Detailed Information on Publication Record
2022
Pátrání po slovanském tricksterovi
MAIELLO, GiuseppeBasic information
Original name
Pátrání po slovanském tricksterovi
Name in Czech
Pátrání po slovanském tricksterovi
Name (in English)
In the Search for the Slavic Trickster
Authors
Edition
Praha, Literatura jako svědectví paměti, p. 223-233, 11 pp. 2022
Publisher
Verbum
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
University of Finance and Administration
ISBN
978-80-88507-00-0
Keywords (in Czech)
Trickster; Veles; Slovanská mytologie; Interpretativní sémiotika
Keywords in English
Trickster; Veles; Slavic mithology; Interpretative semiotics
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 11/8/2023 22:51, doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.
V originále
Krátká studie věnovaná jubileu prof. Iva Pospíšila se soustředí na slovanského boha Velese (Volos), známého díky některým staroruským a západoslovanským pramenům a také díky jazykovým a folkloristickým paralelám. Autor kromě toho, že uvádí některé z nejznámějších studií věnovaných Velesovi na straně jedné a mytologické postavě trickstera na straně druhé, navrhuje použít dnes již zobecněnou kategorii trickstera také pro slovanského boha Velese. Přijmeme-li hypotézu, která již byla vyslovena v rámci studií tartusko-moskevské sémiotické školy, avšak dále nerozvíjena, že Veles je tricksterem slovanské mytologie, můžeme pochopit i ambivalence, které badatelé připisovali postavě Veles.
In English
The short study – dedicated to the jubilee of prof. Ivo Pospíšil – focuses on the Slavic god Veles (Volos), known through some Old Russian and West Slavic sources as well as through linguistic and folklore parallels. In addition to presenting some of the best-known studies devoted to Veles on the one hand and the mythological figure of the trickster on the other, the author proposes to use the now generalized category of trickster also for the Slavic god Veles. If we accept the hypothesis, which was already expressed within the studies of the Tartu-Moscow Semiotic School, but not further developed, that Veles is the trickster of Slavic mythology, we can also understand the ambivalence that the researchers attributed to the character of Veles.