J
2022
The Analysis of the Performance of the Largest German Regional Rail Passenger Transport Companies
KLOPPENBURG, Wolfgang a Petr WAWROSZ
Základní údaje
Originální název
The Analysis of the Performance of the Largest German Regional Rail Passenger Transport Companies
Název česky
Analýza výkonů největších německých regionálních společností osobní železniční dopravy
Autoři
KLOPPENBURG, Wolfgang (276 Německo, garant, domácí) a
Petr WAWROSZ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Review of Economics and Finance, Solihull, REFpress, 2022, 1923-7529
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/04274644:_____/22:#0000999
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
Německá železniční reforma, německé společnosti SPNV, železniční konkurence, konkurenční ceny, finanční výkonnost, osobní náklady
Klíčová slova anglicky
German railway reform; German SPNV companies; railway competition; competitive prices; financial performance; personal cost
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
German railway reform implemented in 1994 meant abolishing monopoly of Deutsche Bahn and introducing of competition. Other companies were allowed to enter local passenger rail transport (SPNV). Their share gradually increased and achieved about 40 % in 2020. The reform doubled the number of passengers between 1994 and 2019. However, many new participants, especially with foreign owners suffer big losses from their operations, some of them even went bankrupt or can operate only due to massive support from their owners. Another problem is that railway companies face shortage of qualified personal staff. The article describes the essence of the reform and analyzes the performance of the main railway companies operating in SPNV, investigates whether they achieved their market share gains in this period due to strong competition via price and if personnel costs had a significant impact on their results.
Česky
Německá železniční reforma provedená v roce 1994 znamenala zrušení monopolu Deutsche Bahn a zavedení konkurence. Do místní osobní železniční dopravy (SPNV) mohly vstoupit další společnosti. Jejich podíl se postupně zvyšoval a v roce 2020 dosáhl přibližně 40 %. V letech 1994 až 2019 se díky reformě zdvojnásobil počet cestujících. Mnozí noví účastníci, zejména se zahraničními vlastníky, však trpí velkými ztrátami ze svého provozu, někteří z nich dokonce zkrachovali nebo mohou fungovat jen díky masivní podpoře svých vlastníků. Dalším problémem je, že se železniční společnosti potýkají s nedostatkem kvalifikovaných personalistů. Článek popisuje podstatu reformy a analyzuje výsledky hlavních železničních společností působících v SPNV, zkoumá, zda v tomto období dosáhly zvýšení svého podílu na trhu díky silné konkurenci prostřednictvím ceny a zda měly personální náklady významný vliv na jejich výsledky.
Zobrazeno: 16. 11. 2024 23:21