D 2022

Impacts of globalization on the behaviour of young consumers

HES, Aleš

Basic information

Original name

Impacts of globalization on the behaviour of young consumers

Name in Czech

Dopady globalizace na chování mladých spotřebitelů

Authors

HES, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Žilina (SR), GLOBALIZATION AND ITS SOCIO-ECONOMIC CONSEQUENCES, p. 409-416, 8 pp. 2022

Publisher

UNIVERSITY OF ZILINA, The Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/22:#0000949

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-8154-332-6

Keywords (in Czech)

globalizace; korporátní podniky; spotřebitelské chování; krize; začlenění; generace Z

Keywords in English

globalization; corporate enterprises; consumer behaviour; crisis; incorporation; generation Z

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2023 07:38, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

Globalization has developed the interconnection of national economies and has become an effective platform in the development of international trade. At the current time, when the world is recovering from the effects of the COVID 19 pandemic and the current political-military crisis between Russia and Ukraine, it can be expected that changes in consumer behavior will occur in Europe. The increase in consumer goods inflation and high energy prices will be a clear cause of this. The article tries to find realistic ways to minimize the negative effects of the current global crisis of international trade on the needs and interests of young consumers based on a complex analytical consideration. The main methods used are a structured analysis of real facts regarding the impact of globalization on national economic interests and the behavior of consumers from generation Z, as well as a cognitive description of the facts, as well as synthesis methods, logical and deductive procedures in order to verify the proposed paths leading to the minimization of the impact of globalization on consumer behavior. The article will present the consequences of the current global crises on the national economy of the Czech Republic and their influence on the change in the behavior of young consumers of generation Z and will provide general recommendations for mitigating the negative effects of the current global trade crisis on the surveyed consumers.

In Czech

Globalizace rozvinula propojení národních ekonomik a stala se účinnou platformou v rozvoji mezinárodního obchodu. V současné době, kdy se svět vzpamatovává z dopadů pandemie COVID ´19 a s aktuální politicko-vojenské krize mezi Ruskem a Ukrajinou, lze očekávat, že v Evropě nastanou změny v chování spotřebitelů. Zvýšení inflace u spotřebního zboží a vysoké ceny energií tomu budou jasnou příčinnou. Článek se pokouší na základě komplexní analytické úvahy nalézt reálné cesty s cílem minimalizovat negativní dopady současné globální krize mezinárodního obchodu na potřeby a zájmy mladých spotřebitelů. Hlavními použitými metodami jsou strukturovaná analýza reálných skutečností, týkajících se dopadů globalizace na národní ekonomické zájmy a na chování spotřebitelů z generace Z, dále kognitivní popis faktů, jakož i metody syntézy, logické a deduktivní postupy za účelem prověření navržených cest vedoucí k minimalizaci dopadů globalizace na chování spotřebitelů. Článek představí důsledky současných globálních krizí na národní ekonomiku České republiky a jejich vliv na změnu v chování mladých spotřebitelů generace Z a poskytne obecné doporučení na zmírnění negativních dopadů současné krize globálního obchodu na zkoumané spotřebitele.