C 2022

Pátrání po slovanském tricksterovi

MAIELLO, Giuseppe

Basic information

Original name

Pátrání po slovanském tricksterovi

Name in Czech

Pátrání po slovanském tricksterovi

Name (in English)

In the Search for the Slavic Trickster

Edition

Praha, Literatura jako svědectví paměti, p. 223-233, 11 pp. 2022

Publisher

Verbum

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-88507-00-0

Keywords (in Czech)

Trickster; Veles; Slovanská mytologie; Interpretativní sémiotika

Keywords in English

Trickster; Veles; Slavic mithology; Interpretative semiotics

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 11/8/2023 22:51, doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.

Abstract

V originále

Krátká studie věnovaná jubileu prof. Iva Pospíšila se soustředí na slovanského boha Velese (Volos), známého díky některým staroruským a západoslovanským pramenům a také díky jazykovým a folkloristickým paralelám. Autor kromě toho, že uvádí některé z nejznámějších studií věnovaných Velesovi na straně jedné a mytologické postavě trickstera na straně druhé, navrhuje použít dnes již zobecněnou kategorii trickstera také pro slovanského boha Velese. Přijmeme-li hypotézu, která již byla vyslovena v rámci studií tartusko-moskevské sémiotické školy, avšak dále nerozvíjena, že Veles je tricksterem slovanské mytologie, můžeme pochopit i ambivalence, které badatelé připisovali postavě Veles.

In English

The short study – dedicated to the jubilee of prof. Ivo Pospíšil – focuses on the Slavic god Veles (Volos), known through some Old Russian and West Slavic sources as well as through linguistic and folklore parallels. In addition to presenting some of the best-known studies devoted to Veles on the one hand and the mythological figure of the trickster on the other, the author proposes to use the now generalized category of trickster also for the Slavic god Veles. If we accept the hypothesis, which was already expressed within the studies of the Tartu-Moscow Semiotic School, but not further developed, that Veles is the trickster of Slavic mythology, we can also understand the ambivalence that the researchers attributed to the character of Veles.

Files attached