the managerial approaches applied during the existence of contemporary management and the contribution of individual approaches to the present day. Chapter 3 analyses the individual managerial functions in detail. Chapter 4 deals with the manager’s personality and emphasises the importance of lifelong learning. Chapter 5 introduces change management and the importance of applying innovative approaches with a more detailed focus on the circular economy. Chapter 6 presents the issue of risk management. The fi nal Chapter 7, entitled The Road to the Best Managed Company – An Insight into the Practice of Czech Best Managed Companies, offers a systematic insight into the desired management level in four main pillars – Strategy, Productivity and Innovation, Management and Financial Performance, and Corporate Culture. The text of the professional book highlights the ongoing changes in today’s turbulent market environment. Based on case studies, research outputs and quotations from expert texts, it presents the possibilities and trends of implementing digital management tools into everyday business practice. The individual ideas for refl ection lead the reader to contemplate different solution options and they are inspirational in nature.
Displayed: 24/12/2024 04:42