d 2023

Time management a zvládání stresu

EISEL, Juraj

Základní údaje

Originální název

Time management a zvládání stresu

Název česky

Time management a zvládání stresu

Název anglicky

Time management and stress management

Autoři

EISEL, Juraj

Vydání

2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Popularizační texty a aktivity

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

Prokrastinace, rozhodovací paralýza, zloději času, Eisenhawerovo okno, Paretovo pravidlo, metoda SOUSTO, TO DO LIST, delegování, stres, stresová reakce, syndrom vyhoření.

Klíčová slova anglicky

Procrastination, decision paralysis, time thieves, Eisenhawer window, Pareto's rule, BITE method, TO DO LIST, delegation, stress, stress reaction, burnout syndrome.

Štítky

Změněno: 1. 3. 2023 11:21, Mgr. Tereza Denišová, DiS.

Anotace

V originále

Time management je možné definovat například tak, že je „vyvíjející se a praxí neustále prověřovanou metodikou racionálního využití času.“ Toto umění efektivního hospodaření s časem se stává čím dál podstatnější. Je jednou z oblastí tzv. soft skills, což jsou dovednosti, které přímo nesouvisí s odbornou kvalifikací, ale v praxi jsou velmi ceněné. Obecně platí, že Time management „je jedna z oblastí managementu, která se zabývá efektivním plánováním času.“ Ovšem tato disciplína zahrnuje daleko širší oblast než pouze plánování. V širším pojetí sem lze také zařadit nauku o zvládání efektivního řešení problémů, metody rychločtení, zásady ergonomie na pracovišti, umění vedení porad a pracovních, obchodních nebo projektových setkání a podobně. Time management staví na poznatcích z řady oborů, kromě managementu vychází také například z psychologie práce, psychologie vedení a řízení, filozofie, fyziologie, sociologie nebo sociální komunikace. Management času úzce souvisí s prací na osobním růstu a rozvoji, je součástí sebeřízení (řízení sebe sama). Někdy bývá zahrnut do širšího oboru, který se nazývá life management, tedy management života. Pojem Time management je možné do češtiny přeložit doslova jako řízení času. Ovšem čas jako takový řídit nelze. Řídit lze však to, jak lidé čas využívají. To jim může pomoci být výkonnější a dosahovat lepších pracovních výsledků. Mezi cíle Time managementu patří snaha i při vysokém pracovním nasazení umožnit lidem žít spokojeně a vyrovnaně. Efektivní využívání času přispívá k tomu, že se lidé cítí lépe, umějí se vypořádat s náročnými situacemi a průvodním stresem, jejich život je kvalitnější a jistým způsobem intenzivnější.

Anglicky

Time management can be defined, for example, as "an evolving and practice-tested methodology for the rational use of time." This art of effective time management is becoming more and more essential. It is one of the areas of so-called soft skills, which are skills that are not directly related to professional qualifications, but are highly valued in practice. In general, Time management "is one of the areas of management that deals with effective time planning." However, this discipline covers a much wider area than just planning. In a broader sense, this can also include the science of managing effective problem solving, speed reading methods, principles of ergonomics at the workplace, the art of conducting meetings and work, business or project meetings, and the like. Time management is based on knowledge from a number of disciplines, in addition to management, it is also based on, for example, psychology of work, psychology of leadership and management, philosophy, physiology, sociology or social communication. Time management is closely related to work on personal growth and development, it is part of self-management (self-management). Sometimes it is included in a broader field called life management. The term Time management can be literally translated into Czech as time management. But time as such cannot be controlled. However, how people use their time can be controlled. This can help them be more efficient and achieve better work results. Among the goals of Time management is the effort to enable people to live happily and balanced, even with high workload. Effective use of time contributes to the fact that people feel better, they are able to deal with challenging situations and accompanying stress, their lives are of a higher quality and, in a certain way, more intense.